المنار تفسیر خوبی است ولی نسبت به شیعیان حق کشی کرده است
کد خبر: 3721703
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

المنار تفسیر خوبی است ولی نسبت به شیعیان حق کشی کرده است

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: کتاب تفسیر المنار جزو تفسیرهای خوبی است که در حق شیعیان حق کشی کرده است.

 المنار تفسیر خوبی است ولی نسبت به شیعیان حق کشی کرده است

به گزارش ایکنا از قم، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز 20 خردادماه در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه سی و سوم و سی و سوم سوره برائت گفت: در این دو آیه به این نکته اشاره شده است که اسلام روزی جهانگیر خواهد شد حتی اگر این امر به مذاق مشرکان خوش نیاید.
وی افزود: در این زمینه دو بحث مطرح است؛ نخست اینکه مصداق این آیه در زمان پیامبر عملی شده است و دوم اینکه مصداق این مساله در آینده محقق خواهد شد؛ در این خصوص باید گفت که می توان حالت اول را در یک نوع پذیرفت ولی از روی دیگر رد کرد؛ اینکه دعوت پیامبر با دو نفر آغاز شد و پس از چند سال عربستان را فراگرفت می تواند مصداق این آیه باشد.
وی اظهارکرد: اما از دیگر سوی باید گفت که هنوز کل جهان تحت لوای اسلام درنیامده است و حتی در آن زمان نیز امپراتوری های روم شرقی و غربی و ایران به دین مبین اسلام مشرف نشده بودند.
آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه برخی از علمای اهل سنت این بحث را مرتبط به نزول حضرت عیسی(ع) می دانند بیان کرد: در برخی روایات اهل سنت وارد شده که البته با مسأله ای که ما گفتیم نیز تضاد ندارد چراکه در روایات ما بیان می‌ شود که هنگام ظهور امام زمان(عج) حضرت مسیح نیز با ایشان بوده و به آن حضرت اقتدا می‌ کند.
این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که در المنار نسبت به شیعیان حق کشی شده است بیان کرد: این کتاب تفسیر خوبی است ولی نسبت به شیعه حق کشی می‌ کند و از جمله در تفسیر همین آیه بحث ظهور امام زمان(عج) را رد کرده و آن را موجب بطالت و تنبلی امت اسلامی می‌ داند و همچنین می‌ گوید که روایات امام مهدی(عج) متناقض است و صحیح نیست.
وی گفت: با توجه به روایات فراوان اسلامی اعتقاد به ظهور مایه فعالیت انسان می‌ شود، چراکه از بین رفتن فساد در زمان امام زمان(عج) نیاز به مقدمه سازی و نیروسازی برای آن حضرت دارد؛ اعتقاد به حضرت مهدی(عج) در انسان روح نشاط و فعالیت ایجاد می‌ کند مثل این که اگر بدانیم شب میهمان بزرگی داریم در خانه نمی نشینیم بلکه برای حضور او مقدمه سازی می‌ کنیم تا بتوانیم پذیرایی خوبی از او داشته باشیم.
وی اظهارکرد: بحث دیگر آن است که انتظار فرج موجب تنبلی می‌ شود پس چطور پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «افضل اعمال انتظار فرج است» یا امام صادق(ع) می‌ فرماید: «انسان منتظر امام زمان(عج) همچون مجاهدی است که در رکاب رسول خدا شمشیر می‌ زند».
این استاد حوزه تصریح کرد: پیامبر اکرم ظرف ده سال اسلام را در نقاط وسیعی به سیادت رساند ولی پس از ایشان به دلیل سو خلافت خلفای اموی و عباسی اسلام پیشرفت چندانی نداشت؛ از جمله مصادیق این مساله می توان به ولید اشاره کرد که به دلیل اینکه تفالش به قرآن خوب در نیامد قرآن را تیرباران کرد.
وی گفت: مشکل اصلی جامعه اسلامی چنین خلفایی بودند نه اعتقاداتی مثل مهدویت؛ بحث عدم صحت روایات امام زمان(عج) که از سوی صاحب تفسیر المنار مطرح شده نیز درست به نظر نمی رسد، چراکه علمای شیعه و سنی روایات صحیح السند زیادی را در مورد حضرت مهدی(عج) نقل کرده اند، که از جمله آنها ترمذی، حاکم نیشابوری، ابن تیمیه و ذهبی هستند که اذعان به صحت روایات ظهور امام زمان(عج) کرده اند؛ بنابراین روزی خواهد آمد که فردی برای گسترش عدالت در عالم ظهور می‌ کند و ظلم و ستم را از میان برمی دارد، همچنانکه روایات زیادی ما را به آن روز وعده داده است.
انتهای پیام

captcha