ظلم پذیری در اسلام جایگاهی ندارد
کد خبر: 3722015
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

ظلم پذیری در اسلام جایگاهی ندارد

گروه اجتماعی- مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ظلم پذیری در اسلام جایگاهی ندارد و این امر باید در سیاست روز کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام یوسف خیری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امروز در جلسه اخلاق کارکنان سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در سالن اجتماعات این سازمان گفت: ظلم پذیری در اسلام جایگاهی ندارد و این امر باید در سیاست روز کشور مورد توجه قرار گیرد.

ظلم پذیری در اسلام جایگاهی ندارد

وی، با اشاره به کتاب «سیری در سیره نبوی» شهید مطهری، اظهار کرد: اصول اولیه اخلاق و معیارهای اولیه انسانیت مطلق بوده و به اقتضای زمان، مکان یا اوضاع واحوال تغییر نمی‌کند.

حجت‌الاسلام خیری، ادامه داد: اصول اولیه اخلاق به دلیل مطلق بودن، در تمامی عصرها و زمان‌ها و تمامی موقعیت‌های جغرافیایی برابر هستند، برای نمونه حیله و دغل در تمامی کشورها به عنوان صفت اخلاقی بد شناخته می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به اصول اولیه اخلاق مطرح شده توسط شهید مطهری افزود: غدر و نیرنگ و حقه در اسلام جایگاهی ندارد و همه مسلمانان باید این اصل اخلاقی را رعایت کرده و از آن بپرهیزند.

وی، ادامه داد: اصل دوم مورد تاکید توسط شهید مطهری، اصل تجاوز هست، به معنی اینکه از یک قدم از حد خود جلوتر نرویم؛ سومین اصل نیز ظلم کردن و ظلم پذیری است، ظلم کردن در تمام طول تاریخ بد بوده و انظلام و استرحام هم همین حکم را دارد.

حجت‌الاسلام خیری، با بیان اینکه در اسلام چیزی به نام انظلام و استرحام وجود ندارد، تاکید کرد: در سیاست روز کشور نیز باید به این امر توجه شده و هرگز ظلم پذیر نبوده و در مقابل دشمنان عقب نشینی نکنیم.

وی تشریح کرد: اصلی دیگر اخلاقی، قدرت و اعمال زور است، اسلام تاکید می‌کند که مسلمانان خودشان را در مقابل دشمنان قوی بکنند، قرآن کریم خطاب به مسلمانان تاکید می‌کند که با هرچه می‌توانید خودتان را تجهیز کنید.

حجت‌الاسلام خیری، افزود: اعمال قدرت یک اصل ثابت نبوده بلکه نسبی هست، اگر فردی در مقابل شما متواضع بود باید در مقابلش متواضع باشید.

مسئول دفتر نهاد نماینگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یکی دیگر از اصول اخلاقی را سادگی دانست و گفت: امام علی (ع) با پایبندی به این اصل در دوران حکومت خود همانگونه زندگی کرد که در دوران خانه نشینی زندگی می کرد. پیام اسلام (ص) نیز این ویژگی را کاملا در زندگی خود رعایت می کرد.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) نیز که حاکم یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی بود بعد از رسیدن به جایگاه رهبری ایران اسلامی، همانند دوران طلبگی زندگی می‌کرد.

حجت‌الاسلام خیری، تاکید کرد: شخصیت‌های اسلامی همچون پیامبر(ص)، علی (ع) و سلمان و ابوذر با اعمال و رفتار خود، این نظریه را که می‌گوید انسان در دو طبقه متفاوت دو گونه فکر می‌کند، نقض کردند.

گفتنی است، جلسات اخلاق کارکنان سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی به همت معاونت فرهنگی این سازمان و با حضور کارشناسان مذهبی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha