قاسم رفعتی خواننده «سحرگهان»؛ نغمه دلنشین سحرگاهان ماه رمضان
کد خبر: 3721178
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

قاسم رفعتی خواننده «سحرگهان»؛ نغمه دلنشین سحرگاهان ماه رمضان

گروه هنرــ ماه مبارک رمضان با برخی آواها و نغمات ویژه‌ هرساله همراه روزه‌داران است، آواها و نغماتی که غالباً حس نوستالژیک مؤمنان روزه‌دار را برمی‌انگیزد،«سحرگهان» یکی از این آثار است.

قاسم رفعتی خواننده«سحرگهان»؛ نغمه دلنشین سحرگاهان ماه رمضان

هفته پایانی ماه مبارک رمضان است و بد نیست که در وداع با این ماه پُرشکوه و عالیقدر و ماه میهمانی خدا، مروری بر برخی نغمات جاوید و ماندگار رمضانی داشته باشیم.

سال‌های متمادی است که هم‌میهنان روزه‌دار به ویژه آنهایی که سحرخیز هستند، در اوقات دلنشین سحرگاهی این ماه مبارک با نوای و نغمه دلنشینی همراه می‌شوند که به «سحرگهان» شهره است، نوا و نغمه‌ای که شاید به جهت آنکه بسیار پُرتکرار به ویژه از رادیو پخش شده باشد، شنوندگان  اغلب با آن اُنس و قرابت پیدا کرده باشند و حتی قادر هستند تمام و یا فرازهایی را به همراه خواننده آن همنوایی کنند اما شاید کمتر کسی بداند که این نوای دلنشین و فرح‌بخش از آن کیست؟

قاسم رفعتی، خواننده و ردیف‌دان موسیقی ایرانی نغمه‌خوان این آوای دلنشین سحرگاهی ماه مبارک رمضان است؛ استاد پیشکسوتی که سال 1324 در تهران به دنیا آمد و از 12 سالگی به فراگیری موسیقی پرداخت.

فراگیری 4 ساله گوشه‌ها و مقام‌های موسیقی و حساسیت و وسواس او در آموختن آنها نشان از روحیه مبرز و مجاهد او در امر هنر موسیقی اصیل ایرانی داشت و رفعتی در ادامه برای گسترش آموخته‌هایش نزد محمود کریمی، معلم و مربی آواز رفت و به مدت 7 سال نزد وی به تلمذ پرداخت.

وی که از نوادگان حاج محمدصادق متخلص به رفعت سمنانی و صاحب دیوان شعر است از سال 1359 نزد محمدرضا شجریان رفته و زیرنظر او به تحقیقات در زمینه دوره عالی آواز پرداخت.

قاسم رفعتی سال 95 و به پاس سال‌ها فعالیت در زمینه موسیقی مذهبی و مناجات خوانی موفق به دریافت جایزه هنری غدیر شد که در سومین دوره این جایزه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) علاوه بر او، از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به داریوش ارجمند (بازیگر)، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد (پژوهشگر)، محمدعلی مجاهدی (شاعر) و مجتبی ملک‌زاده (خوشنویس) نیز اهدا شد.

برای شنیدن مناجات «سحرگهان» با صدای قاسم رفعتی، اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام    

captcha