«زیتون‌های زخمی» حساسیت رسانه‌های خارجی را برانگیخت/ چرا همیشه صرفه‌جویی را مختص به حوزه فرهنگ می‌دانیم؟
کد خبر: 3721783
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
دبیر بخش «زیتو‌های زخمی» جشنواره جهانی فیلم فجر:

«زیتون‌های زخمی» حساسیت رسانه‌های خارجی را برانگیخت/ چرا همیشه صرفه‌جویی را مختص به حوزه فرهنگ می‌دانیم؟

گروه هنر ــ به دلیل موضوعاتی که بخش «زیتون‌های زخمی» جشنواره جهانی فجر به آن پرداخته بود. این رویداد با حساسیت فراوان رسانه‌های خارجی پوشش داده شد.

«زیتون‌های زخمی» حساسیت رسانه‌های خارجی را برانگیخت/ چرا همیشه صرفه‌جویی را مختص به حوزه فرهنگ می‌دانیم؟

احد میکائیل‌زاده دبیر بخش «زیتون‌های زخمی» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره این بخش از جشنواره اظهار کرد: امسال دومین دوره بخش زیتون‌های زخمی برگزار شد، اما نسبت به دوره نخست این جشنواره توانست به امتیازات بسیار خوبی دست یابد، چون تجربیات دوره اول کمک کرد تا ما بسیاری از معایب خود را بپوشانیم. در این رویداد سینمایی کشورهای مختلفی از سراسر جهان اسلام حضور داشتند که هر یک از زاویه دید خود به بحث مقاومت می‌نگریستند، البته تمامی نظرات هرچند متفاوت در راستای اهداف مقاومت بودند.

وی افزود: موضوعات اصلی که برای این دوره در نظر گرفته شد به کشورهایی چون سوریه، میانمار، یمن و فلسطین اختصاص داشت. البته در این آثار به نوعی موضوعات دیگری هم مد نظر قرار گرفته بود، اما به طور ویژه موضوع اصلی 4 کشوری بودند که از آنها نام بردیم. نکته جالب اینجاست، فیلمسازان خارجی که در جشنواره حضور داشتند تاکید کردند که آثار حاضر در این بخش، مجموعه‌ای بوده که تا به حال در هیچ جشنواره‌ای شاهد آن نبود‌‌ه‌اند.

این دبیر سینمایی در پاسخ به این سوال که در این دوره از جشنواره چه اتفاقاتی رخ داده تا وی بتواند از آن به عنوان رویداد جدید یاد کند؟ چنین توضیح داد: امسال ما 4 فیلمساز جدید و ویژه در این بخش داشتیم که از کشورهای سوریه، لبنان، عراق و فلسطین میهمان این فستیوال بودند. حضور این میهمانان جدا از این‌که توانست ارتباط مناسبی بین هنرمندان ایرانی و عرب فراهم کند، توانست شرایطی پیش بیاورد تا ما در آینده از سینماگران بیشتری که خواهان حضور در این جشنواره هستند بهره ببریم.

وی درباره نگرش جشنواره به اتفاقات روز جهان اسلام هم این‌گونه توضیح داد: تغییر پایتخت رژیم اشغالگر قدس از تل‌‌آویو به بیت‌المقدس از جمله اقداماتی است که جهان اسلام را تحت تاثیر خود قرار داد به‌صورتی‌که تا به امروز اعتراضات بسیاری را در این زمینه در اقصی نقاط جهان روی داد، حتی شهدای فراوانی نیز در این راه تقدیم جریان مقاومت شدند. به هر حال این موضوع در بخش زیتون‌های زخمی جشنواره جهانی فجر به شکل ویژه‌ای ‌مد نظر فیلمسازان قرار گرفت.

دبیر بخش زیتون‌های زخمی جشنواره تاکید کرد: همانگونه که مطلع هستید در این بخش 12 فیلم به نمایش در‌آمد، اما جالب است بدانید از این تعداد 4 فیلم در بخش مسابقه حضور داشتند، چراکه بخش زیتون‌های زخمی غیر رقابتی بود. درباره استقبالی که از این بخش صورت گرفت نیز نیازی به تعریف من نیست، چون مردم و سینماگران حاضر در این جشنواره مدعی بودند این بخش از جشنواره، کارهای خوب و تاثیرگذاری را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه بخش زیتون‌های زخمی حساسیت رسانه‌های داخلی و خارجی را هم به همراه داشت، گفت: به واسطه حساسیتی که موضوع این بخش داشت، رسانه‌های داخلی و خارجی نگاه ویژه‌ای به آن داشتند. چون می‌خواستند بدانند این جشنواره به اتفاقات جهان اسلام چه نگاهی دارد. برای مثال یکی از این موضوعات پر اهمیت و حساس، همان بحث تغییر پایتخت اسرائیل است که به آن اشاره کردم.

میکائیل‌زاده با تاکید بر این‌که این بخش از جشنواره تنها به فکر ارتقای کیفی خود نیست، بلکه همه بخش‌ها به نوعی به اعتلای کلیت جشنواره می‌اندیشیدند، گفت: تمام بخش‌هایی که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشتند، سعی کردند ارتقای کیفی خود را در راستای کمک به کلیت جشنواره به کار ببندند، برای همین هم هیچگونه اختلاف و مشکلی در جشنواره جهانی فیلم فجر بین بخش‌های مختلف وجود نداشت.

این دبیر سینمایی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها، هزینه‌هایی که برای جشنواره فیلم فجر می‌شود را اقدامی خارج از ضروریات جامعه می‌دانند؟ تصریح کرد: خیلی بی‌انصافی است اگر بخواهیم ضروریات فرهنگی جامعه را نیاز ثانویه قلمداد کنیم، البته این نگاه به نحوی فراگیر شده که به نظرم آزار دهنده است. نکته دیگر، هزینه‌هایی که برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشورهای دیگر می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، پس چرا فکر می‌کنیم ما در این زمینه زیاده‌روی می‌کنیم.

وی یادآور شد: باید این نکته را به یاد داشته باشیم که سرمایه گذاری‌هایی که در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد، نتایجی ماندگار و طولانی مدت دارند. یک کار موفق تا سالها می‌تواند بینندگان را سرگرم کند و تاثیرگذار باشد. برای مثال فیلمی چون «بازمانده» زمانی که ساخته شد نسبت به آثار آن زمان، سرمایه‌ زیادی را به خود اختصاص داد، اما آیا این هزینه‌ها اضافه بود؟ جواب به این سوال کاملاً روشن است، چون پس از دو دهه هنوز در روز قدس این فیلم پخش می‌شود و جالب این‌که هنوز مخاطب دارد، پس پولی که صرف ساخت این کار شده به جا و درست هزینه شده است.

میکائیل‌زاده در پایان تاکید کرد: به جرات می‌گویم جشنواره جهانی فیلم فجر به جایگاهی در سینمای جهان دست یافته که فیلمسازان خارجی با علاقه و اشتیاق در این رویداد سینمایی حاضر می‌شوند، حتی حاضرند از سرمایه شخصی هزینه کنند تا در این رویداد حضور داشته باشند، برای همین می‌توان گفت که جشنواره در رسیدن به خواسته‌هایش موفق بوده است.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha