تأخیر در برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری/ مقدمات قانونی کی فراهم می‌شود؟
کد خبر: 3720551
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶

تأخیر در برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری/ مقدمات قانونی کی فراهم می‌شود؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم نهاد ـ زمان برپایی مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور برای سومین بار به دلیل فراهم نبودن مقدمات و ملزومات قانونی و حقوقی باز به تأخیر افتاد؛ سوال اینجاست که آیا پله آخر طی شش ماه نخست امسال به سرانجام می‌رسد؟

مهدی قره شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات در گفت و گو باخبرنگار ایکنا، در خصوص روند ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ۳۱ خردادماه امسال، اظهار کرد: قطعا این زمان به زمان دیگر موکول می‌شود و تغییر پیدا می‌کند.
وی در خصوص چرایی این تأخیر، عنوان کرد: ادغام اتحادیه‌ها فرآیند حقوقی دارد لذا باید با دقت انجام شود که بعدا در مسائل حقوقی دچار مشکل نشویم. آیین نامه‌ها، اساسنامه و نحوه ادغام اتحادیه‌های استانی و کشور ساعت‌ها بحث برده و می‌برد. البته همدلی و هماهنگی و همکاری تمام افرادی که در این ادغام نقش دارند را می‌خواهیم.
قره شیخلو بیان کرد: یکی از عوامل این تأخیر بحث‌های حقوقی و دقت نظری است که باید در آن رخ دهد برخی مواقع نیز رخ دادن بعضی از عوامل و موارد، موجب کندی کار می‌شود، اما می‌توانم بگویم قطعا زمان تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری و انتخابات هیئت مدیره آن به عقب می‌افتد.
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در خصوص سهمیه استان‌ها برای حضور در مجمع کشوری، اظهار کرد: نحوه حضور مؤسسات و سهمیه هریک از استان‌ها در مجمع عمومی کشور جزو مواردیست که هنوز قطعی نشده است و در مرحله تصمیم گیری در این خصوص هستیم.
وی در پاسخ به اینکه فرآیند ثبت اتحادیه‌های قرانی استان‌ها به کجا انجامید، تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با مرتضی ادب، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری داشته ایم کمک کرده اند و قول نهایت همکاری را به ما داده اند و معتقدم این اشکال به اتحادیه‌ها باز می‌گردد در حالی که اگر صورت‌جلساتشان به درستی تنظیم و تهیه شده باشد و قبل از اقدام برای ثبت با هیئت رسیدگی و دبیرخانه هیئت رسیدگی مشورت‌های لازم را انجام دهند، لذا مشکل ثبتی در استان‌ها نخواهیم داشت.
قره شیخلو با اشاره به اینکه متأسفانه اتحادیه برخی از استان‌ها پس از اقدام به ثبت به ما گلایه مند می‌شوند، اظهار کرد: اتحادیه‌ها پیش از مراجعه به ثبت با دبیرخانه و هیئت رسیدگی هماهنگ باشند و هر تغییری که از سوی اتحادیه استان‌ها خواسته می‌شود را اعمال نکنند و اگر مشکلی در فرآیند ثبت اتحادیه‌های استانی باشد پس از اطلاع به هیئت رسیدگی و دبیرخانه این مشکل با هماهنگی اداره کل ثبت هر استان برطرف می‌شود.
وی در خصوص اینکه فکر می‌کنید چه زمانی مجمع عمومی کشوری برپا شود، بیان کرد: باید همه سعی کنیم که این امر در اسرع وقت انجام شود ما با ادغام اتحادیه‌های استانی حدود ۸۰ درصد راه را رفته ایم و ۳۱ استان علی رغم تمام مشکلاتی بود ادغامشان انجام شد و یک قدم دیگر مانده تا اتحادیه کشوری رخ دهد که باید همه کمک کنند این قضیه انجام شود و اگر شکل کش و قوس پیدا کند برای جامعه قرآنی خوب نیست.
قره شیخلو تأکید کرد: ما باید فارغ از افراد و سلیقه‌ها ساختار سالم و سلامت طراحی کنیم تا بر اساس رأی مردم و احترام به آن افرادی انتخاب شوند و سال‌ها نیز همین روال ادامه پیدا کند.

یادآور می شود، پیش از این نیز دو بار این زمان به تأخیر افتاد، حجت الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور پیش از آغاز سال 97 طی گفت‌وگو با ایکنا با عنوان «عیدانه سال ۹۷ تشکل‌های قرآنی/ اردیبهشت و ادغام اتحادیه‌ها»، عنوان کرد: براساس تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که شامگاه گذشته، ۱۵ اسفندماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، بالاخره تکلیف ادغام اتحادیه کشوری مشخص شد.
وی ادامه داد: در این جلسه که با حضور تمامی اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات برگزار شد، تصویب شد اتحادیه‌های کشوری در تاریخ پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ ادغام شوند.
همچنین طی اواخر فروردین ماه نیز حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور طی خبری با عنوان «۳۱ خرداد؛ زمان برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری» با بیان اینکه برای برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری از نظر قانونی و حقوقی ملزم به رعایت برخی مقدمات هستیم، گفت: همه این مسائل حقوقی از جمله مسئله ثبت اتحادیه، همچنین مسئله انتخاب و دعوت از نمایندگان استان‌ها برای حضور در مجمع در اساس‌نامه سازمان به صورت زمان‌بندی، مشخص شده و قاعدتاً با نظر به تاریخ پیش‌بینی شده قبلی ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه، برپایی مجمع کشوری در این زمان اندک غیرممکن بود، بنابراین با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، در جلسه کمیته ادغام، تاریخ ۳۱ خرداد‌ماه به‌عنوان زمان نهایی مجمع کشوری تعیین شد.

سمیرا باباجهد انصاری
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha