تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد
کد خبر: 3720218
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد

گروه ادب ــ مدیر انتشارات نشر جمال اظهار کرد: اگر کاغذ ایرانی به بازار بیاید و هر فصل یک درصد کیفیت را افزایش دهند بعد از دو سال کارهای چهار رنگ را با کفیت عالی بر روی کاغذ ایرانی چاپ می‌کنیم.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

در میان سالن‌ها و غرفه‌های بیست‌‍وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم راهرو 14 و 15 به بخش ناشران کودک و نوجوان اختصاص داشت که در این دو راهرو حدود 16 غرفه با کتب و CDهای آموزشی و قرآنی با موضوعاتی مانند زندگی ائمه و امامان معصوم(ع)، آموزش احکام و نماز، احترام به والدین و احادیثی از معصومین(ع) و ... به استقبال مخاطبان، خانواده‌ها و کودکانشان آمده بود.

محصولات ارائه شده معمولاً متناسب با سن کودکان سه سال به بالا بود و بیشترین کتب مربوط به رده سنی 4-5 سال بود، البته غرفه‌‌های نیز خاص نوجوانان بود که با محصولات مربوط به سن 10-12 سال به نمایشگاه قرآن آمده‌ بودند.

گزارش ایکنا؛ از مادران در حال خرید حاکی از این بود که محصولات ارائه شده کاملاً قرآنی و متناسب با موضوع نمایشگاه و همچنین متناسب با سن و روحیات کودکان بود. تنها مشکل این بود که کودکان سه سال مظلوم واقع شدند و کتابی مناسب سن آنها کمتر به چشم می‌خورد.

مادری که به همراه کودک سه ساله‌اش برای خرید آمده بود در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: فروشنده می‌گوید این کتاب متناسب با سن دخترم است ولی من بیشتر کودکم را می‌شناسم، می‌دانم که تا وقتی محیط را خوب نشناخته اجزا و جزئیات آن را نمی‌تواند درک کند و این تنها برای فرزند من صدق نمی‌کند این کتاب پیشنهادی فروشنده برای سن سه سال زود است و تا به حال کتاب مناسبی پیدا نکردم.

مادر دیگری که برای پسر 11 ساله‌اش خرید می‌کرد از گرانی کتب و پک‌های آموزشی شکایت داشت و گفت: محتوا و موضوعات کتاب‌ها بسیار جالب و کاملاً قرآنی است و متناسب سن فرزندانم به راحتی توانستم کتاب پیدا کنم. برای دخترم که سن کمتری دارد کتاب‌های ارزان قیمت و مناسب بیشتر است، اما برای پسرم که 11 ساله است و نیاز دارد مطالب بیشتری را یاد بگیرد کتب و پک‌ها گران هستند و با تخفیف 75 و 80 شده‌اند و واقعا در توانم نبود که دو تا تهیه کنم پس مجبور شدم از میان علاقه و نیاز فرزندم آن بسته‌ای راکه بیشتر مورد نیاز است، تهیه کنم.

وی در رابطه با ظاهر کتاب‌ و محتوای آنها تصریح کرد: ظاهر کتب و پک‌های آموزشی کاملاً جذاب و زیباست البته امیدوارم که متن و مطالب‌شان هم جالب و آموزنده باشد تا مطالبی را که مد نظر دارم را به فرزندانم آموزش دهد. اگر در آموزش صحیح و قرآنی فرزندانم موثر باشد ارزش این خرج و هزینه را خواهند داشت.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

به جهت تکمیل گزارشم و یافتن سوالاتی نظیر پرفروش‌ترین کتاب چه موضوعی دارد؟ آیا از کاغذ ایرانی برای چا‌‌‌پ کتب استفاده شده؟ کتب بیشتر مورد استقبال بوده و یا انیمیشن؟ سراغ چند غرفه‌دار و ناشر کتاب رفته و گفت‌و‌گوهایی با آنها، به شرح زیر داشتم.

غرفه کمال اندیشه

کمال آشتیانی، مدیر انتشارات کمال اندیشه در رابطه با اینکه چندمین دوره است در نمایشگاه شرکت می‌کنند و تفاوت دوره‌های نمایشگاه گفت: نزدیک به 17 سال است در نمایشگاه شرکت می‌کنم ولی امسال نمایشگاه بی‌نظمی عجیبی داشت مثلا 2 شب تا پایان نمایشگاه هنوز شماره غرفه نداشتیم، راهروهایمان نیز روزهای اول شماره نداشت و یکی دو شب پیش شماره 1 و 2 به راهروهای ما داده بودند ولی الان که ما کلی هزینه برای تبلیغ غرفه داشتیم و یا به آشنایان و مشتریانمان آدرس دادیم شماره راهرو تبدیل به 14 و 15 شده است.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

آشتیانی بیان کرد: جابه‌جایی که در بخش عفاف و حجاب پیش آمده انسجام نمایشگاه را به هم زده و همین موضوع یک شکافتی در میان بخش‌ها ایجاد کرده، زیراکه نمایشگاه یک محل خانوادگی است و همه با همسر و فرزندان برای بازدید می‌آیند بیشتر سمت بخش عفاف می‌روند و چون به زمان افطار می‌رسند دیگر زمان بازدید از بخش ناشران را پیدا نمی‌کنند و همین امر باعث شده تا فروش ما یک سوم سال‌های گذشته شود.

وی در رابطه با اینکه از کاغذ ایرانی برای نشر استفاده کرده‌اند یا خیر گفت: کاغذهای ایرانی مخصوص کتب سیاه و سفید است و اگر کار کودک که رنگی است با این کاغذ چاپ کنیم کیفیت کار پایین می‌آید و امکان چاپ به ما نمی‌دهد.

مدیر انتشارات کمال اندیشه کتاب‌های جدید امسالش را اینگونه معرفی کرد: عصبانی شدن ممنوع اثر استاد حیدری ابهری، الفبای حدیث، دوست عزیزم خدا مجموعه شش جلدی اثر سید محمد مهاجرانی و تصویرگری غزاله باروتیان و همچنین آموزش نماز با نرم‌افزار، واقعیت افزوده به کوشش حسن شرعیات و نوای سید محمدمهدی رفعتی از کتاب‌های جدید امسال است که منظور از واقعیت افزوده این است که ابتدا باید نرم افزار را از بازار دانلود کنید و بعد دوربین تلفن همراه را روی صفحات کتاب بگیرید تا عکس‌ها به حرکت دربیایند و کتاب را صوتی بشنوید. به‌طور مثال برای دیدن و شنیدن یک نماز دوربین تلفن را روی جلد کتاب گرفته و روی آیکون نماز کلیک کنید.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

غرفه نشر جمال

محمدحسین سبحانی‌نسب، مسئول غرفه نشر جمال در رابطه با موضوع و محتویات کتاب‌هایشان گفت: کتاب‌های ما اکثراً مذهبی و بر اساس تولید مفضل امام صادق(ع) رساله حقوق امام سجاد(ع)، صحیفیه سجادیه ویا توحید و خداشناسی است.

وی ادامه داد: کتاب حدیث شعر و قصه در 14 جلد که از هر معصوم پنج حدیث، پنج شعر دوبیتی و پنج داستان دارد که حدود 70 داستان و شعر در این 14 جلد آمده است و پرفروش‌ترین کتاب ما خدایا اجازه است که  250 سوال بچه‌ها در مورد خدا، آفرینش و نعمات را به زبان کودکان پاسخ داده است. یک سری سوال مانند اینکه خدا چه رنگی است؟ برای کودکان پیش می‌‌آید که خانواده‌ها هم نمی‌توانند پاسخ بدهند که با خواندن این کتاب می‌توانند به بسیاری از سوالات پاسخ دهند.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

زمانی که از سبحانی‌نسب در رابطه با نوع کاغد کتاب‌ها پرسیدم حجت الاسلام و المسلمین علی‌رضا سبحانی‌نسب مدیر انتشارات نشر جمال اظهار کرد: تا هفته گذشته که من آمار گرفتم قیمت کاغذ ایرانی از کاغذ خارجی که کیفیت بهتری هم دارد بیشتر است. به نظرم دلیلش این است که مدیران ما چه بخش فرهنگی و چه بخش تجارت و صنعت داشتن کاغذ ایرانی را به عنوان یک کاغذ استراتژیست قبول ندارند به همین دلیل الان مشکلی به نام کاغذ ایرانی به‌وجود آمده است و اصلا اینگونه نیست که کاغذی به نام کاغذ ایرانی داشته باشیم که از آن استقبال شود بلکه اصلا کاغذ ایرانی وجود ندارد و سهم موجود آن سهم بسیار ناچیزی از سهم بازار است که اگر توسط شرکت‌های خصوصی و نه دولت تدبیر شود یک کالای ایرانی پا می‌گیرد که فکر می‌کنم همه ناشران استقبال کنند.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب گفت: خرید باید معقول باشد یعنی اگر یک کاغذ ایرانی که از نظر کیفیت پایین‌تر از کاغذ خارجی است را با 20-30 درصد گران‌تر بخری صحیح نیست و مشخص است که یک جایی از چرخه اقتصاد مشکل دارد که مسئولان باید آن را حل کنند که نیاز به تدبیر و قابل برنامه‌ریزی دارد.

وی ادامه داد: البته اگر بدانیم قرار است کاغذ ایرانی با کیفیت برایمان تولید شود می‌توانیم دو-سه سال تحمل کنیم تا چرخه اقتصاد کاغذ ایرانی پا بگیرد که اگر همچین اتفاقی بیفتد من به عنوان ناشر با افتخار از آن کاغد استفاده می‌کنم، هرچند که تا اکنون هم چند جلد کتاب مختص بزرگ‌سالان و نوجوانان به نام‌های نهج‌البلاغه، چهل حدیث مرتضی و... را به صورت سیاه سفید و رنگی به صورت دو یا چهار رنگ منتشر کردم البته درست است که کیفیت خارجی را ندارد ولی می‌شود.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست     تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

مدیر انتشارات نشر جمال اظهار کرد: اگر کاغذ ایرانی به بازار بیاید و هرفصل یک درصد کیفیت را افزایش دهند بعد از دو سال کارهای چهار رنگ را با کفیت عالی بر روی کاغذ ایرانی چاپ می‌کنیم اراده حل شدن مشکل کاغذ در ایران وجود ندارد چون سودجویان از واردات کاغذ بیشتر سود می‌برند. حجم بسیار سنگینی از سود واردات وجود دارد وگرنه مشکل کاغذ از موشک که سخت‌تر نیست اگر مسئولان اراده کنند یک شبه حل می‌شود و سه ماهه قابل مصرف است.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب بیان کرد: همچنین باید برای تقویت و بهتر شدن وضعیت کاغذ ایرانی تلاش کرد و اینکه کاغذ الان با 10 سال پیش تغییری نکرده ضعف بزرگی برای این بخش است.

غرفه وزیر

مهدی انور، مسئول غرفه وزیر راجع به کتاب‌هایشان گفت: قصه‌های عاشورا در 72 جلد و داستان‌های زیبای مولوی در 23 جلد ختم می‌‍شود. که قصه‌های عاشورا مربوط به 72 یار امام حسین(ع)است که در رابطه با زندگی هر کدام یک کتاب به زبان نثر و قاب فهم برای 8 سال به بالا چاپ شده است. چون موضوع ما خاص است و تخفیف 60 درصدی دارند استقبال بالایی از سال 88 تا به حال شده و همین استقبال سبب شده تا سراغ کتاب و موضوع دیگری نرویم.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

وی در رابطه با کاغذ مورد استفاده کتاب‌هایشان گفت: همه کاغذان ما از سال 95 تا به حال آلمانی است زیراکه کاغذ ایرانی کیفیت مناسب و مقاوت بالا برای کار ندارند و همین موضوع سبب گرانی کار ما شده که تفات این کار از برگی 1500ایرانی به 3500 آلمانی رسیده است. البته زمان چاپ این کتب قبل از فرمایش حضرت آقاست و برای سری جدید که قرار است چاپ کنیم از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنیم.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

غرفه حدیث نینوا

محمدرضا آشتیانی، مسئول غرفه حدیث نینوا در رابطه گفت: چندین سال است که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن شرکت می‌کنیم که پرفروش‌ترین کتاب‌هایمان کتاب درباغ خوبی‌ها در 12 جلد است و 12 نکته اخلاقی تربیتی را به کودکان آموزش می‌دهد، کتاب 14 جلدی نام‌های معصومین(ع) که علت نام‌گذاری معصومین را بیان کرده است، مجموعه کودکی ائمه معصومین(ع)، مجموعه‌ای هم داریم که زندگی 38 شهید شاخص دفاع مقدس را جمع آوری کرده است که برای رده سنی «الف، ب و ج» است.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

آشتیانی ادامه داد: موضوع مورد استقبال کودکان در نمایشگاه بسیار خاص می‌شود و اکثراً دنبال کتاب‌های قرآنی نظیر داستان‌های در رابطه بازندگی ائمه معصومین(ع) هستند که جوانان دنبال نرم‌افزار هستند و خانواده‌ها بیشتر دنبال مکتوبات هستند که این دو دلیل دارد یا حوصله خواندن جوانان کم شده و یا دنبال بروز شدن هستند.

وی گفت: استقبال امسال به مراتب کمتر شده برخی این موضوع را به علت جدا شدن بخش عفاف و حجاب از نمایشگاه می‌دانند ولی به نظر من اینگونه نیست زیراکه هرکس که کتاب بخواهد حتماً به این بخش سری می‌زند چه غرفه حجاب باشد و چه نباشد.

غرفه آوین اندیشه

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

اکرم مطلبی مدیر مسئول انتشارات آوین اندیشه و شاعر و نویسنده کتب کودک گفت: من یه بچه شیعه در رابطه با حضرت علی(ع) است که شیعه بودن و جایگاه شیعه را به زبان ساده به کودکان آموزش داده است و کتاب امام رضا(ع) و شیرها که به سفارش حرم رضوی نوشته شده و به صورت برجسته با تخفیفی ویژه عرضه شده است. از جمله کتبی است که امسال به نمایشگاه آوردم و مورد استقبال بالایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حدود هشت دوره در نمایشگاه شرکت کردم و کارهایمان ویژه گروه سنی الف «گروه دو تا پنج سال» گروه سنی ب «پنج تا هشت سال» و گروه سنی ج «هشت سال تا 12» است.

تولید کاغذ ایرانی اراده مسئولان را می‌طلبد/ مشکل تولید کاغذ ایرانی از مشکل موشک سخت‌تر نیست

غرفه‌های براق، حدیث نینوا، انتظار مهر، آوین اندیشه، انتشارات جمال، جامعه قرآنیان مشهد، انشارات جامعة‌القرآن کریم، انتشارات گوهر، نشر باهوش، منتظران ظهور، انتشارات قدیانی، وزیر، یاس بهشت و محراب قلم غرفه‌های بخش ناشران کودک و نوجوان است که تا دوشنبه 14 خرداد مصادف با 19 رمضان پذیرای کودکان و خانواده‌هایشان در محل نمایشگاه بین‌المللی‌قرآن کریم تهران هستند.

انتهای پیام

 

captcha