پایان نمایشگاه قرآن و انتظار برای تحول همه‌جانبه در امور قرآنی
کد خبر: 3720853
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۲
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته/

پایان نمایشگاه قرآن و انتظار برای تحول همه‌جانبه در امور قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، شاهد روزهای پایانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در پایتخت ایران اسلامی بودیم که با پایان یافتن آن باید منتظر بود تا دید از این نمایشگاه چه شناختی نصیب نهادهای مسئول امور قرآنی کرده است.

نمایشگاه قرآن ایکنا

به گزارش ایکنا؛ در هفته جاری (12 تا 18 خردادماه 97) و با وجود تعطیلی نیمی از روزهای آن رخدادهای قرآنی را در گوشه و کنار کشور شاهد بودیم. فعالیت‌های قرآنی این هفته تحت تأثیر نمایشگاه قرآن و نیز لیالی قدر قرار گرفته بود؛ چرا که در این هفته مراسم لیالی قدر در سراسر کشور بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده بود. همچنین نمایشگاه قرآن که از اواخر اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده بود سرانجام در این هفته به کار خود پایان داد. در ادامه نگاهی گذرا به برخی از مهم ترین رویدادهای قرآنی این هفته داشته‌ایم.

برگزیدگان شوق تلاوت در لبنان

برگزیدگان مسابقات شوق تلاوت که اواخر هفته گذشته عازم کشور لبنان شده بودند در این هفته در محافل انس با قرآن کریم حضور یافتند. حضور مدیران و برگزیدگان طرح ملی تلاوت در دفتر مرکزی مدارس «المهدی» وابسته به به بخش فرهنگی حزب الله، دیدار با رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در بیروت از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط این کاروان در هفته جاری بود.

اعزام حافظ قرآن ایرانی به الجزایر

روز یکشنبه سیزدهم خردادماه «محمد محمودی» به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور الجزایر، عازم این کشور شد. وی که از طریق ترکیه راهی الجزایر شد، در روز 15 خردادماه در مرحله گزینشی این مسابقات حضور یافت و به دو سوال اصلی هیئت داوران پاسخ داد. مراسم افتتاحیه این مسابقات نیز سه شنبه شب 15 خردادماه برگزار شد.

برگزاری جشنواره قرآنی سازمان ارتباطات زیرساخت

روز یکشنبه روابط عمومی سازمان ارتباطات زیرساخت از برگزاری جشنواره قرآنی این این سازمان طی روزهای پایانی ماه مبارک رمضان خبر داد. این جشنواره که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده و پنجمین دوره آن در روزهای پایانی خردادماه برگزار می‌شود در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، مفاهیم قرآن، اذان و خوشنویسی و ویژه کارکنان و فرزندان آنها خواهد بود.

برگزاری جلسه هماهنگی طرح قرآنی بشارت

همچنین در این روز اولین جلسه هماهنگی طرح قرآنی «بشارت 1452» با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف که در این طرح مشارکت دارند، برگزار شد. در این جلسه که به میزبانی شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد نمایندگانی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای عالی قرآن، اتحادیه تشکل های قرآن و عترت، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و رادیو و شبکه قرآن حضور داشتند.

برپایی سالگرد شهادت حجت‌الاسلام تقوی در نمایشگاه قرآن

مراسم اولین سالگرد شهادت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی تقوی، مدیرعامل سابق ایکنا، که سال گذشته در حمله تروریستی مجلس به شهادت رسید، ۱۲ خردادماه به همت خبرگزاری ایکنا در محل بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم ــ مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

پایان نمایشگاه قرآن بدون برگزاری اختتامیه

مهم ترین رویداد قرآنی که نه تنها در هفته جاری بلکه در نیمه اول خردادماه شاهد آن بودیم، برپایی بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بود. نمایشگاهی که از روز 29 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد و به مدت 16 روز از ساعت 17 تا 24 پذیرای علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی بود. این دوره از نمایشگاه قرآن به لحاظ بصری بسیار متفاوت تر از گذشته بود. از نکات جالب توجه این دوره از نمایشگاه قرآن برگزار نکردن مراسم اختتامیه بود.

لغو نشست خبری نمایشگاه قرآن و همایش تجلیل از خادمان

همچنین از دیگر حاشیه‌های این دوره از نمایشگاه قرآن لغو نشست خبری رئیس آن بود. به فاصله چند روز مانده به پایان نمایشگاه از طریق روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام شد که نشست خبری نمایشگاه قرآن با حضور معاون وزیر ارشاد و به منظور تبیین دستاوردهای نمایشگاه یک روز مانده به پایان آن برگزار می‌شود. سرانجام نیز از طریق همین روابط عمومی خبر لغو نشست خبری اعلام شد. سرانجام نیز روز 14 خردادماه بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بدون برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد تا پرونده این دوره نیز با تمام ضعف‌ها و قوت‌هایی که داشت بسته شود و در این دوره نیز همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار نشود. البته پیش از این نیمه رمضان و شب تولد امام حسن(ع) زمان برپایی همایش اعلام شده بود که به دلیل هماهنگ نشدن با حضور رئیس جمهور در این همایش، کنسل شد.

نمایشگاه قرآن، باید محل عرضه آخرین و به‌روزترین فعالیت‌های قرآنی باشد، پس باید از هم‌اکنون برای سال آتی برنامه داشت.

حضور جامعه قرآنی در لیالی قدر

در این هفته همچنین شاهد لیالی پرفضیلت قدر نیز بودیم. فعالان قرآنی در گوشه و کنار کشورمان به احیاء این شب های نورانی که سرنوشت یک ساله انسان در آن رقم می خورد، پرداختند. در این شب ها صدا و سیما تدارک گسترده‌ای برای هم میهنان در نظر گرفته بود که از جمله آن رادیو قرآن با ویژه برنامه «قدر قرآن» به استقبال این شب‌ها رفت.

تمدید نمایشگاه جلوه‌های نور

موزه ملی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نمایشگاهی با عنوان «جلوه های نور» برپا کرد و در آن تعدادی از نسخه‌های خطی و نفیس قرآن کریم را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. بر همین اساس و از سوی روابط عمومی موزه ملی قرآن کریم اعلام شد که به منظور بهره‌مندی بیشتر شهروندان از این نمایشگاه زمان برپایی آن تا پایان خردادماه تمدید شده است.

مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی

آیین اختتامیه و توزیع جوایز بیست‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی شامگاه سه شنبه (۱۵ خردادماه) برگزار شد. در این مراسم از ۱۰ نفر برتر تجلیل شد که احمد برهان محمد از آمریکا رتبه نخست را کسب کرد، لیبی و تونس به طور مشترک دوم شدند و الجزایر نیز حائز رتبه چهارم شد.

در این مراسم همچنین، از «شیخ علی بن عبدالرحمن حذیفی»، قاری برجسته قرآن و امام جماعت مسجدالنبی(ص) به‌عنوان شخصیت سال جایزه قرآن دبی تجلیل شد. این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن برگزار شد و محمدرضا زاهدی، نوجوان حافظ کل قرآن، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات حضور داشت که حائز رتبه برتری در این دوره از رقابت‌ها نشد.

انتهای پیام

captcha