استقبال گسترده بین‌المللی از مسابقات قرآنی «إن للمتقین مفازاً»
کد خبر: 3722026
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
سید محمدحسینی خبر داد:

استقبال گسترده بین‌المللی از مسابقات قرآنی «إن للمتقین مفازاً»

گروه بین‌الملل ـ مدیر تولید و امور هنری شبکه الکوثر در نشست مطبوعاتی یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» از استقبال گسترده بین‌المللی از این رویداد قرآنی که در ماه رمضان در حال برگزاری است، خبر داد.

گام‌های جدید و موفقیت آمیز مسابقات قرآنی «إن للمتقین مفازاً» در دوره یازدهم

به گزارش ایکنا ، سیدمحمد حسینی، مدیر تولید و امور هنری شبکه الکوثر با بیان این مطلب گفت: یازدهمین دوره مسابقه قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» شبکه الکوثر که شبکه‌ای مهم در جهان اسلام است، توانست تعداد زیادی از مسلمانان را در سراسر جهان به خود جذب کند که چنین کاری در جهان اسلام بی‌سابقه است.

وی در تبیین علل جذب مخاطبان به این رسانه گفت: هدف این رسانه پرهیز از دامن زدن به اختلافات دینی و تکیه بر وحدت مسلمانان است و شاهد این امر وجود مخاطبان و شرکت‌‌کنندگانی از جای جای جهان اسلام همچون غرب آفریقا، اقیانوسیه، اروپا، جنوب شرق آسیا و... است.

سیدمحمد حسینی در خصوص مراحل این مسابقه گفت: مسابقه «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود که در حال حاضر مرحله نیمه‌نهایی روی آنتن است. بیش از 20 کشور در مرحله مقدماتی حضور داشتند که پس از غربالگری دقیق، تعدادی از آن‌ها به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. این مسابقه تمام تلاش خود را دارد تا همه شاخص‌ها و استانداردهای یک مسابقه قرآنی را رعایت بکند. به همین دلیل در مرحله مقدماتی 5 داور از 5 کشور ایران، مصر، سوریه، عراق و لبنان به داوری مسابقه پرداختند و در مراحل بعدی نیز داورانی از ایران، مصر، سوریه و عراقی به داوری می‌پردازند.

مدیر تولید و امور هنری شبکه کوثر درباره اقدامات جدید این مسابقه گفت: برای نخستین بار در ماه رمضان سال 97، مسابقه قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» به صورت تصویری با شرکت‌کنندگان ارتباط برقرار کرد و در اقدامی جالب توجه از 9 خط به طور همزمان به دریافت تصویر پرداخته شد، همچنین نرم‌افزاری طراحی شد تا امتیاز شرکت‌کنندگان به صورت لحظه‌ای بر روی صفحه تلویزیون نمایش داده شود و به همین دلیل شرکت‌کنندگان در هنگام مسابقه می‌توانند از رتبه خود آگاه شوند.

وی افزود: علاوه بر این، مسابقه مردمی بهترین قاری از نگاه بینندگان نیز بخش جدیدی بود که در سال جاری به این مسابقه افزوده شد و پرداخت جوایز براساس ریال و نه ارز خارجی نیز از گام‌های جدید مسابقه «ان للمتقین مفازا» به شمار می‌آید.

وی گفت: جایزه نفر اول ۱۸۰ میلیون ریال، نفر دوم ۱۵۰ میلیون ریال، نفر سوم ۱۲۰ میلیون ریال، نفر چهارم ۹۰ میلیون ریال و نفر پنجم ۶۰ میلیون ریال است.

یادآور می‌شود، در مرحله ابتدایی این مسابقه(مرحله ماقبل مقدماتی) 450 نفر از 50 کشور مختلف شرکت کردند که در نهایت، نمایندگان 20 کشور به مرحله مقدماتی این مسابقات راه یافتند.

 تعداد شرکت‌کنندگان مسابقه مفازا
علی شعبانی، تهیه کننده برنامه مفازا در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: در این مسابقه جمعاً 450 نفر از 50 کشور مختلف شرکت کردند که ده نفر آنها از بانوان بودند. از 450 نفر ثبت نام کننده در این مسابقه 120 نفر وارد مرحله مقدماتی و از میان این مجموعه تنها 24 نفر به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند. در پایان نیز 5 نفر به عنوان برگزیده مورد تجلیل واقع خواهند شد.
مراحل مسابقه
شعبانی در تبیین مراحل این مسابقه گفت: این مسابقه در سه دوره هشت روزه برگزار شده که در هر هشت روز 40 نفر با یکدیگر رقابت کردند که از هر چهل نفر هشت نفر به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. نکته مهم در اینجا است که در هر دوره یا همان هشت روز فقط دو نفر از هر کشور به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند و در مرحله نهایی نیز به همین ترتیب است از هر کشور فقط یک نفر می‌تواند صعود کند. و همین باعث حذف قاریان برخی از کشورها می‌شود که دارای قاریان برتر و فراوان هستند مانند ایران و افغانستان.
امکانات موجود در سایت مسابقه قرآنی مفازا
در خصوص امکانات موجود در سایت مسابقه قرآنی، آقای طالب مدیر روابط عمومی گفت: طراحی یک سایت مستقل مخصوص مسابقه مفازا با عنوان http://mafazatv.com/ نیز از فعالیت‌های جدید مربوط به این مسابقه ‌است. در این سایت مخاطبان می‌توانند در مسابقه مردمی شرکت کنند و از رتبه قاری مورد نظر خود، اطلاع پیدا کنند و نمونه تلاوت او را بشنوند و اطلاعات مربوط به هر یک از داوران و معیارهای داوری آنها را مشاهد کنند. این اطلاعات به شرکت‌کنندگان و مخاطبان کمک می‌کند تا با شفافیت از نحوه امتیاز دهی مطلع شوند.
مفازا ویژه کودکان پس از ماه رمضان
مدیر تولید شبکه کوثر در خصوص مسابقه مفازا پس از ماه رمضان گفت: مسابقه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان پسر 16 تا 8 سال پس از ماه رمضان راه‌اندازی خواهد شد. این مسابقه در حال حاضر در مرحله فراخوان است. وی در تبیین رویکرد شبکه گفت: رویکرد ما در این مسابقه قرائت تقلیدی است و مسابقه قرآنی ویژه بانوان نیز در دست طراحی است. نحوه مشارکت در این مسابقه به این ترتیب است که شرکت‌کننده از میان سه قرائت منتخب از مرحوم عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و منشاوی یکی را انتخاب کرده و سپس ویدیوئی از تلاوت خود ارسال می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم این مسابقه با استقبال فراوان مواجه شود چرا که قرائت‌های شاخص از اساتید شاخص در این مسابقه مورد تقلید قرار می‌گیرند.
این مسئول فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت رسانه‌های مجازی در آینده، از راه‌اندازی شبکه اینترنتی کودک و نوجوان به نام یاسین تی وی خبر داد و گفت: این رسانه از طرح‌های دیگر شبکه در آینده نزدیک (یک الی دو ماه آینده) است البته در صورت تأمین بودجه و تصویب ساختار.
شبکه اینترنتی کودک و نوجوان اولین شبکه تخصصی جهان اسلام ویژه کودک و نوجوان است که مراحل تولید و دپوی تولیدات شبکه و طراحی فضای شبکه در حال انجام است وتا یک ماه آینده، آماده راه‌اندازی است.
جوایز مسابقه مفازا
فلاح نصراوی، مدیر گروه امور اجتماعی شبکه کوثر در خصوص جایزه این مسابقه گفت: جوایز 5 رتبه اول این مسابقه برای نفر اول 180 ملیون ریال، نفر دوم 150 ملیون ریال، نفر سوم 120 ملیون ریال، نفر چهارم 90 ملیون رلاق و نفر پنجم 60 ملیون ریال است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۱۴:۰۸
0
0
متاسفانه امسال مفازا خیلی ضعیف بود برخلاف سالهای گذشته . ظاهرا برگزارکنندگان مسابقه ، قرآنی نیستند و کمترین اطلاع در خصوص مسابقات قرآن ندارند چه از لحاظ داوری و چه از لحاظ قرعه ها و چه از لحاظ نحوه برگزاری . کاشکی مثل سالهای قبل بوده که خیلی بهتر بوده
captcha