نیازمند نگرشی جدید به بانکداری بدون ربا هستیم/ عزم بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی
کد خبر: 3722311
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
علی دیواندری در نشست خبری:

نیازمند نگرشی جدید به بانکداری بدون ربا هستیم/ عزم بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی

گروه اقتصاد ــ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه نیازمند نگرش جدیدی به بانکداری بدون ربا هستیم، اظهار کرد: در بانک مرکزی عزم جدی وجود دارد که اصلاحات نظام بانکی به خوبی جلو برود و رئیس کل بانک مرکزی هم دائما پیگیر این قضیه است.

نیازمند نگرشی جدید به بانکداری بدون ربا هستیم/ عزم بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی 

به گزارش ایکنا، نشست خبری بیست و هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و ارزی» صبح امروز سه‌شنبه 22 خرداد 97 با سخنرانی علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در محل این پژوهشکده برگزار شد.
دیواندری در ابتدا با بیان اینکه لازم است فعالان اقتصادی در جریان این رویداد که به صورت سالانه برگزار می‎شود، قرار بگیرند، اظهار کرد: معمولا این همایش که بزرگ‌ترین رویداد علمی بانکی و اثرگذارترین آنهاست، در ماه‌های آغازین سال و در انتهای فصل بهار برگزار می‌شود و امسال برای بیست و هشتمین بار است که شاهد برگزاری آن خواهیم بود.
وی افزود: این همایش، یک گردهمایی مناسب برای حضور سیاستگذاران پولی، اساتید و نویسندگان و فعالان بخش خصوصی است. معمولا مطالبی که در همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح می‌‍شود، اثرگذار است و به عنوان یادداشت سیاستی در اختیار و دستور کار سیاستگذاران اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: محور اصلی همایش امسال «اصلاحات ساختاری و ثبات مالی در اقتصاد ایران» است؛ چراکه فرض ما بر این است که اگر قرار است تحولاتی در ساختار پولی کشور انجام شود، باید این تحولات در تمام نظام اقتصادی و مالی کشور انجام گیرد.
وی ادامه داد: اقتصاد از دو بخش کلان و خُرد تشکیل شده است. اقتصاد کلان شامل حوزه تولید، صنعت و خدمات است و اقتصاد خُرد هم پیش‌برنده بخش واقعی اقتصاد است. در اقتصاد کلان فقط بحث بانک مطرح نیست بلکه بودجه دولت، بورس، بیمه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم مجموعه پیکره بخش مالی را تشکیل می‌دهند و باید همه آنها را مورد توجه قرار داد.
دیواندری افزود: نظام بانکی نمی‌تواند جدای از سیاستگذاری سایر بخش‌ها عمل کند. یکی از اشکالات اقتصاد ایران این است که یک مرجع واحد ثبات دهنده به اقتصاد نداریم و سیاست‌های مختلفی در اقتصاد ما اعمال می‎شود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در ادامه به بیان محورهای بیست و هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و ارزی» پرداخت و اظهار کرد: همانگونه که عرض شد محور اصلی همایش امسال، اصلاحات ساختاری و و ثبات مالی است و سخنرانی‌ها و پنل‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است. ساختار سیاستگذاری پولی و نظارت بانکی و ثبات مالی، از دیگر مسائلی هستند که در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
وی یادآور شد: محور دیگر این همایش، اصلاح قانون پولی و بانکی و بررسی گُسل‌ها و چالش‌هایی است که در این قانون و قانون بانک مرکزی وجود دارد. در مجلس هم اقداماتی در راستای تغییر این دو قانون انجام شده است. استقلال، شفافیت و پاسخگویی در بانکداری ما نیز موضوعات دیگری هستند که در این همایش است.
دیواندری گفت: ساختار مالی دولت و ثبات مالی، محور دیگر این همایش است و در این محور، مسائلی از قبیل بودجه کشور و نحوه تأمین درآمدها و هزینه‎ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
دیواندری با اشاره به توجه به اصلاح نظام بانکی در این همایش گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی که از گذشته کلید خورده و اقدامات زیادی هم در این حوزه انجام شده است و همچنین نظام‌بخشی به بازار غیرمتشکل پولی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کارهای پیش رو برای سالم‌سازی نظام بانکی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: ارزیابی فرآیند اصلاح ساختار بانکی و ساختار نظارت بانکی نیز مورد توجه ماست. اصلاح ساختار گزارشگری مالی نیز در این محور مورد بررسی قرار می‌گیرد. ثبات مالی و ثبات در بیمه و بازار سرمایه نیز مورد بحث است؛ چراکه نقش این بازارها در ثبات‌آفرینی به اقتصاد بسیار زیاد است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: رژیم ارزی و ثبات نرخ ارز، محور دیگر این همایش است. در این محور، وضعیت نظام ارزی و تأثیر ارتباطات بین‌المللی بر بازار ارز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: همیشه برای اقتصاددانان ما این بحث وجود داشته که چرا در اقتصاد خودمان با عدم تعادل مواجه هستیم و آیا این مشکلات، رسوب شده قدیمی و یا حادث شده است. البته درست است که با عدم تعادل مواجه هستیم اما بحث این است که ریشه اینها به برخی مشکلات زیربنایی مربوط است که آنها را به صورت زیربنایی برطرف نکرده‎ایم و یکی از این موضوعات کلیدی، اصلاح نظام بانکی است و گام اول در این اصلاحات، اصلاح قوانین است.
دیواندری افزود: قوانین ما قدیمی و نیازمند روزآمدی هستند. بسیاری از سیاست‌های ما هم قدیمی است. همچنین لازم است که نگرش جدیدی نسبت به بانکداری بدون ربا داشته باشیم. به نظرم اصلاح نظام بانکی در وهله اول نیازمند عزم و اراده جدی در مملکت دارد که همه در جریان قرار بگیرند که نیازمند حل این مشکلات هستیم و البته حل همه مشکلات و از جمله قوانین در اختیار خود نظام بانکی نیست.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: در این همایش تشخیص داده شده که برای ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور، یکی از محورهای همایش، اصلاح نظام بانکی در حوزه‌های مختلف از جمله مؤسسات غیرمجاز باشد. اقداماتی هم تاکنون در زمینه مؤسسات غیرمجاز انجام شده و آثار مثبتی هم در پی داشته است اما باید به شرایط امنی برسیم که دیگر از این اتفاقات نیفتد که جامعه و فعالان اقتصادی ما را درگیرد کند.
وی تأکید کرد: اصلاحات را اگر به دو بخش تقسیم کنیم، یکی از این موارد در حوزه بانک‌هاست که در این حوزه، یک موضوع، قانون بانکداری است که در دستور کار مجلس است و دیگری روش و ترازنامه بانک‎هاست که با بانک مرکزی با تمهیداتی در تلاش است که بانک‌ها بتوانند اصلاحات درونی انجام دهند. طرحی هم در بانک مرکزی در این زمینه آماده شده و خود جناب آقای دکتر سیف به صورت جدی به دنبال این موضوع هستند.
دیواندری گفت: بسیاری از اقدامات در حوزه فعالیت نظام بانکی به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‎شود اما در بانک مرکزی عزم جدی وجود دارد که اصلاحات نظام بانکی به خوبی جلو برود. معضلی که زودتر خود را نشان داد و تا حدودی هم درمان شد، مؤسسات فاقد مجوز بودند که قارچ گونه روئیده و انتظام‌بخشی نظام بانکی را به هم ریخته بودند که خوشبختانه ساماندهی شدند.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد: از روز گذشته هم پرداخت تا سقف یک میلیارد تومان به طلبکاران این مؤسسات آغاز شده که حدود 98 درصد سپرده‌گذاران را پوشش می‎دهد. البته در این مورد بانک مرکزی مقصر نبود و بارها اعلام کرده بود که در نزد این مؤسسات سپرده‌گذاری نکنید اما در نهایت برای صیانت از حقوق سپرده‌گذاران این مؤسسات اقدام کرد.

نیازمند نگرش جدیدی به بانکداری بدون ربا هستیم/ عزم بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی
وی ادامه داد: با انجام این اقدامات حدود 2 هزار نفر باقی می‌مانند که باید طلب آنها تسویه شود که عمدتا شرکت‌ها، افراد حقوقی و برخی بانک‌ها هستند اما افراد عادی و حتی فعالان اقتصادی متوسط، دیگر مشکلی نخواهند داشت و مطالبات آنان پرداخت شده است.
دیواندری تأکید کرد: باید قانون جدیدی برای بانک مرکزی گذاشته شود و استقلال بانک مرکزی هم مهم است؛ چراکه برخی کارهای را بانک مرکزی می‌خواهد انجام دهد اما توان آن را ندارد و در نتیجه باید استقلال بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد تا اصلاح نظام بانکی به موفقیت برسد.
وی یادآور شد: یکی از محورهای مهم در این همایش، نرخ ارز است. ثبات ارز در ثبات اقتصاد کشور مؤثر است و شرایط مثبت‌تری را برای اقتصاد در پی دارد. گاهی این نوسانات، نگرانی‎هایی را برای فعالان اقتصادی در پی دارد بنابراین شایسته بود که در این همایش، توسط مسئولان و صاحبنظران علمی مورد بررسی قرار گیرد و آنان آخرین دستاوردهای خود در این زمینه را ارائه دهند تا حرکت مثبت و سازنده‌ای انجام شود. در زمینه ارز، اقدامات زیادی انجام شده است و در این همایش هم در مورد ثبات نرخ ارز، مسائل بین‌المللی آن و و عدم تعادل در ساختارهای زیربنایی اقتصاد، بحث و بررسی خواهد شد.
دیواندری گفت: آخرین محور برگزاری بیست و هشتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، پایدار سازی تورم و مدیریت نرخ سود برای حفظ ثبات مالی است. طبیعتا یکی از دستاوردهای دولت، ثبات در تورم بوده است. نرخ سود بانکی در همایش‌ گذشته هم مورد بررسی بود و همه اجماع داشتند که نرخ سود بالا در اقتصاد ما مشکل‌زاست و باید کاهش پیدا کند.
وی افزود: در ماه‌های بعد از همایش سال گذشته، این اتفاق رخ داد و نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرد اما در ادامه با مشکلاتی که در بازار ارز پدید آمد، نرخ سود بانکی مجددا افزایش یافت؛ بنابراین بررسی این موضوع اهمیت دارد که آیا نوسانات نرخ ارز را باید با نرخ سود جبران کرد یا اینکه نیازمند اقدامات دیگری در این زمینه هستیم.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: 7 سخنران تخصصی و 9 سخنران کلیدی در این همایش خواهیم داشت. همچنین 7 پنل سیاستی و تخصصی در نظر گرفته شده و در این پنل‌ها سعی می‎شود از صاحبان آراء و عقاید مختلف استفاده شود. 116 چکیده مقاله و 116 مقاله کامل دریافت شده است و از این میزان، 16 مقاله برای ارائه در همایش برگزیده شده است.
وی ادامه داد: همانند سال‌های گذشته آئین معرفی و تجلیل از چهره‌های ماندگار نظام بانکی را داریم و از بین 10 نفر، یک یا دو نفر را که خدمات ارزشمندی در سال‌های خدمت خود در نظام بانکی ارائه داده‌اند، توسط هیئت داوران معرفی خواهند شد.
دیواندری در پایان یادآور شد: بیست و هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و ارزی» روزهای 29 و 30 خردادماه از ساعت 8:30 صبح در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha