عدالت؛ فلسفه حکومت علوی
کد خبر: 3722234
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

عدالت؛ فلسفه حکومت علوی

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که فلسفه حکومت در حکومت علوی، چیزی جز عدالت نیست، اظهار کرد: امام علی(ع) مجسم عدالت است تا جایی‌که آن حضرت شهید راه عدالت مشهور است.

عدالت؛ فلسفه حکومت علوی/ علی(ع)؛ مجسم عدالت

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‏‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به تبیین سلوک سیاسی امام علی(ع) پرداخت و گفت: سلوک معنوی امام علی(ع) برای جامعه امروز ما ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: مولای متقیان در زمان حکومت تلاش می‌کرد سیاست‌های اسلامی را در جامعه ترویج دهد، این در حالی‌است که مشکلاتی ازجمله فساد اقتصادی، فقر عمومی، تقسیم ناعادلانه بیت‌المال و بدعت‌های نوظهوری که بعد از رحلت پیامبر در جامعه رواج پیدا کرده بود، در جامعه رواج داشت.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که سلوک سیاسی امام علی(ع) برخلاف حاکمان گذشته بود، افزود: سلوک سیاسی امام علی(ع) براساس تعهد به اصول اخلاقی و ارزش‌های الهی بوده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که امام علی(ع) هرگز در سیاست به خدعه و مکر روی نیاورده است، اضافه کرد: چنان‌که آن حضرت فرمودند به خدا قسم زیرک‌تر از من نیست لکن شیوه معاویه پیمان‌شکنی مکر و حیله و دروغ است و من از این صفات زشت به‌دور هستم و اگر تقوای من نبود من زیرک‌ترین مردم بودم.
امام‌ جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که آن حضرت در جنگ صفین در حالی‌که چاه‌های آب را در اختیار داشت هرگز آب را بر معاویه نبست، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) راه آب را باز کرد و فرمود ما جنگ می‌کنیم اما در جنگ ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کنیم.
وی به تشریح اصول سلوک سیاسی امام علی(ع) پرداخت و با ذکر این مطلب که اصل صداقت و راستی اولین اصلی است که سلوک علی(ع) بر آن استوار است، اضافه کرد: مولای متقیان از ابتدای حکومت تا لحظه شهادت همواره بر پایه صدق و راست‌گویی عمل کرده است، کمتر کسی وجود دارد که به مسئولیت برسد و صداقت را رعایت کند، این در حالی‌است که معمولا دروغ در سیاست‌مداران وجود دارد اما امام علی(ع) تا لحطه آخر راستگو بود تا جایی‌که پیامبر به آن حضرت لقب «صدیق اکبر» داده است.

محبت و مدارا را اصل دوم در سلوک سیاسی امام علی(ع)

آیت‌الله میرعمادی محبت و مدارا را اصل دوم در سلوک سیاسی امام علی(ع) برشمرد و با بیان این‌که امام علی(ع) با مردم بود، در کنار مردم بود و از مردم فاصله نمی‌گرفت، خاطرنشان کرد: چنان‌که آن حضرت به مالک اشتر فرموده است: «ای مالک با مردم باش، به مردم محبت کن، مانند گرگ درنده‌ای نباش که بخواهی مردم را پاره کنی و همواره خدمت‌گزار مردم باش».
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در سلوک سیاسی امام علی(ع) آن‌چه ارزش دارد، انسان است، اضافه کرد: در حکومت علی(ع) حتی بر یهودی هم ظلم نشده است.
امام ‌جمعه خرم‌آباد ادامه داد: اصل دیگری که سلوک سیاسی امام علی(ع) بر آن استوار است عدالت است، این در حالی‌است که فلسفه حکومت علوی چیزی جز عدالت نیست زیرا علی(ع) مجسم عدالت است، چنان‌چه در وصف آن حضرت آمده است که امام علی(ع) در راه عدالت شهید شد.

انتهای پیام

captcha