افزایش نگاه مادی‌گرایانه به تدریس/ مربیان قرآن براساس عرق دینی گزینش شوند
کد خبر: 3721440
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

افزایش نگاه مادی‌گرایانه به تدریس/ مربیان قرآن براساس عرق دینی گزینش شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی - آیت‌الله دری نجف‌آبادی در تشریح سؤال آسیب‌شناسی افزایش نگاه مادی‌گرایانه به تدریس و همچنین تلاوت قرآن گفت: مراکز آموزشی باید خود قرآنی و مرزبانان فرهنگ قرآن کریم باشند و مربیان و راهنمایان این مراکز براساس عرق دینی و اعتقادی گزینش شوند و هرنوع مجوزی هدفمند بوده و بر کار آنها نظارت باشد.

قرآن کریم؛ کتاب زندگی و عامل پیشرفت ‌و‌ هدایت است

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح راه‌های عملی و کاربردی گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: نخست باید جایگاه قرآن در جوامع اسلامی روشن و تبیین شود و ایمان به این کتاب آسمانی سرلوحه زندگی مسلمانان قرار گیرد. باید بدانیم قرآن برنامه زندگی و نقشه راه است. قرآن چراغ حیات و سرچشمه عزت و سربلندی است. قرآن کتاب هدایت و راهنمایی دنیا و آخرت است. قرآن به انسان‌ها و جامعه هویت می‌بخشد و راه را از چاه تبیین می‌کند و اساس و پایه زندگی شرافتمندانه را پایه‌گذاری می‌کند.
وی تصریح کرد: اکنون بر ماست تا در فراگیری قرآن، آموزش آن به فرزندانمان و عملیاتی کردن آن در زندگی، از هیچ کوششی فروگذار نباشیم و خود را در بستر معارف قرآن کریم قرار دهیم تا درسایه‌سار این کتاب با عظمت به عالی‌ترین مراحل هدایت الهی دست یابیم و مشعل هدایت را بدست بگیریم.
امام جمعه اراک اظهار کرد: در سایه حیات قرآن کریم و احیای آن در دلها و جان‌ها و دست و زبان‌ها، جامعه ما قرآنی خواهد شد و قرآن کتاب زندگی و سرمایه سعادت و عامل پیشرفت و مایه شرف و حیات و تعالی است. قرآن نور و کتاب مبین است. قرآن شفای دل‌ها و جان‌هاست. قرآن بیان و هدایت است، قرآن فرقان حق و باطل و بزرگ‌ترین امانت الهی در میان انسان‌هاست. امیرالمؤمنین علی(ع) پس از بازگشت از صفین درنامه معروف خود به امام مجتبی(ع) فرمودند؛ «وَأَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِیمِ كِتَابِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَتَأْوِیلِهِ، وَشَرَائِعِ الاْسْلاَمِ أَحْكَامِهِ، وَحَلاَلِهِ وَحَرَامِهِ، لاأُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَی غَیرِهِ. ثُمَّ أَشْفَقْتُ أَنْ یلْتَبِسَ عَلَیكَ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ فِیهِ مِنْ أَهْوَائِهِمْ وَ آرَائِهِمْ مِثْلَ الَّذِی الْتَبَسَ عَلَیهِمْ، و چنین دیدم که در آغاز، کتاب خدا را همراه تفسیر و اصول و احکامش و حلال و حرام آن، به تو تعلیم دهم و تو را به سراغ چیزی غیر از آن(که ممکن است منشأ گمراهی شود) نفرستم سپس از این ترسیدم که آنچه بر مردم بر اثر پیروی هوا و هوس و عقاید باطل مشتبه شده و در آن اختلاف کرده‌اند، بر تو نیز مشتبه گردد». مرحوم سید جمال اسدآبادی گفت؛«ما قرآن را فراموش کردیم و قرآن نیز ما را فراموش کرده است»، امام راحل (ره) از مهجوریت قرآن کریم و عترت طاهرین علیهم‌السلام سخن گفته و در وصیت‌نامه سیاسی و عبادی خود از این دو نعمت بزرگ و امانت سترگ و رسالت امت در برابر آن دو، ناله‌ها کرده است.

انقلاب اسلامی راه را برای تحقق عینی و عملی قرآن در جمهوری اسلامی ایران هموار ساخت
آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: انقلاب اسلامی زمینه و بسترهای لازم را برای احیای قرآن کریم و سنت نبوی(ص)و سیره علوی(ع) و فرهنگ مرتضوی صلوات‌الله علیه فراهم کرده و راه را برای تحقق عینی و عملی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران هموار ساخت، گرچه ما هنوز تا شرایط مطلوب فاصله فراوان داریم اما اگر نسبیت را در کارها شریک بدانیم باز مسئله اصلی همان حیاة طیبه قرآن کریم در جامعه اسلامی است.
وی اضافه کرد: اکنون بر ما لازم است تا در احیاء این کتاب با عظمت کوشا باشیم و راه‌های احیای قرآن در سطح جامعه و کاربردی کردن مفاهیم بلند و با عظمت آن را گسترش داده و آن را برنامه زندگی و نقشه راه قرار دهیم و تلاش کنیم تا همگان در برابر آن احساس مسئولیت کنیم.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال نقش مساجد در تعالی فرهنگ قرآن گفت: به نظر اینجانب برای اینکه بتوانیم فرهنگ ارتباط با قرآن کریم را در جامعه نهادینه کنیم و در برابر شگردهای شیطانی و وساوس نفسانی بایستیم نخست باید برخداوند توکل کنیم «وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» و دوم اینکه باید مساجد ما پایگاه دروس و معارف قرآنی باشد و کودکان و نوباوگان عزیز هم سربازان آن باشند. مساجد کانون خیر و منشاء آثار و برکات و مجاهدت و فداکاری و جهاد و اجتهاد و تعلیم و تربیت اسلامی است.
وی افزود: مسجد به تنهایی در جوامع اسلامی نشان از روحیه بلند ارتباط با خداوند، امامت و ولایت و روابط عمیق اجتماعی و اسلامی دارد و پایگاه عظیم ارتباطات مردمی و دین و اخلاق و خدمات اجتماعی و انس با قران کریم و طهارت روح و عبادت و معنویت و کانون متعالی ارزش‌های متعالی اسلامی و قرآنی و ولایی است.

کارآیی مساجد را بر اساس موازین اسلامی دنبال کنیم
آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: مساجد در هر مکان و محل و شهر و دیار چراغ راهنما برای اهالی آن سرزمین برای موانست و تقرب الی‌الله و خدمات به بندگان خدا هستند. مسجد مرکز تطهیر و طهارت و شفا و هدایت و اخلاق و معرفت و علم و حکمت است. ما باید کارآیی مساجد را بر اساس موازین اسلامی دنبال کنیم و البته قرآن کریم چراغ جان‌ها و سرمایه مؤمنان است.
وی با اشاره به اینکه فضای عمومی مساجد باید فضای انس، ارتباط با قرآن کریم و عشق و موانست با مفاهیم متعالی آن باشد و قرآن به صورت روح غالب بر مسجد و جامعه غالب و حاکم باشد، اظهار کرد: فضای معنوی و انسانی نشأت گرفته از بوی عطر قرآن کریم باید مشام همه را معطر کند. روحانیت، ائمه جماعت و جمعه، هیات امنا، خادمان، دست‌اندرکاران، واقفان و نهادهای مرتبط با مساجد باید خود قرآنی باشند تا فضای پیرامون ایشان نیز قرآنی باشد .
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فضا باید فضای حب فی‌الله باشد. فضای توبه، انابه ذکر وشفای از آلودگی‌ها و انحرافات و سرکشی‌های نفسانی باشد. آرامش و لذت روحی باشد «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب»، خداوند در قرآن می‌فرماید؛ «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَسارا؛ و از قرآن ، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم و ستمگران را جز خسران( و زیان ) نمی‌افزاید» و در جای دیگر می‌فرماید؛ «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آنها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن(و آرام) است آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد.»

آسیب‌شناسی افزایش نگاه مادی گرایانه به تدریس قرآن
این مقام مسئول در تشریح سؤال آسیب‌شناسی افزایش نگاه مادی گرایانه به تدریس و همچنین تلاوت قرآن گفت: مدارس، مهدها، پیش دبستانی‌ها و مراکز آموزشی باید خود قرآنی و مرزبانان فرهنگ قرآن کریم باشند و بر اساس تعالیم اسلامی تأسیس و اداره شوند و آموزگاران و مربیان و راهنمایان این مراکز بر اساس عرق دینی و اعتقادی گزینش شوند و هرنوع مجوزی هدفمند بوده و برکار آنها نظارت باشد.
وی ادامه داد: موضوع مهم و ارزشمند حساسیت دوره‌های مهد و پیش‌دبستانی و کودکستانی و ضرورت‌ها و نیازهای این مراحل است که متاسفانه نوعاً مغفول‌عنه است و کمتر به ابعاد حساس و سازنده آن توجه می‌شود، با اینکه در فرهنگ دینی برای این دوره‌ها بلکه قبل از ولادت برنامه و چاره‌اندیشی شده و از قبل از انعقاد نطفه تا مراحل ولادت، رحم مادر، دوران بارداری و شیرخوارگی تا گفتن اذان درگوش راست کودک و اقامه در گوش چپ او که خود نماد تأثیرپذیری کودک از روزهای آغاز زندگی است تا پایان عمر، همه نشان‌دهنده یک موضوع بسیار حساس در دوران تربیت فرزندان و نقش‌آفرینی معلمان و مربیان و محیط و انواع صداها و هارمونی‌ها در روح و جسم و جان کودکان و تأثیرپذیری این دوره بسیار ظریف«الْعِلْمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ» در امر تربیت و شکل‌گیری شخصیت انسان است. نقش وسایل ورزشی، آموزشی و کمک آموزشی نیز در این مرحله بسیار مهم و اثرگذار است که متأسفانه مورد غفلت جامعه ماست و بیشتر تحت تأثیر بیگانگان و دیگران قرار دارد.

برای تربیت اصالت قائل باشیم
آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: اگر ما برای تربیت اصالت قائل باشیم که تربیت اصل است و برای هدف قرار دادن آن برنامه‌ریزی و تدبیر نماییم، قطعاً از همان دوران کودکی و پیش‌دبستانی بهترین فرصت‌ها برای تربیت انسان‌ها فراهم می‌شود و هرگونه غفلت و جهالت موجب خسارت خواهد شد.
وی بیان کرد: تأثیر صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها در امور تربیتی اثرگذاری بسیار بالا و غفلت از آن گناه نابخشودنی است. رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید برای تعلیم و تربیت قرآنی جامعه به ویژه نسل جوان، نوجوان، کودکان و نوباوگان برنامه‌ریزی مفید و مؤثر و هدفمندی را تدارک دیده و برای پیاده کردن آن نیز مشکلات را از پیش‌پا بردارند، با تربیت کادرهای مناسب و استفاده از عناصر مجرب در پر کردن این خلأ بزرگ تمام تلاش خود را به کار گیرد و دور از هر گونه تکلف و تشریفات باید رابطه‌ای صمیمی با علاقمندان برقرار نموده و کادرهای مردم‌نهاد خود را تقویت کنند تا بتوانند در جذب حداکثری مخاطبان خود به شیوه‌ای مطلوب عمل کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در پاسخ به سؤال ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری جامعه قرآنی گفت: آنچه مهم است فرهنگ‌سازی و عزم و اراده همه‌جانبه و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های مردمی و ذوق و هنر و انگیزه‌های الهی در راه تربیت یک جامعه قرآنی و تعمیق باورهای دینی، اخلاقی و حرکت به سمت جامعه تراز، جامعه ولایی و جامعه اهل انتظار است. جامعه‌ای که قرآن جان‌مایه حیات و زندگی او و همچون خون در پیکر او می‌جوشد و او را به سمت قله‌های بلند معرفتی و الهی و معنوی پرواز می‌دهد.


انتهای پیام

captcha