یاد هر چیز، نشانه حاکمیت آن بر فکر انسان است
کد خبر: 3721170
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
حجت‌الاسلام قرائتی:

یاد هر چیز، نشانه حاکمیت آن بر فکر انسان است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: یاد هر كس یا هر چیز، نشانه حاكمیّت آن بر فكر انسان است. كسى كه یاد نیاكان را دارد و به آنان افتخار مى‌‏كند، فكر و فرهنگ آنان را پذیرفته است و این یادكرد مى‌‏تواند فرهنگ جاهلى را بر جامعه حاكم كند.

یاد هر چیز، نشانه حاکمیت آن بر فکر انسان است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی به نقل از حوزه حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره‌ای به بیان آموزه‌های آیه 200 سوره بقره پرداخته است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه 200 سوره بقره می‌فرماید:«فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَسِكَكُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ ءَاَبآءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الْدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِى الْأَخِرةِ مِنْ خَلَق» «پس چون مناسک(حج) خود را انجام دادید، خدا را یاد كنید، همانگونه كه پدران خویش را یاد مى‌كنید، بلكه بیشتر و بهتر از آن. پس بعضى از مردم كسانى هستند كه مى‏‌گویند: خداوندا! به ما در دنیا عطا كن. آنان در آخرت بهره‌اى ندارند.»
رئیس ستاد اقامه نماز کشور به بیان نکته‌های این آیه از قرآن پرداخت و افزود: درارتباط با این آیه می‌توان گفت، گروهى از اهل مكّه، بعد از پایان مراسم حج در محلّى اجتماع كرده و با یاد كردن پدران و نیاكان خود به آنان افتخار و مباهات مى‌كردند. قرآن دستور مى‏دهد به جاى تفاخر به پدران و نیاكان، خدا را یاد كنید[تفسیر مجمع‏‌‌البیان، ج‏2، ص‏529؛ نورالثقلین، ج‏1، ص‏198] و از نعمت‌‏ها و توفیقات او سخن بگویید و در این كار جدّى‌‏تر باشید.
حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: یاد هر كس یا هر چیز، نشانه حاكمیّت آن بر فكر انسان است. كسى كه یاد نیاكان را دارد و به آنان افتخار مى‌‏كند، فكر و فرهنگ آنان را پذیرفته است و این یادكرد مى‌‏تواند فرهنگ جاهلى را بر جامعه حاكم كند. به همین دلیل حضرت موسى گفت: من گوساله طلائى و پر‌قیمت سامرى را آتش مى‏‌زنم و خاكسترش را به دریا مى‌‏ریزم. زیرا تماشاى آن، فرهنگ و تفكّر شرک را در انسان زنده مى‏‌كند.
وی به پیام‌های این آیه شریف از قرآن اشاره کرد و گفت: جهت‌‏دهى به ایام فراغت، یكى از وظایف مربّى است. «فاذا قضیتم...فاذكروا اللَّه»، یاد خدا هم از نظر كمّیت باید كثیر باشد؛ «واذكروا اللّه كثیراً» و هم از نظر كیفیّت، عاشقانه و خالصانه. «اشدّ ذكراً» و اینکه سطحى‌نگر نباشیم، گروهى در بهترین زمان‌ها و مكان‌ها تنها دعایشان رسیدن به زندگى كوتاه مادّى است. «ربّنا اتنا فى الدنیا وما له فى الاخرة من خلاق»
انتهای پیام

captcha