جدیدترین موضع سازمان ملل نسبت به بازگشت آوارگان روهینگیا
کد خبر: 3720924
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

جدیدترین موضع سازمان ملل نسبت به بازگشت آوارگان روهینگیا

جدیدترین موضع سازمان ملل نسبت به بازگشت آوارگان روهینگیا گروه بین‌الملل ـ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: شرایط برای بازگشت آوارگان روهینگیا از بنگلادش به ایالت راخین میانمار مناسب نیست.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آراکان؛ استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر این نهاد بین‌المللی در نیویورک گفت: شرایط برای بازگشت آوارگان روهینگیا به ایالت راخین در غرب میانمار مهیا نیست، چرا که بازگشت باید داوطلبانه، امن و در شرایط مناسب باشد.

وی در ادامه وجود یک جدول زمانی برای اجرای یادداشت تفاهمی که چهارشنبه به امضای دولت میانمار، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و برنامه توسعه این سازمان رسید را رد کرد و گفت: هیچ کس نباید آوارگان روهینگیا را به بازگشت اجبار کند.

رسیدن امن پناهندگان به ایالت راخین، امکان دست‌یابی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان به اطلاعاتی مستقل درباره شرایط آوارگان در اماکن اصلی محل اقامت خود و کمک به آوارگان روهینگیایی برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه با هدف بازگشت امن و با کرامت آن‌ها از جمله مفاد این یادداشت تفاهم است.

براساس آمار سازمان ملل متحد، از زمان اقدامات سرکوب‌گرایانه ارتش و نیروهای امنیتی میانمار از سوم شهریورماه 1396 تاکنون بیش از 700 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از میانمار به سمت بنگلادش فرار کرده‌اند که 60 درصد آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

captcha