نذرهای محیط زیست را به سمت وقف محیط زیست ببریم
کد خبر: 3722445
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
آقایی:

نذرهای محیط زیست را به سمت وقف محیط زیست ببریم

گروه جامعه ــ مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نیاز شدید کشور به مشارکت مردم در احیای محیط زیست، گفت: مردم تا حدودی با نذر محیط زیست آشنا هستند اما وقف محیط زیست کمتر شناخته شده و باید نذرها به سمت وقف که پایدارتر و مؤثرتر است هدایت شود.

نذرهای محیط زیست را به سمت وقف محیط زیست ببریم

ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح نحوه آغاز توجه مردم به مسئله نذر محیط زیست پرداخت و عنوان کرد: کمپین نذر محیط زیست توسط یکی از محیطبانان ما حدود دو سال پیش راه اندازی شد. البته دلیل توجه این محیطبان به نذر محیط‌زیست هم درخواست‌ها و بازخوردهایی بود که از خود مردم گرفته بود. مردم با مراجعه به صفحه این محیطبان در فضای مجازی از وی در خصوص نحوه انجام نذر محیط زیست و بهترین اقدامی که می‌شد برای محیط زیست منطقه خودشان در قالب نذر انجام دهند، مشورت می‌خواستند.

وی ادامه داد: اینگونه بود که ایده نذر محیط زیست با راه اندازی کمپین نذر نحیط زیست راه اندازی و موجب آشنایی بسیاری از افراد با آن شد.

نذرهای هوشمند/ درخت مناسب در محل مناسب کاشته شد

آقایی با اشاره به نمونه‌های جالب نذرهای صورت گرفته در خصوص محیط زیست گفت: کاشت درخت به نیت 14 معصوم، 12 امام معصوم یا پنج تن آل عبا به مناسبت تولد فرزند، تهیه آبشخور، عروس و دامادی که به جای ذبح گوسفند زیر پای عروس نهال کاشته‌اند، عروس و دامادی که به تعداد سال تولدشان نهال کاشته‌اند و ... از جمله نذرهای جالبی است که صورت گرفته البته نکته مهم اینکه این افراد با مراجعه به اداره کل محیط زیست منطقه خود در این زمینه مشورت گرفته و درخت مناسب و مورد نیاز محیط زیست را در محل مناسب کاشته‌اند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأیید این مسئله که طی این مدت مردم تا حدودی با نذر محیط زیست آشنا شده‌اند، تصریح کرد: اما این اقدام آنگونه که باید عمومیت پیدا نکرده و باید بیش از این در زمینه نهادینه کردن فرهنگ نذر محیط زیست فعالیت صورت گیرد. اگرچه آگاهی کلی و درگیری ذهنی و رفتاری مردم نسبت به گذشته با مسائل محیط زیستی بیشتر شده و حساسیت‌ها بالاتر رفته است، اما این وظیفه ما است که این توجه و اقبال مردم به محیط زیست را هدایت و موضوعات مختلف را بیشتر برای مردم تبیین کنیم.

نذرهای محیط زیست را به سمت وقف‌های محیط زیست سوق دهیم

آقایی با تأکید بر اینکه باید نذرهای محیط زیست را به سمت وقف محیط زیست ببریم تا کمک به محیط زیست پایدارتر باشد، گفت: نذر قراری با خداست که عموماً موقت است در حالی که وقف پایدار است و در حقیقت وقف سرمایه گذاری پایدار برای حفاظت از محیط زیست است و می‌تواند نسبت به نذر تأثیر بیشتری داشته باشد. در زمینه وقف محیط زیست باید بسیاری از مردم و خیرین را با خود همراه کنیم چرا که به طور معمول بیشتر مردم برای مناسبت‌ها و ایام مذهبی نذر و وقف می‌کنند اما باید بدانند که محیط زیست هم یک مسئله دینی هست.

خداوند همه چیز را به اندازه خلق کرده است/ اگر کمبود هست ما قصور کرده‌ایم

وی تصریح کرد: هیچ دیدگاه و دینی به اندازه اسلام به طور دقیق و همه جانبه نسبت به محیط زیست و رعایت حقوق دیگران و آیندگان در این حوزه اظهار نظر و دستور ارائه نکرده است. در جای جای قرآن هم نسبت به مباحث محیط زیستی دستورات و مطالبی مطرح شده است. در آیه دوم سوره فرقان هم آمده است: «وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا؛ و هر چیزی را آفریده و آن را به اندازه قرار داده، اندازه ای درست و دقیق» این آیه دقیقاً به معنای توسعه پایدار است یعنی به اندازه همه آدم‌ها در گذشته، حال و آینده همه چیز آفریده شده و اگر یک نسلی با کمبود مواجه می‌شود این به دلیل قصور نسل گذشته است که درست استفاده نکرده‌اند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اگر چه خود مقوله وقف در قرآن به صورت مستقیم مطرح نشده اما آیات متعدد مربوط به نیکوکاری و انفاق به ویژه انفاق از آنچه دوست داریم در قرآن وجود دارد. اکنون محیط زیست کشور ما با آسیب‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو است، دنیا رو به توسعه اقتصادی رفته و این توسعه باعث نابودی یکسری از منابع و محیط زیست شده است و البته می‌دانیم که این تباهی‌ها هزینه‌های گزافی را روی دست جوامع بشری و دولت‌ها گذشته، بنابراین برای رفع این مشکلات نمی‌توان به بودجه‌های دولتی برای کاهش و مبارزه با این مشکلات تکیه کرد و مشارکت مردم از جمله وقف در این زمینه کمک زیادی به محیط زیست می‌کند.

وی در پایان گفت: وظیفه ما مسئولان و فعالان محیط زیست، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، علما و طلاب علوم دینی است که مسئله وقف برای محیط زیست را معرفی کنیم، چرا که اگر چه تاحدودی نذر محیط زیست بین مردم جایگاه پیدا کرده اما وقف محیط زیست جایگاه شناخته شده‌ای بین مردم و خیرین ندارد در حالی که نیاز به آن بسیار حیاتی و مهم است.

انتهای پیام

captcha