خارج شدن نمایشگاه قرآن از تکرار/ موفقیت 60 درصدی نشست‌های علمی
کد خبر: 3721370
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
حجت‌الاسلام خسروی بیان کرد:

خارج شدن نمایشگاه قرآن از تکرار/ موفقیت 60 درصدی نشست‌های علمی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون علمی بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به موفقیت نمایشگاه قرآن در این دوره، بیان کرد: نمایشگاه قرآن طی سال‌های اخیر از مباحث تکراری که قبلاً به آن گرفتار شده بود، خارج شده است.

 اعلام موفقیت نمایشگاه قرآن از سوی معاونت قرآن و عترت / خارج شدن نمایشگاه از تکرار / موفقیت 60 درصدی نشست‌های علمی

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن امروز 19 خردادماه به موضوع بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، معاون علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت.

در ابتدای این برنامه رادیویی، حجت‌الاسلام خسروی، با اشاره به اینکه از سال‌های آغاز نمایشگاه قرآن کریم توفیق همکاری با این نمایشگاه را داشته است، گفت: از همان سالی که نمایشگاه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و حضرت آیت‌الله جوادی آملی افتتاح کردند و شاهد مطالب ارزشمندی از سوی ایشان بودیم، در نمایشگاه حضور یافتم. در برخی سال‌ها فعالیت جدی ،نداشتم اما از سه سال قبل در بخش‌های محتوایی و علمی همکاری مجددی داشتم.

وی در ادامه به تجلیل شدن به عنوان خادم قرآن در بخش مدیریت قرآنی اشاره و در ادامه به بیان وظایف کمیته علمی نمایشگاه قرآن پرداخت و اظهار کرد: نمایشگاه قرآن مجموعه‌ای از آثار قرآنی است که عرضه می‌شود و موضوع مهم این است که این آثار را با غنای لازم ارائه دهیم. کار ما در معاونت علمی، عمق بخشیدن به اندیشه دینی است. اگر آثار قرآنی سطحی باشد و به گونه‌ای باشد که چشم‌ها را بفریبد، اما در معنا چیزی در خود نداشته باشد، طبیعی است، این موضوع می‌تواند انسان‌ها را نسبت به دین دلزده کند.

خسروی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم نمایشگاه قرآن را در تمام حوزه‌ها غنای بیشتری ببخشیم، طبیعتاً افراد که وارد نمایشگاه می‌شوند موقع بازگشت با دست پر باز خواهند گشت، گفت: برای عمق بخشی به اندیشه‌های دینی تنها حضور در نمایشگاه کافی نیست. در طول سال باید تمام نهادهای قرآنی کار کنند تا در نمایشگاه قرآن که جشنواره قرآنی است آثار و زحمات یک ساله عرضه شود، بنابراین اگر این پشتوانه نباشد با کارهای ضعیفی روبرو خواهیم شد.

معاون علمی نمایشگاه قرآن بیان کرد: به عنوان مثال در بخش تابلوهای نمایشگاه قرآن شاهد بودیم که اکثر قریب به اتفاق تابلوها آیه مبارکه «و ان یکاد» بود. چرا خوشنویسان ما تنها به این آیه یا آیات معدود دیگری توجه دارند. چرا آیات دیگر در بحث‌های دیگر معرفی نمی‌شوند. یکی از دلایل این کار این است که ما می‌گذاریم چند روز مانده به نمایشگاه این مباحث را مطرح می‌کنیم و مشخص است که خوشنویسان به فاصله چند روز تا نمایشگاه فرصت برای نگارش آیات و ... ندارند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهم‌ترین اندوخته‌های نمایشگاه که امروز با افتخار از آن نام می‌بریم، چه دستاوردهایی هستند و آیا نمایشگاه قرآن از نظر محتوایی مورد تایید است یا خیر، گفت: یک وقت این است که بگوییم قله کجاست و فاصله ما با آن چقدر است و یک وقت دیگر این است که بگوییم اگر این برنامه نبود، چه خلائی در جامعه وجود داشت؟ شما اگر سال اول که نمایشگاه قرآن برپا شد را مرور کنید، متوجه خواهید شد که نمایشگاه قرآن برای همه ناآشنا بود و کسی نمی‌دانست قرار است چه کارهایی صورت بگیرد.

معاون علمی نمایشگاه قرآن افزود: در سال‌های اول کار ابتدایی بود و سال به سال تکمیل شد، به گونه‌ای که خوشنویسان تنها اشعار حافظ و سعدی را ارائه می‌دادند، اما در ادامه بسیاری کارهای فاخر قرآنی عرضه کردند. در زمینه معرق و ... نیز نوآوری‌های بسیار زیادی طی این سال‌ها صورت گرفته است. نمایشگاه قرآن در سال‌های میانی برگزاری خود به تکرار کشیده شد و نوآوری کم شد اما در سال‌های اخیر حرکتی شروع شده است و طرح‌های نو در حال ارائه شدن است.

خسروی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد نشست‌ها علمی و دور بودن عناوین آن از نیازهای روز جامعه و نیز کم مخاطب بودن آنها، اظهار کرد: برای این کار از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم، معاون قرآنی وزیر ارشاد از چندماه قبل از آغاز نمایشگاه مجامع مشورتی و شورای برنامه‌ریزی تشکیل داده بودند. در این مجامع بحث‌های مفصلی در مورد نشست‌ها مطرح شد و قرار شد در زمینه جذب مخاطب نیز تلاش شود. موضوعی که وجود دارد این است که در نمایشگاه قرآن مردم برای دیدن می‌آیند و فرصت نشستن و گوش دادن ندارند. شاید حدود 60 درصد نشست‌ها موفقیت‌آمیز بود چرا که مخاطبان آن از قبل مشخص بودند. برخی دیگر از نشست‌ها نیز با وجود حضور اساتید برجسته، با استقبال کم مخاطبان مواجه شد، با این وجود تمامی این نشست‌ها ضبط شده و انتشار خواهد یافت.  

وی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی در مورد انتشارات نمایشگاه و اطلاع‌رسانی آن با تأکید بر اینکه اگر سخت‌گیری‌ها بسیار زیاد شود از نوآوری دور خواهیم شد، بیان کرد: در نمایشگاه امسال در بخش‌های مختلف از پیش فراخوان طرح و ایده داده بودیم، اما در بخش انتشارات فرصتی برای ارائه فراخوان طرح و ایده به وجود نیامد. با این وجود یک گروه رصد تعیین شد تا در حین کار به غرفه‌ها مراجعه کنند. در این زمینه گزارشات بسیار معدودی داشتیم که چه محصولات یا مواردی متناسب نمایشگاه نیست. در مجموع نیز مشکل عمده‌ای در این زمینه نداشتیم.

معاون علمی نمایشگاه قرآن در ادامه با بیان اینکه قرآن از جنس هنر است و هنر مقوله نامتناهی است و در هیچ جا هنر متوقف نمی‌شود، گفت: قرآن باید دائماً زایش داشته باشد و لذا بزرگان گفته‌اند هر 50 سال باید تفسیری از قرآن کریم نوشته شود. ما معتقد هستیم نمایشگاه قرآن در هر سال باید یک قدم جلوتر برود و برای همین بود که فراخوان نوآوری و ایده پردازی را ارائه دادیم. ضمن اینکه در طول سال نیز در معاونت قرآنی وزارت ارشاد در خدمت همه شخصیت‌ها و هنرمندان برای ارائه طرح و ایده هستیم.

خسروی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پرداختن به برخی موضوعات کم‌اهمیت در نمایشگاه قرآن بیان کرد: پاسخگوی این سوال باید بخش اجرایی نمایشگاه قرآن باشند، البته در این بخش ما شاهد زحمات بسیار زیاد همکاران بودیم. با این وجود در این زمینه انتقاد زیاد و وارد است. ما باید آن بخش را به گونه‌ای طراحی کنیم که افراد مراجعه کننده با حقایق قرآن و علوم قرآن آشنا شوند. وگرنه مردم در کتاب فروشی‌های سطح شهر می‌توانند قرآن خریداری کنند. صرف اینکه یک کار برای ما هنرمندانه است، نمی‌توانیم آن را تبلیغ و ترویج کنیم. ما مخالف این نیستیم بلکه می‌گوییم باید کارهای جدی‌تری مورد پردازش قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال، یکی از بخش‌های اثرگذار نمایشگاه قرآن بخش «آسمان نما» بود که مخاطبان بسیار داشت و آنها را به فکر وا می‌داشت. این بخش جای کار بسیار زیادی داشت. ما این همه علومی که می‌تواند مخاطبان را به فکر فرو ببرد را کنار گذاشته‌ایم و به موارد ظاهری همچون نوشتن اسم الله بر روی برنج یا فروش قرآن پرداخته‌ایم. البته حضور این موارد در نمایشگاه ضرری ندارد و برای همین هم از آن جلوگیری نشد، اما باید به موراد عمقی‌تر پرداخته شود.

خسروی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد بخش حجاب و عفاف نیز عنوان کرد: این بخش با دو محور فروش و فرهنگی برپا شده بود و دارای جذابیت‌هایی خوبی هم بود. در این بخش شب شعر در زمینه حجاب و عفاف و نشست و گفت‌وگو و ... نیز در نظر گرفته شده بود که با استقبال مخاطبان همراه شد. اصل کارکرد نمایشگاه قرآن این است که یا دانش افزایی کند و یا ایمان افزایی را به دنبال داشته باشد.

معاون علمی بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در پایان در مورد مهم‌ترین نکته قوت نمایشگاه امسال، گفت: با توجه به اینکه تیم معاونت جدید بود و اما در مجموع شاهد نمایشگاه خوبی بودیم و دلیل آن هم این بود که تیم جدید علاوه بر نوآوری‌هایی که داشتند، از تجربیات تیم قبلی نیز استفاده کرده بودند. با اینکه نمایشگاه قابل قبولی بود، اما به هیچ وجه قانع کننده نیست و با توجه به گستردگی مباحث هنری امیدواریم در سال آینده پربارتر باشد.

انتهای پیام

captcha