اعلام فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی کردستان
کد خبر: 3721629
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

اعلام فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی کردستان

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از اعلام فراخوان، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بین گروه‌های نمایشی استان خبر داد و گفت: این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ مردادماه جاری در سنندج برگزار می شود.

اعلام فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی کردستان

جلال قلعه‌شاخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: انجمن هنرهای نمایشی کردستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان کردستان را برگزار می‌کند.
وی افزود: این دوره از جشنواره در راستای ارتقا، تشویق و ترویج اجرای عمومی آثار نمایشی در سطح استان و با تأکید بر تولید نمایش‌هایی با مضامین انسانی و فاخر برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به محورهای مورد تأکید دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی عنوان کرد: نگاه ویژه به شعار سال(حمایت از تولید ملی)، توجه به مفاهیم فرهنگ کهن ایرانی، اسلامی با رویکردی خلاقانه و نو، ارائه نمایش هایی در جهت نفی خشونت و جنگ طلبی و در حمایت از گسترش صلح جهانی، نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز، خصوصا مسائل خانواده، جوانان، طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و قاچاق کالا، بهره‌گیری از فرهنگ بومی و محلی در نمایش‌ها از جمله محورهای این دوره از جشنواره تئاتر استانی است.
وی با بیان اینکه، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان کردستان ویژه نمایش صحنه‌ای است، افزود: متقاضیان بخش نمایش‌های خیابانی باید از طریق فراخوان اعلام شده دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اقدام کنند.
قلعه‌شاخانی بیان کرد: آثار نمایشی متقاضیان، می‌بایست در فاصله زمانی شهریور ٩٦ تا یک هفته مانده به زمان بازبینی جشنواره سال ٩٧ در یکی از سالن های استان اجرای عمومی داشته باشند و حداقل پنج اجرا به تأیید انجمن هنرهای نمایشی و مجوز شورای صدور پروانه نمایش شهرستان یا استان داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه متقاضیان نباید پیشتر با همین گروه (بازیگران و کارگردان) در هیچ جشنواره (استانی، منطقه‌ای و سراسری)شرکت کرده باشند، ذکر کرد: نمایش‌هایی که مبتنی بر متون نمایشنامه‌نویسان مطرح کشور یا متون چاپ شده بوده و تاکنون اجراهای زیادی از آن ها شده باشد، تنها در صورت ارائه طرح اجرایی خلاق و نو مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: حضور نمایش‌های اقتباسی از آثار خارجی به شرط ایرانی شدن با ذکر نام اثر اصلی در بخش مسابقه جشنواره بلامانع است.
وی با بیان اینکه هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی می تواند در جشنواره حضور داشته باشد، اضافه کرد: تعیین زمان، مکان و تعداد اجرا در جشنواره برعهده ستاد برگزاری جشنواره و بر اساس امکانات موجود بوده و دبیرخانه هیچ تعهدی نسبت به هماهنگی حضور بازیگران مشترک در اجراهای متفاوت را نخواهد داشت.
قلعه‌شاخانی افزود: با هدف حمایت از حقوق نویسندگان و ناشرین آثار هنری، ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر اثر ضروری است و آثاری که این بند را رعایت نکنند مورد ارزیابی و بازبینی جشنواره قرار نخواهند گرفت.
وی، زمان نمایش‌ها را حداقل ٣٠ و حداکثر ٩٠ دقیقه اعلام کرد و افزود: چنانچه مواردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق ستاد جشنواره تصمیم‌گیری، اعلام و اجرا خواهد شد و اگر مشخص شود که آثار برگزیده از فراخوان تخطی کرده‌اند، ستاد جشنواره مانع حضور اثر نمایشی در هر مرحله از جشنواره می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به بخش جنبی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بیان کرد: پس از بازبینی آثار متقاضی بخش جنبی، در این بخش یک یا دو اثر نمایشی می‌توانند حضور داشته باشند.
وی آخرین مهلت ارسال آثار برای بازبینی را تا پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه چهارم مردادماه سال جاری اعلام کرد و یادآور شد: نتایج بازبینی همزمان با هفتم مردادماه اعلام و جشنواره نیزهمزمان با ١٦ تا ١٨ مردادماه در سنندج برگزار می‌شود.
قلعه شاخانی یادآور شد: علاقه‌مندان به شرکت در این دوره از جشنواره تئاتر استانی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استانی کردستان واقع در سنندج – میدان بسیج - بلوار توحید – مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج - دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان مراجعه و یا با شماره تلفن ٣٣٢٣٠٠٠٩ تماس بگیرند.
انتهای پیام

captcha