واقع‌بینی در سیاست خارجی نیازمند شناخت مناسبات امروز دنیاست/ روز قدس، برای احیای قدرت ملت‌هاست
کد خبر: 3721026
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
جلیلی:

واقع‌بینی در سیاست خارجی نیازمند شناخت مناسبات امروز دنیاست/ روز قدس، برای احیای قدرت ملت‌هاست

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی جمهوی اسلامی با بیان اینكه واقع‌بینی در سیاست خارجی حرف درستی است، تأكید كرد كه برای اینكار باید مناسبت‌های امروز دنیا را بشناسیم.

واقع‌بینی در سیاست خارجی نیازمند شناخت مناسبات امروز دنیاست/ روز قدس، برای احیای قدرت ملت‌هاستبه گزارش ایكنا از فارس، سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی جمهوی اسلامی امروز، 18 خردادماه در تجمع پایانی راهپیمایی روز جهانی قدس در شیراز با بیان اینكه 73 سال است كه در دنیای امروز یك مناسبت بین‌المللی شكل گرفته است، گفت: امروز كسانی می‌گویند كه باید در سیاست خارجی واقع‌بین باشیم كه این حرف درستی است و اگر بخواهیم در جهان امروز از حقوق و منافع و ارزش‌ها و آرمان‌های خود دفاع كنیم باید حتماً واقعیت‌های امروز جهان را به خوبی بشناسیم.

برای واقع‌بینی در سیاست خارجی ابتدا باید مناسبت‌های امروز دنیا را بشناسیم
وی با تأكید بر اینكه باید بدانیم كه این مناسبت‌هایی كه امروز در جهان شكل گرفته است چگونه است، افزود: 73 سال است كه در قالب برخی از سازمان‌های بین المللی و كنوانسیون‌ها، مناسباتی در جهان شكل گرفته است كه تا همین امروز كماكان وجود دارد لذا فهم آن‌ها برای حركت ما بسیار مهم است.
جلیلی با بیان اینكه در این مناسبات تنها برای چند قدرت معدود یكسری امتیازات قائل شده است، افزود: واقعیت این است در همین دنیایی كه ادعای دموكراسی و حقوق بشر وجود دارد، رسماً بیان می‌كنند كه چند قدرت می‌توانند امتیازاتی داشته باشند كه دیگران نباید داشته باشند و این مسئله را به صراحت بیان می‌كنند كه حتی این چند قدرت می‌توانند امتیاز وتو داشته باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصریح اینكه این مناسبات بین‌المللی تنها برای تأمین امنیت همین چند قدرت است، گفت: در این مناسبات قرار است امنیت ملت‌ها تأمین شود اما مادامی كه به منافع این چند قدرت لطمه‌ای وارد نشود.
وی ادامه داد:‌ در این مناسبات اگر ملت‌هایی در مسیر پیشرفت می‌خواهند توانمندی‌هایی داشته باشند، بیان شده است كه آن پیشرفت باید تا زمانی باشد كه منافع این چند قدرت به خطر نیفتد.

اشاره به باطن مفهوم «برد برد»
جلیلی اظهار كرد: باطن این مفهوم «برد برد» كه بیان می‌كنند یك دستش این است كه برد ملت‌ها تا جایی می‌تواند باشد كه آن‌ها تعیین می‌كنند و به برد آن‌ها لطمه نزند یعنی شما می‌توانید فلان پیشرفت را داشته باشید اما تا جایی كه به منافع آن‌ها لطمه نخورد. آن هم منافع نامشروع و ظالمانه.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی گفت: این مسئله را در همه عرصه‌ها با صراحت می‌توانیم مشاهده كنیم كه در عرصه سیاسی اگر كسی حتی از این كشورها شكایت داشت، این شكایت تا زمانی معتبر است كه آن كشور اجازه دهد و اگر اجازه ندهد وتو خواهد شد و این مناسباتی است كه در همین سال 2018 در جهان به اصطلاح متمدن حاكم است.

منطق مناسبات بین‌المللی،‌همان منطق قدیم استكبار است كه در قرآن بیان شده است
وی بیان كرد: شما می‌گویید یك سند و توافق بسیار معتبر است، چون در شورای امنیت تصویب شده است اما اگر یكی از این قدرت‌ها آن را زیر پا گذاشت می‌گوید من می‌توانم و این امتیاز را دارم. منطقشان چیست. همان منطق قدیم استكبار كه قرآن بیان می‌فرماید و اگر به آن‌ها می‌گویید كه چرا اینگونه عمل می‌كنید و چه كسی به شما چنین اجازه‌ای داده است می‌گویند چون زور من بیشتر است و این همان مناسباتی است كه در دنیا شكل گرفته است.
جلیلی اضافه كرد: در این مناسبات همچنین مشاهده می‌كنیم كه حتی اگر دو كشور مستقل در دنیا بخواهند با هم رابطه و تراكنش بانكی داشته باشند، آن‌ها بیان می‌كنند كه این تراكنش بانكی تا جایی باید باشد كه به منافع آن لطمه نزند و تحریم‌های ثانویه آمریكا همین است و می‌گوید نه تنها من تحریم می‌كنم بلكه اگر كشور دیگری هم خواست یك مناسبات بانكی با كشور دیگری داشته باشد، آن را من باید اجازه دهم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تأكید بر اینكه كسانی كه صحبت از واقع‌بینی در سیاست خارجی می‌كنند باید این واقعیت‌ها را ببینند، گفت: این واقعیتی است كه امروز وجود دارد و در سند راهبرد امنیت ملی آمریكا به صراحت بیان می‌كند كه ما باید در یكصد سال آینده رهبری جهان را داشته باشیم.
وی با بیان اینكه در سند 2015 این كشور بیان شده بود كه باید فاصله معنی‌دار آمریكا با سایر كشورها حفظ شود، گفت: در این فضاست كه موضوع فلسطین اهمیت پیدا می‌كند چرا كه رژیم صهیونیستی زاییده و مولود نحس این مناسبات است كه 73 سال پیش چنین مناسباتی شكل گرفت.

تمام این مناسبات بین‌المللی برای پشتیبانی از رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی است
جلیلی با یادآوری جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی شامل تجاوز، اشغال، منطق زور و آواره كردن یك ملت و رانده شدن آن‌ها از خانه‌هایشان گفت: تمام این مناسبات برای پشتیبانی از رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی بود و اصولاً این رژیم بر همین مبنا شكل گرفته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سئوال كه در این مناسبات بین‌المللی و طی 70 سال گذشته كدام حق ملت فلسطین استیفا شده است؟ گفت: در طی این سال‌ها یكی دو قطعنامه در شورای امنیت تصویب شد اما سئوال اینجاست قطعنامه 242 و 338 چه شد؟

مدافعان لیبرال دموكراسی باید تكلیف خود را با رژیم صهیونیستی روشن كنند
وی با بیان اینكه این رژیم غاصب هنوز هم كه هنوز با اشغالگری جنایات خود را ادامه می‌دهد، گفت: در دنیای امروز،‌ نظام سلطه معتقد است كه لیبرال دموكراسی می‌تواند مشكلات دنیا را حل كند و تازه به صراحت هم بیان می‌كند كه ما نمونه این نظام لیبرال دموكراسی را در منطقه داریم و آن رژیم صهیونیستی است لذا اینجاست كه مدافعان لیبرال دموكراسی باید تكلیف خود را با این پدیده روشن كنند.

تزویر؛ ویژگی دیگر مناسبات بین‌المللی
جلیلی با یادآوری اینكه این مناسبات ویژگی‌های دیگری مانند تزویر هم دارد، گفت: زمانی هیتلر ادعای زور و نژادپرستی داشت و امروز می‌بینیم كه همان رفتار و نگاه وجود دارد و همان انحصارات شكل می‌گیرد اما همراه با تزویر.
وزیر سابق امور خارجه كشورمان با طرح این سئوال كه تزویر در این معنا چیست، گفت: همان كسانی كه امروز در دنیا سلاح هسته‌ای دارند و مجرم هسته‌ای هستند، ادعای مبارزه با سلاح هسته‌ای هم می‌كنند؛ همان كسانی كه بدترین جنایات ضد بشری را انجام می‌دهند، ادعای حقوق بشر می‌كنند. همان كسانی كه امروز با دولت‌هایی كه در منطقه هیچ بویی از دموكراسی ندارند، رقص شمشیر می‌كنند و آن‌ها را متحد خود می‌دانند و این مناسباتی است كه امروز در دنیا وجود دارد.
وی ادامه داد: در كنار زوری كه به كار می‌برند، شیوه‌های نرمی هم دارند اینكه حق شما گرفته شده است و شما حقی ندارید اما حالا بررسی كنیم كه آیا می‌توانیم سهمی برای شما در نظر بگیریم یا نگیریم لذا روندهای طولانی را از گفت‌وگو و مذاكرات را شكل می‌دهند كه حاصل آن بعد از 70 سال چیست؟
جلیلی با بیان اینكه در طی این 70 سال بارها ملت فلسطین را با همین گفت‌وگوها و مذاكرات فریب دادند، گفت: گفت‌وگوهای متعددی نظیر كمپ دیوید اول و دوم، مادرید، اسو و غیره انجام شد اما حاصل آن‌ها چه شد؟ 70 سال است كه ملت فلسطین را سر كار می‌گذارند و بعد از آن برخلاف همه وعده‌هایی كه می‌دادند امروز آمریكا بیان می‌كند كه سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل می‌كند.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی با تصریح اینكه‌ این‌ها واقعیاتی است كه باید در جهان ببینیم، گفت: بله واقع‌بینی در سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد و این واقعیت‌های جهان امروز است. اما یك واقعیت مهم دیگر در سیاست خارجی و در جهان امروز وجود دارد كه آن را هم باید دید.

دیوار استكبار جهانی شكستنی است
وی گفت: اگر آن‌ها یك دیوار در جهان درست كرده‌اند كه با استفاده از آن حقوق ملت‌ها را محدود می‌كنند، این‌گونه نیست كه این دیوار بن بست باشد، خیر این دیوار شكستنی است و می‌توان از آن عبور كرد چنانچه انقلاب اسلامی توانست چنین كاری را انجام دهد.
جلیلی تأكید كرد: انقلاب اسلامی به همه دنیا نشان داد كه همه ملت‌های آزاده دنیا می‌توانند این دیوار را بشكنند و این همان نگاهی بود كه با انقلاب اسلامی ظهور پیدا كرد و امروز بعد از 40 سال از عمر این انقلاب، در نگاه استكبار نگرانی ایجاد كرده است زیرا دیدند كسی پیدا شد كه مناسبات آن‌ها را برنتابید و این انقلاب را با حمایت ملت ایران رقم زد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تأكید بر اینكه انقلاب اسلامی در عمل نشان داد كه می‌توان این مناسبات بین‌المللی را در هم شكست، گفت: ما این مسئله را در فرار شاه از ایران و همچنین در زمان جنگ تحمیلی و حمایت‌های بی‌دریغ تمام كشورها از صدام مشاهده كردیم كه در نهایت پیروزی از آن ملت ایران شد و این به خاطر اراده‌ای بود كه در میان این ملت به وجود آمد.

انقلاب اسلامی شكست‌پذیری استكبار را به دنیا نشان داد
وی با بیان اینكه انقلاب اسلامی شكست‌پذیری استكبار را به دنیا نشان داد، ادامه داد: آن‌ها از این مسئله نگرانند و اینكه می‌بینیم تمام قدرت‌های استكباری در دنیا هر روز یك بحثی از ایران دارند برای همین مسئله است.
جلیلی با تصریح اینكه امام راحل چند واقعیت را به ملت‌های دنیا نشان داد، گفت: نخست همین شكست‌پذیری استكبار جهانی، دوم قدرت ملت‌ها را شناخت و اینكه آن‌ها می‌توانند قدرت ابرقدرت‌ها را در هم بشكنند و این شكست‌پذیر بودن آن‌ها را نشان داد.

ابزار استكبار جهانی ترساندن ملت‌هاست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه ابزار استكبار جهانی ترساندن ملت‌هاست،‌ گفت: ما مشاهده كردیم كه در ادوار مختلف رؤسای جمهور آمریكا با ادبیات مختلف این كار را انجام داده‌اند تا به این رئیس جمهور مفلوك امروزشان كه رسیده است و برای ملت ما شاخ و شانه می‌كشد.
وی یادآور شد: همین رژیم فعلی آمریكا دو سال پیش در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا كتابی با عنوان آمریكا افلیج و مفلوك منتشر كرد و خودش اذعان داشت كه قدرتش یك قدرت مفلوك است و حالا این می‌خواهد برای ملت‌ها خط و نشان بكشد و امام توانست این ضعف آن‌ها را به جهان نشان دهد و از آن طرف قدرت ملت‌ها را نشان داد.

روز قدس، برای احیای قدرت ملت‌هاست
جلیلی با بیان اینكه امام بیان كرد كه چگونه می‌توان قدرت ملت‌ها را احیا كرد و و به میدان برد و روز قدس بر این مبنا بود،‌ گفت: امام تعبیر بزرگی برای روز قدس به كار برد كه امسال بسیار مصداق پیدا كرد، فرمود روز قدس كه همجوار شب قدر است باید در میان ملت‌های مسلمان احیا شود، اگر شما در شب قدر قرآن را به سر می‌گیرید تا مقدرات خود را تعیین كنید و با یك شب قدر می‌توانید بهتر از هزار ماه و هشتاد سال را به دست آورید، همین‌گونه هم باید روز قدس را احیا كرد آن هم با بیداری ملت‌ها و دوری از غفلت‌ها.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی تأكید كرد: امام فرمودند احیای روز قدس برای این است كه ملت‌ها بدانند می‌توانند مقدرات خودشان را را در دستشان بگیرند و خودشان باید سرنوشتشان را تعیین كنند و اجازه ندهند كسانی در آن سر دنیا بخواهند برای آن‌ها سرنوشت رقم بزنند.

بازی‌های سیاسی، نتیجه‌ای جز ضرر و زیان ندارد
وی همچنین فراز دیگری از سخنان امام راحل را درباره فلسطین و لبنان یادآور شد و گفت: امام راحل فرمودند كه ملت‌ها به خصوص ملت‌های فلسطین و لبنان باید بدانند اگر می‌خواهند آن موفقیت لازم را به دست آورند باید كسانی كه با مانورهای سیاسی وقت گذرانی می‌كنند تنبه كرده و زیر بار بازی‌های سیاسی كه نتیجه‌ای جز زیان و ضرر برای ملت‌های مظلوم ندارد، نروند و این عین جمله امام است. این فهم صحیح امام از مناسبات جهانی است.
جلیلی یادآور شد: امام علاوه بر اینكه یك حكیم متعلق بود یك فهم دقیق و صحیح از مناسبات جهانی داشت و تأكید می‌كرد كه مراقب وقت‌گذرانی‌های سیاسی باشد، آن‌ها برخی اوقات می‌خواهند با بازی‌های سیاسی كه هیچ نتیجه‌ای جز زیان و ضرر ندارد ملت‌ها را مشغول كنند تا بتوانند آنچه را در صحنه نظامی و با زور به دست آورده‌اند ثبیت كنند. لذاست كه می فرمایند تا كی مسلمانان باید از آن قدرت بزرگ اسلام غافل باشند.
وی، حربه نظام سلطه را ترساندن و راه مقابله با آن را نترسیدن و نگران نبودن و مقاومت برشمرد و گفت: این‌ها همان چیزی است كه امام راحل برای ما به ارمغان آورد و امروز هم مقام معظم رهبری با صلابت و قدرت همان راه امام را فریاد می‌زند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری بیانات 14 خرداد مقام معظم رهبری گفت: معظم‌له تأكید كردند كه ما می‌توان با قدرت همان موفقیت‌هایی كه در این 40 سال داشته‌ایم را ادامه دهیم و دشمنان از این نگرانند و می‌دانند اگر این الگو تكثیر شود فقط خرمشهر آزاد نمی‌شود بلكه جنوب لبنان هم آزاد می‌شود و شیعیان حزب‌الله در جنگ 33 روزه و خواص سنی غزه در جنگ 22 روزه پیروز خواهند شد لذا نمی‌خواهند چنین قدرت و الگویی شكل بگیرد.

پیام روز قدس نشان دادن سرنوشت سازش با استكبار است
جلیلی در ادامه با طرح این سئوال كه پیام روز قدس چیست، گفت: روز قدس فقط برای فلسطین نیست؛ امروز فلسطین نشان داد آن روندی كه جریان سازش در این 70 سال دنبال كرد نتیجه‌اش كجاست و امروز حتی سازشگرترین افراد در فلسطین به صراحت بیان می‌كنند آنچه ما رفتیم سرابی بیش نبود و چیزی به دست نیامد.

مقاومت؛ تنها راه پیروزی ملت‌ها
وی، مقاومت را تنها راه پیروزی ملت‌ها دانست و گفت: جریان مقاومت در جهان و منطقه یك جریان عزیز و مقتدر است و اتفاقا امروز اگر در لبنان امنیت است خود آن‌ها می‌گویند این مرهون جریان مقاومت است. اگر شما امروز می‌بینید كه عزیزان ما در غزه می‌ایستند و مقاومت می‌كنند چون می‌دانند آن جریان سازش 70 سال هیچ چیز برای آن‌ها نداشت و بعد از 70 سال تازه رژیم آمریكا كه وعده سرخرمنی می داد امروز رسماً سفارت خود را به بیت المقدس می‌برد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تأكید كرد: اگر امروز بعد از گذشت نزدیك به 30 سال از دفاع مقدس می‌بینید كه دشمنان ما جرأت نمی‌كنند به مرزهای ما نزدیك شوند برای چیست؟ چه كسی این امنیت را برای ملت ما به ارمغان آورده است. غیر از این تفكر انقلابی و این نگاه عمیق امام و رهبری بود كه امروز خود آن‌ها بیان می‌كنند و این دیگر ادعای ما نیست بلكه عین اظهارات دشمنان ماست كه در منطقه‌ای كه كانون ناامنی‌هاست، ایران امن‌ترین كشور منطقه است.

امنیت كنونی ایران متكی به مقاومت یك ملت است
وی با تأكید بر اینكه امنیت كنونی ایران متكی به مقاومت یك ملت است، گفت: امروز شجره طیبه انقلاب اسلامی ثمر داده و به اقتدار رسیده است چرا كه به جای سراب اعتماد به آمریكا به آن سرچشمه حیات اسلام ناب و توانمندی مردم دست پیدا كرد و ملت ما فهمید اگر دعوت خدا و رسول(ص) را اجابت كند حیات می‌گیرد و امروز دنیا دارد اعتراف می‌كند كه ملت ما توانسته است یك قدرت بزرگ شود و یك اقتدار جدی داشته باشد.

واقعیت‌بینی در سیاست خارجی می‌گوید حقوق و منافع یك ملت در بستر مناسبات ظالمانه بین‌المللی حفظ نمی‌شود
جلیلی تأكید كرد: واقعیت‌بینی در سیاست خارجی به ما می‌گوید كه چنانچه تجربه فلسطین نشان داده است، حقوق و منافع یك ملت در بستر مناسبات ظالمانه بین‌المللی حفظ نمی‌شود و اصولاً دفاع و حراست از امنیت، سرزمین، پیشرفت حقوق و منافع و ارزش‌های یك ملت در سایه سازش با آمریكا و یا اعتماد به اروپا یك سراب بیشتر نیست و دلخوشی به آمریكا و اروپا هیچ حقی برای ملت ما به ارمغان نمی‌آورد.
وی گفت: اگر كسی واقعیات مناسبت بین‌المللی را نفهمد و به سراب وعده‌های آمریكا و اروپا بخواهد دلخوش باشد چیزی كه بعد از سال‌ها تلاش نصیبش خواهد شد سرابی بیش نخواهد بود و فلسطین گویای این امر و یك نمونه واضح در پیش روی ماست.

اشاره به بدعهدی آمریكا در برجام
عضو شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگری از سخنان خود به بدعهدی آمریكا در برجام اشاره كرد و گفت: در مناسبات استكبار جهانی در سال 2018 توافقی انجام می‌دهند و حتی خود آن‌ها می‌گویند كه ایران همه تعهدات خود را انجام داد هاست اما ما انجام نمی‌دهیم و متحدان آن هم عوض اینكه او را محكوم كنند و به شورای امنیت ببرند، تأكید می‌كنند كه ایران باید به تعهداتش ادامه دهد به علاوه سه چیز دیگر و تازه باید موزه موشكی و منطقه‌ای و حتی بعد از 2025 را روشن كند و این عین بیانیه سران سه كشور اروپاست و منطق استكبار است و این واقعیت امروز جهان است و این همان واقعیتی است كه ما امروز با آن مواجه هستیم.
وی با یادآوری اینكه اولین تحریمی كه استكبار بر علیه ایران انجام داد، تحریم نظامی و مباحث دفاعی بود، گفت: امروز می‌بینیم ایران علی‌رغم تحریم‌ها در این عرصه از همه قوی‌تر شده است یعنی این تحریم‌ها مانع اقتدار ایران نشد، همه آن‌ها می‌خواستند ایران هسته‌ای نشود اما ایران هسته‌ای شد چون می‌دید با ملتی مواجه است كه گوش به فرمان رهبر است و به وعده خداوند اعتماد می‌كند.

آنچه استكبار را در برابر ملت‌ها خاضع می‌كند، اراده ملت و ایستادگی آن‌هاست
جلیلی با تأكید بر اینكه آنچه آمریكا و قدرت استكبار را در برابر ملت‌ها خاضع می‌كند، اراده ملت و ایستادگی آن‌هاست، گفت: امروز ملت ما این را می‌فهمد و در مسیری دارد حركت می‌كند كه این مسیر همان مسیر اسلام ناب است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در بخش پایانی سخنان خود گفت:‌ ملتی كه در صحنه دفاع مقدس و جنگ آن حماسه‌ها را خلق كرد در عرصه اقتصاد هم ان‌شاءالله حماسه های بزرگ را خلق خواهد كرد و نشان خواهد داد كه این تحریم‌ها نه تنها اثری نخواهند داشت بلكه آن‌ها را تبدیل به فرصت خواهند كرد.
انتهای پیام

captcha