«برکت‌الله سلیم»؛ قاری با قرائات هفت‌گانه از «ننگرهار»/ تأثیر مسابقات بین‌المللی قرآن در وحدت مسلمین
کد خبر: 3721297
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
ایکنا معرفی می‌کند؛

«برکت‌الله سلیم»؛ قاری با قرائات هفت‌گانه از «ننگرهار»/ تأثیر مسابقات بین‌المللی قرآن در وحدت مسلمین

گروه مسابقات ــ سلیم، داور بین‌المللی از کشور افغانستان که افتخاری شاگردی استاد خلیل الحصری را داشته است، برگزاری مسابقات جهانی قرآن را در ایجاد وحدت هرچه بیشتر میان مسلمانان بسیار تأثیرگذار دانست.

برکت الله سلیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ برکت‌الله سلیم، داور بین‌المللی قرآن کریم از کشور افغانستان، تعالیم تکمیلی قرآنی خود را زیر نظر مرحوم شیخ محمود خلیل الحصری در الازهر مصر گذرانده است. برکت‌الله سليم در ولايت ننگرهار در يک خانواده متدين ديده به جهان گشود. سلیم در سن کودکی آموزش علوم دينی را آغاز کرد و در سن 19سالگی توانست که هفت شیوه مختلف قرائت قرآن را فرا گيرد. سليم 12 جايزه جهانی را از آن خود کرده است. وی قرآن را تفسير کرده و همچنین شش کتاب تجويد به نام «برکت تجويد» را به زبان پشتو و دری تأليف کرده است. وی سه ديوان شعر نیز به چاپ رسانده است.

سلیم، در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان داور حضور داشت. وی این دوره از مسابقات را خیلی خوب توصیف کرد و معتقد بود که به هر یک از متسابقان نمراتی که حق ایشان است، اعطا شده است. این داور قرآنی می‌گوید: حافظان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب بودند و نمراتی را که کسب کردند، خیلی به هم نزدیک بود. همچنین، هیئت داوران نیز در این زمینه بسیار با دقت و کوشش فراوان عمل کردند.
وی درباره رقابت‌های جهانی قرآن نابینایان در سال 97 در تهران می‌گوید: روشندلان عزیزی که در مسابقات شرکت کرده‌اند نیز در واقع با حفظ کلام‌الله مجید، دین و دنیای خود را روشن کرده‌اند. بنده به سهم خود از مسئولان جمهوری اسلامی ایران که این فضا را برای روشندلان فراهم کرده‌اند تا ایشان شرکت کرده و پیشرفت کنند، تشکر می‌کنم. روشندلان اگر تقویت شوند و زیر نظر اساتید مجرب پیشرفت کنند، می‌توانند حتی از افراد بینا نیز موفق‌تر باشند. امروز شاهد آن هستیم که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نوآوری‌های خوب و مثبتی دیده می‌شود و برای مسابقات نیز آئین‌نامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده که داوران از روی ‌آن به قضاوت می‌پردازند تا حق کسی ضایع نشود.
برکت‌الله سلیم، هشت‌ساله بود که حافظ کل قرآن کریم شد و پس از آن نیز برای تکمیل دانش قرآنی خود به الازهر رفته و در آنجا نیز کسوت شاگردی شیخ محمود خلیل الحصری را داشت. این داور قرآنی پس از تکمیل دانش قرآنی خود به افغانستان بازگشته و هم‌اکنون رئیس جمعیت قرآنی این کشور است. هم‌اکنون نیز 1470 مدرسه قرآنی زیر نظر این پیشکسوت قرآنی کشور افغانستان فعالیت می‌کنند.
به گفته وی، تاکنون در افغانستان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار نشده، ولی مسابقات داخلی قرآن کریم به طور مستمر در افغانستان برگزار شده و دچار وقفه نشده است. در افغانستان مسابقات نابینایان از مسابقات افراد بینا جدا نیست و نابینایان نیز در مسابقات سهیم بوده و در کنار افراد بینا شرکت می‌کنند که بعضاً نیز رتبه‌های برتر را کسب کرده و نسبت به افراد بینا موفق‌تر هستند.
این داور قرآنی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در ایجاد وحدت هرچه بیشتر بین مسلمانان در مذاهب مختلف بسیار تأثیرگذار می‌داند؛ چراکه به گفته وی، دین، پیامبر و کتاب آسمانی تمامی مسلمانان واحد است.
پیشکسوت قرآنی کشور افغانستان که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای مختلفی شرکت کرده و رتبه‌های برتر برخی از این مسابقات را نیز کسب کرده است، قاریان قرآن را از کوشش برای کسب شهرت برحذر داشته و ایشان را به کوشش برای مردم و نیز کسب رضایت الهی دعوت می‌کند.

انتهای پیام

captcha