«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب و کار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3720467
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب و کار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن

گروه اقتصاد ــ رویداد استارتاپی «طلوع برکت» به عنوان بزرگ‌ترین استارتاپ قرآنی کشور که به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به جهاددانشگاهی و با هدف آموزش تجربه‌محور کارآفرینی اسلامی در نمایشگاه قرآن برپاشده بود، در حالی شامگاه جمعه ۱۱ خرداماه به کار خود پایان داد که از سوی کارشناسان، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه، سازنده و رو به رشد تلقی شده است.

«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب وکار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا؛ فعالیت اقتصادی با پیوستار قرآنی، به خصوص در دنیای امروز، نیازمند خلاقیت، ایده‌پردازی و کار گروهی است و تنها اندکی حمایت از سوی نهادهای قرآنی و دانشگاهی لازم است تا خیل جوانان مؤمن و علاقه‌مند به کار اقتصادی بتوانند کسب و کاری حلال و پربارده را بیندازند به گونه‌ای هم که نیاز اقتصادی خود را تأمین کنند و هم در ذیل آن کار اقتصادی، ارزش‌های اسلامی را در شریان‌های جامعه به حرکت بیندازند. از این روی، مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از تجربیات موفق خود به برگزاری استارتاپ قرآنی «طلوع برکت» در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در نمایشگاه قرآن همت گمارد. برگزاری این رویداد استارتاپی در فضای معنوی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به بازدیدکنندگان نمایشگاه این فرصت را می‌داد تا از نزدیک با ایده‌پردازی اقتصادی در چارچوب قوانین اسلامی و چگونگی تهیه یک مدل کسب‌وکار برای به دست آوردن روزی حلال آشنا شوند، همچنین فضای نمایشگاه این ظرفیت را برای ایده‌پردازان رویداد به وجود آورده بود که با فعالان قرآنی و مذهبی حاضر در نمایشگاه گفت‌وگو کنند و با آن‌ها درباره طرح‌های اقتصادی-قرآنی خود تعامل کنند.

این رویداد که در هشت محور: گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت و محصولات غذایی حلال، وب و اپلیکیشن و تولید محتوای چندرسانه‌ای برگزار می‌شد، شامگاه جمعه ۱۱ خرداماه پس از سه روز فعالیت ایده‌پردازانه و خلاقانه با معرفی گروه‌‌های برتر به کار خود پایان داد آن چه در ذیل می‌آید گزارش از سه روز فعالیت این رویداد و ارزیابی تعدادی از کارشناسان و شرکت‌کنندگان در «طلوع برکت» است.

روز اول استارتاپ؛ از سخنرانی فقهی‌زاده تا کارگاه‌های «ایده‌پردازی» و «ارائه موثر»

آئین آغازین رویداد اسلامی و قرآنی «طلوع برکت»، روز چهارشنبه 9 خردادماه با سخنانی کوتاه از سوی رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی و استاد قرآن کریم آغاز شد؛ سپس عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآنی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه قرآن به شخنرانی پرداخت و با اشاره به سخنی از امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند:«العِلمُ عِلمانِ: مَطبوعٌ و مَسموعٌ و لایَنفَعُ المَسموعُ إذا لَم یَکُنِ المَطبوعُ» اظهار کرد: علم دو نوع است، یکی آنکه آدمی از دیگران می‌شنود که شاید از این گوش وارد شود و از گوش دیگر خارج شود و برای او سودی نداشته باشد. نوع دیگر علم، علم مطبوع نام دارد که علمی است که با دل و جان آمیخته است. ما در دهه‌های اخیر این علم را نشانه دانشوری و فرهیختگی قلمداد کرده‌ایم، اما اندک اندک این خودهوشیاری برای متولیان دانش و تعلیم و تربیت حاصل شد که اگر چه علم مسموع مهم است، اما در زندگی حاصلی ندارد، چون به زودی دانسته و به زودی فراموش می‌شود. اندک اندک متولیان و مسئولان علم و فرهنگ و کسانی که با کارآفرینی سر و کار دارند، فهمیده‌اند که باید میان علم و عمل آشتی برقرار کرد و این پیوند است که می‌تواند برکت‌خیز باشد. اگر نام این رویداد طلوع برکت است برای آشتی برکت‌خیز علم و تجربه است، نباید به این رویداد به چشم حقارت نگریست. عمده کار‌های بزرگ از همین جمع‌های کوچک به وقع پیوسته که آن هم اگر با عزم‌های جدی و اراده‌های آهنین همراه باشد موفق خواهد بود. علم باید زایا باشد. ان‌شاءالله این شتاب‌دهنده‌ها پویا باشند و به مسیر خود ادامه دهند. روایتی از حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه است که می‌فرمایند «قیمة کل امرء ما یحسنه»، ارزش آدمی به چیز‌هایی است که نیکو و خوب می‌داند. با کسانی برخورد می‌کنیم که دریایی از دانش‌اند، اما با عمق نیم سانتی‌متر که به درد نمی‌خورد.

معاون قرآنی وزیر ارشاد با بیان اینکه باید از شغل به سوی حرفه حرکت کنیم،تاکید کرد: حرفه نوعی رسالت و نوعی تجربه درآمیخته شده در عرصه دل و جان است. باید با آنچه به عنوان شغل می‌پنداریم زندگی کنیم و فقط در این صورت است که شغل به مرحله بالاتر و حرفه‌گرایی ارتقا پیدا می‌کند. تعبیر «اقتصاد فرهنگ» در این زمینه به کار برده می‌شود؛ اگر این رویداد بزرگ در نمایشگاه برگزار می‌شود، به دلیل ارتباط آن با حوزه قرآنی و فرهنگی است و من امیدوارم تلاش دوستان قرین موفقیت باشد و برکت با دانش و تجربه همراه شود تا در این جلسات سه‌گانه به ثمر برسد، ما نیز از ایده‌های برتر در قالب اعطای جوایزی حمایت خواهیم کرد.

در ادامه برنامه‌های نخستین روز رویداد «طلوع برکت»، اکبر هاشمی، مدیر مسئول هفته‌نامه «شنبه» به تعریف کار استارتاپی، شباهت طلوع برکت با کارهای جهادی و تطبیق آن با دغدغه‌های اسلامی و قرآنی پرداخت و نمونه‌های موفقی از استارتاپ‌های کشور را به شرکت‌کنندگان معرفی کرد. هممچنین کارگاه ایده‌پردازی و خلاقیت توسط محمد دهدشتی و کارگاه «نحوه ارائه موثر» به صورت کوتاه توسط مهدی باریده برگزار شد و در آخر نیز ارائه آسانسوری ایده‌ها توسط شرکت‌کنندگان و تشکیل گروه‌ها برای دو روز رقابت نفس‌گیر انجام شد.

«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب وکار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن

کارگاه «توسعه فردی و کارآفرینی» و مدلسازی ایده‌های کارآفرین در روز دوم

دومین روز رویداد «طلوع برکت»، پنج‌شنبه ۱۰ خردادماه از ساعت ۱۷ الی ۲۳ برگزار شد و کاوه یزدی‌فرد، مدرس توسعه فردی و کارآفرینی در فضایی پرسش‌وپاسخ‌محور به آموزش مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار اسلامی پرداخت و ضمن نزدیک ساختن ذهنیت حاضران به ذهنیت یک کارآفرین موفق، مهارت‌هایی همچون راستی‌آزمایی مساله، مهارت رسیدن از مساله به مدل کسب و کار و نحوه تشکیل یک تیم خوب را تشریح کرد.

حمید زادمهر، کارآفرین موفق کشور که سابقه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را نیز داراست، در حاشیه روز دوم این رویداد به خبرنگار ایکنا گفت: هدف از برگزاری این رویداد استارتاپی، فعالیت آموزشی و ترویجی است و به کسانی که برای فعالیت اقتصادی در حوزه اسلامی و قرآنی علاقه‌مند هستند، تغییر نگرش و افق دید به وجود می‌آورد و نگاه‌ها در حوزه اسلامی برای کسب درآمد بسیار جهت‌دار می‌شود، همچنین گاهی افرادی نیز در این رویدادها شرکت می‌کنند که نیاز دارند ادبیات کارآفرینی و دایره وازگان تخصصی آن را بشناسند که در طلوع برکت این کار هم انجام می‌شود. البته در این رویداد سه روزه در حد سرفصل‌ها مطالب را مطرح می‌کنیم ولی همین هم به افراد شرکت‌ کننده، دید اصلی را می‌دهد و مهم‌تر از هر چیزی کار گروهی را می‌آموزد، زیرا برای کسی که مثلاً می‌خواهد در حوزه گردشگری اسلامی ایده‌پردازی خلاقانه انجام دهد و کارآفرینی موفقی را تجربه کند، بیش از هر چیزی کار گروهی اهمیت دارد.

این مدرس کارآفرینی در ادامه گفت: مشکل بسیاری از فعالیت‌های مدیریتی در کشور ما فقدان درک صحیح از کار گروهی است و همیشه عادت کرده‌ایم صفر تا صد یک پروژه را خودمان جلو ببریم. مهم‌ترین چیزی که افراد شرکت‌کننده در طلوع برکت می‌آموزند، کار گروهی است، یعنی ایده‌ای مطرح می‌شود و مهارت‌ها با سرفصل‌هایی که اینجا آموزش داده می‌شود به یک مدل کسب و کار تبدیل می‌شود. متاسفانه خیلی از افرادی که ایده‌های خوبی هم دارند به دلیل ضعف کار گروهی شاید تا پایان رویداد نتوانند مدل کسب وکار را تولید کنند، ارائه خوبی برای اساتید انجام نمی‌دهند یا بعداً نیز نمی‌توانند کار را ادامه دهند.

زادمهر تصریح کرد: ما مواردی داشتیم که گروهی، رتبه برتر یک استارتاپ را کسب کرده و هدیه هم گرفته است اما به علت ضعف کار تیمی نتوانسته‌اند مدل کسب وکار پیشنهادی خود را به مرحله اجرایی برسانند؛ آنچه در این سه روز برای ما اولویت دارد، تقویت مولفه‌های کار گروهی است. افرادی که در رویداد طلوع برکت شرکت دارند می‌دانند که مرکز رشد جهاد دانشگاهی، مرکزی معتبر با اساتید خبره است و افراد صاحب ایده‌های خلاقانه را جذب اکوسیستم جهاد دانشگاهی می‌کند، به همین دلیل در کنار شرکت‌کننده‌هایی که برای بار اول به استارتاپ می‌آیند، شرکت‌کننده‌های حرفه‌ای هم در رویداد طلوع برکت حضور دارند.

محمدامین صمیمی، موسس و مدیرعامل شتاب‌دهنده شفق نیز در روز دوم، درباره رویداد «طلوع برکت» اظهار کرد: همچون گذشته با مرکز رشد جهاد دانشگاهی همکاری داریم و در منتورینگ این رویداد سه روزه یعنی تامین محتوا و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین داوری گروه‌های شرکت‌کننده مشارکت داریم، همچنین برای هماهنگی میان داوران و تعیین سرفصل برای اساتید به رویداد کمک می‌کنیم. تا الان حدود ۵۰ نفر در قالب هشت گروه به آموزش مهارت و ایده‌پردازی به منظور راه اندازی کسب و کار قرآنی و اسلامی مشغول‌اند. این رویداد به شکل رایگان برگزار می‌شود و نکته شاخص آن، تقارن زمانی آن با ماه مبارک رمضان و تقارن مکانی با نمایشگاه بین‌المللی قرآن است که می‌تواند قرآنیان را بیش از پیش با چنین فعالیت‌هایی مانوس کند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: رویدادهای استارتاپی از نظر ماهیت متعلق به بخش خصوصی هستند و بخش دولتی باید حامی باشد، باید بدانیم گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه به کارآفرینی و شغل ارتباط دارد، جوان به شغل نیاز دارد و بدون امنیت اقتصادی نمی‌توان او را به فرهنگ قرآنی دعوت کرد، البته به گروه‌های برگزیده در این رویداد، جوایزی از طرف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا می‌شود که نشان می‌دهد عزمی برای حمایت وجود دارد، مرکز رشد جهاد دانشگاهی نیز تشویق‌ها و حمایت‌های لازم از قبیل فراهم آوردن امکان استقرار گروه‌های برتر در مرکز رشد را انجام می‌دهد، شتاب‌دهنده شفق هم بر گروه یا گروه‌هایی که شاخص‌های لازم را داشته باشند، سرمایه‌گذاری لازم را برای اجرایی شدن مدل‌های کسب و کار پیشنهادی، انجام می‌دهد.

«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب وکار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن

رقابت نفس‌گیر ایده‌پردازان در روز سوم

سومین و آخرین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت» جمعه ۱۱ خردادماه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ برگزار شد و ایده‌پردازان خلاق و جوان قرآنی با بهره‌گیری از مشاوران مجرب کارآفرینی به تکمیل ایده‌پردازی خود در قالب مدل کسب و کار اسلامی پرداختند. در این روز، سعید عباسی کارآفرین برتر کشور و مدرس گرافیک به آموزش گرافیکی در قالب کارگاه آموزشی پرداخت و شرکت‌کنندگان سؤالات خود را مطرح کردند.

سپس ایده‌پردازان شرکت کننده در رویداد «طلوع برکت» در قالب ۱۰ گروه و به مدت دو ساعت به ارائه مدل‌های پیشنهادی کسب‌وکار خود که بر اساس یک ایده اسلامی و قرآنی شکل گرفته بود، پرداختند. نکته حائز اهمیت در داوری این دوره از رویداد «طلوع برکت» حضور افرادی چون: مرتضی رضایی‌زاده استادیار دانشگاه شهیدبهشتی و متخصص توسعه کارآفرینی، رحیم خاکی دکترای مدیریت رسانه و سرپرست مرکز رشد جهاد دانشگاهی، محمدامین صمیمی مدیرعامل شتاب‌دهنده شفق و حمیدصابرفرزام عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بود که باعث می‌شد سطح ارزیابی مدل پیشنهادی ایده‌پردازان، حرفه‌ای باشد و گروه‌های ایده‌پرداز دقت بیشتری در ارائه خود به خرج دهند.

یکی از نکاتی که داوران به آن تاکید داشتند این بود که ایده قرآنی مورد نظر بر اساس نیازسنجی منطقی و واقع‌نگرانه از نیاز جامعه و مخاطبان شکل گرفته شود؛ برای مثال رضایی زاده از اعضای هیئت داوران به گروهی که مدل کسب و کار خود را بر اساس ایده ترویج مسواک ارگانیک طراحی کرده بود، اظهار کرد: این گونه مسواک‌ها در عربستان به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بعضی کشورهای غربی با بهسازی، تولید انبوه می‌شود، چنین ایده‌ای که مطرح کردید فاقد خلاقیت است و با نیازسنجی منطقی از جامعه هدف سازگار نیست. همچنین محمدامین صمیمی، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران نیز درباره ایده یکی از گروه‌ها که بر اساس ارائه یک پکیج کامل برای برگزاری برنامه‌های مذهبی شکل گرفته بود، گفت: این پکیج باید تضمین کیفیت داشته باشد تا مخاطبان و استفاده‌کنندگان بتوانند از آن بهره بگیرند، همچنین دقیقاً باید مشخص شود که منظور از مراسم مذهبی چیست، آیا عزا و شادی را در بر می‌گیرد یا این که صرفاً مختص برنامه‌های سخنرانی است؟.

زهرا نیک صفت، ایده‌پرداز شرکت کننده در «طلوع برکت» و دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بیان کرد: با توجه به اینکه نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال عمده وقت خود را صرف بازی‌های دیجیتالی و بازدید از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و از آن جایی که عمده محتوای فعلی در فضای مجازی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما سازگاری ندارد و بلکه مروج سبک زندگی غربی نیز هست، تصمیم داریم بازی‌هایی با محتوای سالم و امتیازهایی به شکل سکه طراحی کنیم تا بتوانند با آن سکه‌ها خرید و فروش کنند و مثلاً بتوانند به وسیله آن از محیط‌های ورزشی و ... استفاده کنند. به نظر من نقطه قوت «طلوع برکت» امکانات خوبی است که در اختیار ما قرار گرفته و حمایت‌هایی است که به زودی توسط مرکز رشد جهاددانشگاهی از گروه‌های برتر انجام می‌گیرد.

حاجی پروانه، کارشناس مدیریت کسب و کار، دیگر ایده‌پرداز شرکت‌کننده در رقابت‌‌های «طلوع برکت» بود که در حاشیه روز سوم این رویداد اظهار کرد: تاکنون تجربه شرکت در چهار استارتاپ را دارم اما این نخستین باری است که یک استارتاپ قرآنی را تجربه می‌کنم و معتقدم فضای قرآنی و اسلامی ما به نوآوری و خلاقیت نیاز دارد. ایده ما در این رویداد تهیه یک پکیج کامل برای برگزاری مراسم مذهبی در همه سطوح است که بحث قیمت و نیاز مشتریان را نیز در آن مدنظر قرار داده‌ایم. ویژگی منحصر به فرد این رویداد حضور مشاوران قوی همچون کاوه یزدی فرد در آن است و البته از نظر تایم و محل برگزاری اگر بازنگری صورت گیرد، بهتر است.

یک از ویژگی‌های این دوره از استارتاپ قرآنی «طلوع برکت»، حضور پرتعداد و پرجنب و جوش مشاوران کارآفرینی در این رویداد بود که به دعوت مرکز رشد جهاددانشگاهی به محل برگزاری رویداد در نمایشگاه قرآن آمده‌اند و به فعالیت مشغول اند، ۱۰ مشاور تخصصی در حوزه آموزش مهارت‌های مختلف به گروه‌های ایده‌پرداز و خلاق قرآنی یاری می‌رسانند.

علی اکبر، کارشناس معماری و فعال کارآفرینی که به عنوان مشاور رویداد «طلوع برکت» فعالیت می‌کند، گفت: من همیشه منتقد رویدادهای استارتاپی مرکز رشد بودم اما در این دوره تصمیم گرفتم به عنوان مشاور در آن فعالیت کنم، احساس کردم نمی‌شود بیرون گود ایستاد و انتظار داشت که مشکلات حل شود، رویداد به دلیل اقتضائات محیطی مثل شلوغی نمایشگاه و روزه بودن ما و شرکت‌کنندگان، مشکلات فرمیک دارد اما از نظر محتوایی چنین رویداد‌های قرآنی در کشور خیلی کم داریم و باید کمک کنیم تا ظرف دو یا سه سال آینده، جایگاه خود را تثبیت کند. تاکید من این است که باید محتوای استارتاپ اسلامی در زمانی که پیش رو داریم نسبت خود را با اسلام دقیق بشناسد، صرف این که بازارهای جهان اسلام قابلیت و ظرفیت زیادی برای فعالیت اقتصادی دارند کفایت نمی‌کند.

الهه غلامی، کارشناسی ارشد گرافیک و مدرس دانشگاه و هنرستان که در رویداد قبلی «طلوع برکت» جزو شرکت‌کنندگان و گروه‌های برتر بود، به خبرنگار ایکنا گفت: در این رویداد استارتاپی در بخش منتورینگ و به عنوان مشاور داوطلب مشغول فعالیت هستم، در این زمان محدود، سادگی و انتخاب تصاویر مناسب را آموزش می‌دهم تا بتوانند ارائه خود را موثرتر انجام دهند و نظر داوران را به خود جلب کنند، از نظر فونت نیز ارائه گروه‌ها باید متناسب و چشم‌نواز باشد که به آن‌ها کمک می‌کنم. آنچه که به نظرم مهم بنظر می‌رسد این است که در این مرحله، اعداد و ارقام و قابلیت اجرایی داشتن مدل پیشنهادی چندان اهمیت ندارد زیرا همین که گروه‌ها بتوانند ایده و تخیل خود را با برنامه‌ای دقیق روی کاغذ بیاورند، پیشرفت خوبی حاصل می‌شود.

همچنین مصطفی حسین پور، دبیر اجرایی رویداد «طلوع برکت» در حاشیه روز سوم رقابت‌ها اظهار کرد: افراد شرکت‌کننده از محتوای ارائه شده و کار گروهی رضایت دارند و بعضی نیز معتقد اند این رویداد باید در سالنی برگزار شود که شلوغی محیط و صداهای موجود در نمایشگاه، تمرکز شرکت‌کنندگان را به هم نزند. این پیشنهاد را برای سال‌های آینده مد نظر قرار می‌گیرد و با توجه به نیاز جامعه به مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار اسلامی، ان‌شاءالله برگزاری این رویداد کارآفرین و موثر قرآنی را در فضای معنوی نمایشگاه قرآن ادامه می‌یابد.

«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب وکار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن

اختتامیه «طلوع برکت» با حضور حجت‌الاسلام زائری

در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت»، سه گروه ایده‌پرداز خلاق و قرآنی با عناوین «تالار وحدت»، «بی محفل» و «مسجدسپار» مورد تقدیر و تجلیل هیئت داوران و مسئولان مرکز رشد جهاد دانشگاهی قرار گرفتند، به هریک از گروه‌ها علاوه بر اختصاص دو میلیون تومان هدیه، امکان استقرار در مرکز رشد و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فراهم شده است.

حامد رشیدآبادی، از اعضای گروه «مسجدسپار» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مدل پیشنهادی کسب وکار این گروه گفت: ایده اصلی ما این است که تعامل مردم و مسجد را به طریق تامین برخی نیازهای مالی مسجد و نمازگزاران را از طریق روش تامین مالی جمعی افزایش دهیم. مسجد باید در این طرح به عنوان، فیلتر عمل کند، مثلاً برای نیاز به دو میلیون تومان پول در یک پروژه به مسجد مراجعه می‌کنم، مسجد چون شخص را می‌شناسد و تایید می‌کند، او را به سایت «مسجدسپار» معرفی می‌کند و با معرفی این پروژه به مردم، نیاز مالی آن تامین می‌شود.

وی همچنین درباره نقطه قوت رویداد استارتاپی «طلوع برکت» اظهار کرد: حضور مشاورهای تخصصی و باتجربه در این سه روز اخیر که به شکلی کاملاً صمیمانه با گروه‌های ایده‌پرداز تعامل می‌کردند، از نقاط قوت این استارتاپ قرآنی بود. البته در هر کاری یک سری ضعف‌ها قطعاً وجود دارد و باید به مرور زمان تکمیل شود اما این که مرکز رشد با دغدغه قرآنی بتواند این تعداد از ایده‌پردازان را در فضای نمایشگاه قرآن جمع کند، ارزشمند و حائر اهمیت است.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، فعال فرهنگی و رسانه‌ای کشورمان در حاشیه اختتامیه رویداد «طلوع برکت» به خبرنگار ایکنا گفت: در دنیای جدید با اقتضائات تحولات اجتماعی، تغییرات سبک زندگی و نیازهای مخاطب چاره‌ای نیست که معارف دینی خود را با زبان و قالبی جدید که متناسب با نیازهای امروز بشر است، تطبیق دهیم. یکی از بهترین و کارآمدترین شیوه‌ها ترویج استارتاپ‌هایی است که مبنای دینی و قرآنی دارند، رویداد استارتاپی «طلوع برکت» یک تجربه‌ای است که گرچه هنوز تا رسیدن به اهداف مدنظر و بلوغ کامل فاصله دارد، اما شروع بسیار مهمی است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی هم در تجربه‌های مختلف خود نشان داده در عین پایبندی به اصول و ارزش‌های اعتقادی کاملاً کارآمد و واقع‌بینانه عمل می‌کند لذا امیدوارم این رویداد استارتاپی شروعی برای کارهای بزرگ در آینده شود، چنین استارتاپی می‌تواند در شناسایی و رشد ایده‌پردازان خلاق و جوان کشور بسیار موثر واقع شود؛ ایده‌هایی که در روز سوم به هیئت داوران ارائه شدند قابل توجه بودند اما طبیعتاً فضای ذهنی این جوان‌ها تا زمانی که به بازار و عرصه کارآفرینی برسد، فاصله‌ای دارد اما بستری را ایجاد می‌کند تا در آینده به نتایج درخشانی دست یابیم.

«طلوع برکت»؛ رویدادی تحول‌آفرین در فضای کسب وکار اسلامی/ تجربه موفق کارگروهی خلاقانه در نمایشگاه قرآن

«هستی‌شناسی» و «ارزش‌شناسی» برمبنای اسلام؛ دو خط مشی «طلوع برکت»

محمد آذین از مدرسان کارآفرینی در رویداد «طلوع برکت» در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: استارتاپ‌های اسلامی دو ویژگی خاص دارند که شاید سایر استارتاپ‌ها کمتر ظرفیت بروز این ویژگی‌ها را داشته باشند یا در مقام عمل، کمتر به سمت آن بروند. یکسری مبانی نظری وجود دارد که هر استارتاپ بر آن بنا شده است یعنی وقتی من محصولی را ارائه می‌کنم، چه نگاهی به جهان، انسان، معرفت، دانش و ... چیست؟ اسلام در این حوزه‌های انسان‌شناسی و هستی‌شناسی گزاره‌های خود را بسیار دقیق مطرح کرده است. از این جهت استارتاپ‌های اسلامی رعایت خطوط راهنمای مشخصی دارند که می‌تواند موجب تعالی جامعه شود. هر استارتاپی قرار است نیازی را پاسخ دهد و معمولاً استارتاپ‌ها به صرفاً به دنبال تامین نیازهای مالی هستند، اما استارتاپ‌های اسلامی مثل «طلوع برکت» به دنبال حل کردن مسائلی هستند که یک ارزش حقیقی را احقاق و تولید می‌کند، این جا هم اسلام خط مشی‌های خوبی را در زمینه ارزش‌شناسی معرفی کرده است. با این دو ویژگی که ذکر کردم این رویداد یک فرصت استثنایی بود که هم به گروه‌های خود رشد می‌رساند و هم می‌تواند فضای استارتاپی کشور را با تحول مواجه کند.

کاوه یزدی فرد، از دیگر مدرسان رویداد «طلوع برکت» نیز در این زمینه اظهار کرد: طی این دوره سعی کردیم در حوزه فعالیت‌های مرتبط با علوم قرآنی با یادگرفتن راجع به این که چگونه می‌توانیم از شناخت درست مسائل و نیازهای جامعه مخاطب به ایده و از ایده به طراحی مدل‌هایی از کسب و کار برسیم که درآمدزا باشند و ارزش ایجاد کنند. طی این دوره که از نظر زمانی محدودیت داشت کار ما طی چند مرحله اهمیت دانستن مساله و صحت سنجی آن را مطرح کردیم، سپس به توضیح این پرداختیم که مدلی فکر کردن چگونه است؟ و چه مدل‌هایی را داریم که می‌تواند برای تبدیل ایده به کسب و کار به ما کمک کند؟، بعد سراغ مدل کسب و کار به صورت خاص رفتیم و مثال‌هایی را بررسی کردیم و سعی کردیم به این درک برسیم که چگونه از مساله به ارزش برسیم که آن ارزش، محور مدل کسب و کار ما باشد تا در مهایت بتوانیم اجزای مدل را طراحی کنیم. قالب ارائه کارگاه به این صورت بود که کلیات را در بازه‌های نیم ساعته با دوستان مطرح کنیم بعد منتورها یا مربیان به دوستان کمک عملی ارائه می‌دادند.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات از برنامه‌های مرکز رشد جهاد دانشگاهی می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی evand.com مراجعه یا با شماره ۰۲۱۶۶۴۱۰۱۸۰ تماس بگیرند.

تصاویر این رویداد سه روزه را اینجا، اینجا و اینجا ببینید.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha