فضای باز برای انتقاد، جایگاه ولایت فقیه را تضعیف نکند
کد خبر: 3721082
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
حجت الاسلام نکونام:

فضای باز برای انتقاد، جایگاه ولایت فقیه را تضعیف نکند

گروه سیاسی- امام جمعه شهرکرد با بیان اهمیت و ضرورت انتقاذ پذیری مسئولین بیان کرد: مراقب باشیم این فضای باز انتقادی جایگاه ولایت را ملکوک نکند و جریان ولایت را آسیب نزند و حریم و حرمت ولایت را نشکند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، ظهر امروز ۱۸ خردادماه در خطبه های نماز جمعه شهرکرد و در جمع راهپیمایان روز قدس،گفت: در توصیه به تقوا رهنمود و موعظه قرآنی مطرح می شد و رهنمود امروزمان از قرآن آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات باشد که در این آیه شریفه یک نکته بسیار اساسی برای زندگی مسالمت آمیز بشر مطرح می شود.

خطیب جمعه شهرکرد افزود: مومنان و مومنات شما می دانید هنر انسان آن است که بتواند با هر گرایش و با هر رنگ و نژاد و ملیت و با هر طیف و قبلیه و زبان و مذهب و در همه شرائط بتواند در میان انسان ها یک زندگی مسالمت آمیز برای خود و دیگران رقم بزند؛ این هنر یک انسان و آنچه که خدای تبارک و تعالی از انسان ها می خواهد است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: اختلاف های طبیعی در میان انسان ها نباید به هیچ وجه باعث زورگویی و تجاوز به حقوق دیگران بشود زیرا انتظار پروردگار و خالق ما از انسان ها همین است که انسان ها در کنار همدیگر تلاش کنند؛ این آیه شریفه که در سوره حجرات است نیز به همین معنا اشاره دارد و می فرماید «یا ایها الناس»، نمی گوید «یا ایها المسلمین» یا «یا ایها المومنین» بلکه می گوید « یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا»(سوره حجرات آیه ۱۳)، مردم ما شما را مختلف آفریدیم و شما اختلاف رنگ و نژاد و طایفه و قبلیه و قد و استعداد و انواع اختلافات با همدیگر را دارید ولی این ها مهم نیست زیرا این ها را می شود در کنار هم کنار گذاشت و همه با هم زندگی مسالمت آمیز داشت و به حقوق دیگران تجاوز نکرد.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: این کل انسان هاست حالا ما در جامعه ایمانی خودمان این را ببینیم؛ در جامعه ایمانی که باید به طریق اولی به این دعوت خدا پاسخ گفته بشود؛ مردم جهان بشریت گرفتار ظلم و استکبار و امثال این ها هستند، آن ها بماند، ولی جامعه ایمانی و جامعه ای که به قرآن و به دعوت پروردگار اعتقاد دارد حتما اولی است که به این سخن پروردگار عنایت کند و تلاش کند یک شهر و استان سالم داشته باشد و همه در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و کسانی برای همدیگر خط و نشان نکشند؛ همه با هم یک کشور متحد و منسجم داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به آیه « إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم»(سوره حجرات آیه ۱۳)، افزود: خدا می فرماید آن که ملاک برتری است تقوای شماست نه رنگ و نژاد و و قبیله و حزب و گروه سیاسی و نگاه های جناحی شما؛ این ها مایه برتری نیست بلکه آنچه مایه برتری است ایمان ، اخلاق و تقواست لذا این ها را ملاک قرار بدهیم.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: شما ببینید اگر این آیات نورانی واقعا در میان ما جایگاه پیدا بکند، چقدر زندگی هایمان شیرین می شود و چقدر صفا و صمیمیت در زندگی هایمان حاکم می شود، همه در کنار هم اختلافات را کنار بگذاریم و با هم یک دل و یک زبان به سمت انجام وظائف برویم و بدون تجاوز و تعرض به حقوق دیگری، زندگی مسالمت آمیز بر خانه، خانواده، کوچه، مزرعه، اداره کارخانه و همه جا حاکم باشد؛ این درس قرآن و موعظه قرآنی است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد: اگر این شد لازمه اش چیز دیگری هم هست و آن این است که اگر یک شرایط بحرانی برای کشور پیش آمد، در آن شرایط بحرانی هم، همه به هم کمک کنند و احتکار و گران فروشی صورت نگیرد؛ در شرایط بحرانی من منفعت طلبی نکنم که چیزی را که کمیاب است حبس کنم تا گرانتر بشود و به دلیل اینکه شرایط تغییر کرده است قیمتش را بالا ببرم و جامعه را به هم بریزم و در حق جامعه اجحاف کنم؛ این با آیات قرآن و نگاه قرآنی سازگار نیست و موعظه قرآن این است که در همه شرایط نگاه عدالت محورانه و مومنانه و تقوا گونه حاکم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس، تاکید کرد: آفرین بر شما جهادگران در راه خدا و مردان و زنان مومن انقلابی و متعهد و به هم پیوسته که به اسلام عزیز، به قرآن ، به امام و شهدا ، به رهبر عزیز و حکیم و فرزانه انقلاب و از همه مهمتر به خودتان و به وجدان انسانی خودتان و به آن چیزی که امروز احساس می کنید و زجر می کشید و رنج می برید لبیک گفتید که چرا بی عدالتی و تجاوز حاکم است؟ چرا باید یک مشت فلسطینی مظلوم آواره باشند و وقتی برای دفاع از حق خودشان برمی خیزند تا از خانه و آبادانی سرزمین شان دفاع بکنند با گلوله مواجه بشوند؟ این وجدان شما را شکنجه می دهد و لذا نمی توانید آرام و ساکت بنشینید و می گویید او مظلوم و انسان است و وظیفه انسانی من اقتضا می کند که از مظلوم هر جا و به هر شکلی و در هر شرایطی دفاع کنم بنابراین شما امروز به همه این ها پاسخ درست دادید و وظیفه را درست درک کردید و پاسخ زیبا دادید و خداوند متعال هم حتما پاداش ارزشمندی به شما خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: در این رابطه یک مسئله عدالت خواهی است که شما به خوبی درک کردید و دفاع از فلسطین و دفاع از مظلومین عالم جز برنامه های محکم امام قبل و بعد از انقلاب بود و انقلاب هم به همین صورت شگل گرفت.

امام جمعه شهرکرد اضافه کرد: نکته دوم اینکه ما این حرکت عدالت طلبانه خودمان را با یک امید و آینده روشنی انجام می دهیم؛ شما الان که در صحنه آمدید قطعا در ذهن تک تک شما این بود و در ذهن بنده هم وقتی در جمع شما در راهپیمایی بودم و فریاد مرگ بر اسرائیل سر داده می شد این مسئله خطور کرد که خدایا قطعا تو به این نفرین ها و فریادهای مومنین عنایت می کنی و پاسخ می دهی و انشالله طولی نمی کشد که جهان بشری مرگ این ها را خواهد دید، بنابراین امید در برنامه ما حاکم است؛ ما می دانیم که این شعارهایمان این تظاهرات و اجتماعات بزرگ مان انشالله فردای روشنی را در پی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: نکته سوم اینکه می دانیم عربده کشی ها و فریادها و اقدام های طاغوت گرانه و ظالم گونه دشمن همه از سر استیصال است نه از سر قدرت؛ این را مردم ما به خوبی درک کرده اند، یعنی امروز آمریکا ، اسرائیل و دشمنان انقلاب اسلامی در برابر انقلاب اسلامی متحیرند و مانده اند چگونه تصمیم بگیرند و نمی دانند باید چکار بکنند لذا متحیرانه اقدام می کنند و آمریکا سفارتش را آن جا منتقل می کند و گلوله در قلب فلسطینیان عزیز ما می زند و تهدید و تحریم می کند و کشورها را علیه ما تحریک می کند و تبلیغات رسانه ای استکباری راه می اندازد، همه این ها از سر استیصال است نه از سر قدرت.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: این سخنی که حضرت آقا گفتند واقعا به عنوان یک باور و یک اعتقاد محض مطرح است؛ این ها در برابر شما و حرکت مقاومت و اقدامی که شما داشتید قدرتمند نیستند؛ وضع صهیونیست ها قبل از انقلاب را یادتان هست، این ها قبل از انقلاب عربده می کشیدند و تمام کشورهای عربی شش روز نتوانستند در برابر اسرائیل و صهیونیست ها مقاومت کنند و فکرها در ذهنشان داشتند ولی انقلاب که شکل گرفت آنقدر این ها را تحقیر کرد که روز به روز  توخالی شدند و عقب رفتند و الان فقط در حد این هستند که موجودیت خودشان را حفظ کنند و الحمدالله این هم روز به روز دارد از بین می رود و موجودیت‌شان به اضمحلال و نابودی کشیده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: بنابراین شما دشمن را قَدَر نمی دانید اما از مکرش هم غافل نیستید؛ بحمدالله شما با نشاط و امید برای انجام وظیفه در صحنه هستید و قطعا این مصداق « ان تنصروا الله» است و انشالله «ینصرکم» در پی او هست و خدای تبارک و تعالی نصرتش را به شما و انقلاب شما و مقاومت شما در جهان عطا خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: بحمدالله مردم در رابطه با دشمن و مسئله برجام که مطرح است، بیدار و هوشیارند که این ها در تلاشند که همچنان برجام را نگه بدارند و تحریم ها هم وجود داشته باشد و با برجام و نگه داشتن برجام ما را از دستاوردهایمان، از رشد علمی مان و از پیشرفت هسته ای مان، دانش مان و رسیدن‌مان به جایگاه های بلند محروم کنند که انشاءالله مسئولین به رهنمودهای مقام معظم رهبری عنایت ویژه بکنند.

خطیب جمعه شهرکرد افزود: این نکته بارها اینجا گفته شده است که در آن برجام بعضی از نکات دیده نشد و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب زمین ماند و ما آسیبش را دیدیم و داریم چوبش را می خوریم بنابراین مراقب  باشیم و عبرت بشود که خدای نخواسته دوباره تکرار نشود و به فضل پروردگار به سمت نیازمندی های خودمان از درون و توانمندی های بسیار بالای خودمان و تکیه بر مسائل داخلی برویم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اظهار کرد: صنایع دستی از مسائل مهم استان است که عنایت دارید و با توجه به اینکه روز صنایع دستی را در پیش داریم انشاءالله مسئولین این صنایع دستی را حتما عنایت کنند زیرا از ظرفیت های مهم تولیدی استان محسوب می شود لذا از آن غافل نشوند چرا که برای تولید ، اشتغال و درآمد زایی و ارتقای استان موثر است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: ما یادمان نرود که در مقام تمرین جامعه ولایی هستیم، این حتما باید اینجا مورد توجه قرار بگیرد، در این جمع خوب و مومن که یادمان نرود الان ما در مقام تمرین یک جامعه ولایی هستیم و چه بسا خداوند تبارک و تعالی در این مقطع، انقلاب را هم که پیش پای ما گذاشته تا پس از هزار و چندصد سال، بار دیگر ما را بیازماید و ما را امتحان کند که ما با مسئله ولایت چه می کنیم؟

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: ما یک بار مردود شده ایم؛ یک بار در دوران زندگی پیامبر اکرم و زندگی ائمه معصومین(ع) مردود شده ایم و قدر ولایت را ندانسته ایم و ولایت در میان جامعه مظلوم ماند بنابراین مردود شده ایم و به این خاطر هم هزار و چندصد سال از جایگاه ولایت و امام معصوم محروم شده ایم.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: امام غائب است؛ چه بسا خدا الان بخواهد ما را امتحان بکند و ببیند روحیه ولایت پذیری در ما زنده است یا نیست؟ بخواهد به وسیله ولایت فقیه و جریان ولایت ما را امتحان کند و ببیند ما در برابر ولایت سلم داریم یا نداریم؟

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: من این را می گویم برای آن که مسئله ای این روزها مطرح است و آن بحث انتقاد است؛ خب خیلی خوب است؛ انتقاد چیز خیلی خوبی است و باید در جامعه باشد و باید همه هم روحیه انتقاد پذیری داشته باشند و لازمه رشد کشور هم هست و همه مسئولین هم باید روحیه انتقاد پذیری داشته باشند اما مراقب باشیم این فضای باز انتقادی جایگاه ولایت را ملکوک نکند و جریان ولایت را آسیب نزند و حریم و حرمت ولایت را نشکند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: درست است رهبر معظم انقلاب و ولایت امر شرح صدر دارند و همه چیز را می پذیرند و اگر بدترین حرف ها هم زده بشود ایشان بسیار زیبا استقبال ، تحسین و تقدیر می کنند تا برای دیگران الگو بشود و بهانه به دست دشمن نیفتد، این ها درست است، اما آن طرف قضیه را یادمان نرود که مبادا این ها خدای نخواسته به جاهایی بینجامد که روحیه سلم در برابر ولایت از بین برود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: جامعه ولایی نیازمند سلم است تا امام معصوم بیاید(مثل آن جریان هارون مکّی و در آتش رفتن او بدون چون و چرا کردن) تا آن نشویم و آن روحیه سلم در برابر ولایت شکل نگیرد از امام معصوم محروم خواهیم بود بنابراین مراقب باشیم خدای نخواسته در این امتحان آسیب نبینیم ضمن اینکه فضای انتقادی هم باید باز باشد و مسئولین هم باید حتما انتقاد پذیر باشند و باید وحدت در سایه همدلی ها شکل بگیرد.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: استان ما به شدت نیازمند همدلی، وحدت و همراهی است؛ بنده بارها این را عرض کرده ام؛ معنای این وحدت و همدلی و همراهی کنار گذاشتن مواضع سیاسی نیست، نه، بالاخره افراد مواضع سیاسی دارند(حالا درست یا نادرستش به عهده خودشان)، انتخاب موضع سیاسی هر کسی به عهده خودش است و باید خودش در پیشگاه خداوند متعال پاسخ بدهد اما نباید موضع سیاسی به اختلاف و رودررویی بینجامد و استان آسیب ببیند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد: بنده می گویم با هر نگاه سیاسی که هستید، بیایید در کنار همدیگر بنشینید و جلسات همدلی تشکیل بدهید؛ بنده تاکنون توفیق داشته ام دو جلسه از این جلسات را در استان شکل بدهم، یکی در سال ۹۴ و آن جمع بزرگی که به عنوان همدلیِ همه فعالان استان در فرهنگسرای مرکز استان شکل گرفت و دیگری چند روز پیش که جلسه مسئولین و فعالان استان را شکل دادیم و جمعی آمدند و در کنار هم نشستند، البته ممکن است بر هر کدام از این ها نقدهایی وارد باشد، درست هم هست، ضعف هایی دارد، ممکن است عزیزان انتظاراتی داشته باشند که تحقق پیدا نمی کند یا نمی شود ولی این کاری است که باید شروع بشود و ادامه پیدا بکند و باید بیاییم و در کنار هم بنشینیم و همدیگر را دفع نکنیم بلکه احترام ، کمک و همفکری کنیم و کاملاً تحمل یکدیگر را داشته  باشیم تا انشاءالله استان مان به آن جایگاهی که باید، برسد و هر کدام دَین‌مان را به خوبی ادا بکنیم.

captcha