مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی حفظ شود/ جلسات محتوایی قرآن عمومیت یابند
کد خبر: 3721746
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی حفظ شود/ جلسات محتوایی قرآن عمومیت یابند

گروه فعالیت های قرآنی ـ استاندار خوزستان با بیان اینکه نفس ماندگاری و نفوذ قرآن در بین ما، به دلیل استقلال و مردمی بودن این فعالیت‌ها است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم علاوه بر مباحث ظاهری قرآن که بسیار ارزشمند است، مباحث محتوایی قرآن را نیز در جامعه گسترش دهیم و آنها را عمومیت ببخشیم.

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست فعالان قرآنی خوزستان با دکترغلامرضا شریعتی استاندار خوزستان بعدازظهر امروز یکشنبه 20 خرداد در استانداری خوزستان تشکیل شد.

در آغاز این نشست و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط سیدفؤاد شوکاوی، جمعی از فعالان عرصه قرآن کریم در استان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود، انتقادات و پیشنهادات خود را در راستای ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی بیان کردند.

دکتر شریعتی در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با فعالان قرآنی گفت: ان‌شاءالله روز به روز فرهنگ انس با قرآن در بین ما گسترش پیدا کند و تلاش کنیم با حاکم کردن فرهنگ قرآن بر جامعه از خیلی از آسیب‌ها که گریبانگیر ما شده است، رها شویم.

وی با بیان اینکه گسترش تعداد حافظان و قاریان قرآن کریم در سطح استان مایه افتخار است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم فرهنگ قرآنی را در جامعه ساری و جاری کنیم. درباره حمایت از فعالیت‌های قرآنی که خواسته این جمع است، باید بگویم نفس ماندگاری و نفوذ قرآن در بین ما، همین استقلال و مردمی بودن این فعالیت‌ها است. در طول نسل‌ها، قرآن کریم نفوذ و جذبه داشته؛ چون که رنگ و بوی اعتقادی و مردمی داشته است، نه رنگ و بوی دولتی و دستورالعملی و این از مزایای فعالیت‌های قرآنی است که باید آن را حفظ کنیم.

شریعتی تأکید کرد: باید تلاش کنیم علاوه بر مباحث ظاهری قرآن که بسیار ارزشمند است، مباحث محتوایی قرآن را نیز در جامعه گسترش دهیم. اینگونه مباحث، جامعه را به سمت فضیلت‌ها پیش می‌برد، از این‌رو لازم است دستورات قرآنی در جامعه عمومیت پیدا کند.

استاندار خوزستان با اشاره به انتقادات و پیشنهادات ارائه شده از سوی فعالان قرآنی ادامه داد: توصیه می‌کنم کارگروه علوم قرآنی در حوزه فرهنگی و هنری تشکیل شود و مدیرکل ارشاد استان و مشاور هنری استانداری این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. ارتباط مستمری با جامعه هنری و رسانه‌ای برای استفاده از مفاهیم قرآنی در تولیدات برقرار باشد و از ظرفیت فضای مجازی در ترویج علوم قرآنی استفاده شود.

وی ادامه داد: از سوی بعضی از فعالان قرآنی تذکر صحیحی نسبت به بحث صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه داده شد که لازم است فعالیت‌ها در این زمینه گسترش پیدا کند و کانون‌های ما صرفا حول قرآن نباشد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و اگر لازم باشد اقدامی انجام شود، آن را شروع کند.

شریعتی در ادامه با اشاره به انتقاد مطرح شده از فعالیت قرآنی شهرداری در این نشست تصریح کرد: شهرداری‌ها متولیان فرهنگی شهر هستند و برای این کار بودجه دارند. همانطور که به مناسبت‌های مختلف برنامه برگزار می‌کنند، لازم است در حوزه‌های قرآنی نیز در سطح شهر فعالیت کنند و متولی امر باشند، ما هم کمک می‌کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به سخنان فعالان قرآنی در زمینه ضعف زیرساخت‌های قرآنی گفت: کمبود زیرساخت‌ها را در این حوزه را قبول دارم. پیشنهاد ایجاد استودیو برای انجام فعالیت‌های قرآنی کار مهمی است، لازم است اداره ارشاد استان هزینه این کار را را برآورد کند؛ ما هم آمادگی ایجاد این استودیو را داریم. دارالقرآن الکریم استان خوزستان هم ظرفیتی است که می‌توانیم فضای استودیویی را در آنجا ایجاد کنیم؛ فرقی نمی کند کار توسط چه اداره ای انجام شود، مهم این است که کار انجام شود.

وی تأکید کرد: حتما باید ایجاد مؤسسات قرآن و نهج‌البلاغه در سایر استان پیش‌بینی شود، ما به اینگونه مؤسسات یا فرهنگسراهای قرآن و نهج البلاغه مشابه دارالقرآن سه راه فرودگاه اهواز نیاز داریم. در اهواز نیز ایجاد دارالقران دیگری لازم است. اگر اداره ارشاد یا تبلیغات اسلامی استان در این زمینه دستورالعملی دارند، ما پشتیبانی می‌کنیم.

شریعتی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی شهرستان کارون گفت: حتما باید در کارون کار ویژه‌ای انجام شود. باید شرایط برای فعالان این شهرستان ایجاد شود. پیشنهادم این است که دارالقرآن و موسسات مروج نهج‌البلاغه در این شهرستان ایجاد شود و اداره ارشاد و تبلیغات اسلامی این موضوع را در کارون ظرفیت‌سنجی کنند. همچنین تغییر کاربری فرهنگسرای عین 2 نیز برای تبدیل به فرهنگسرای قرآن و نهج‌البلاغه بررسی شود.

استاندار خوزستان همچنین درباره ضرورت راه‌اندازی دانشکده علوم قرآنی که از سوی یکی از اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مطرح شد، گفت: با این موضوع موافق هستم، البته با راه اندازی دانشگاه امیرالمؤمنین، این کار را سخت است. شاید بشود تحت لوای این دانشگاه، این کار را انجام داد اما به هر حال با وزیر علوم در این باره صحبت می‌کنم.

شریعتی در پایان سخنان خود با اشاره به صحبت‌های برخی از حافظان و فعالان حوزه حفظ در استان گفت: ایجاد فضایی مشابه بیت‌الاحزان فارس در استان خوزستان، در صورتی که ما بتوانیم زیرساخت آن را فراهم کنیم و ادامه فعالیت آن توسط مردم باشد، اشکالی ندارد و ما آمادگی آن را داریم. این موضوع نیز باید توسط اداره ارشاد و تبلیغات اسلامی بررسی شود.

انتهای پیام

captcha