آمادگی ۲۰ فرودگاه كشور برای خدمات‌دهی ويژه به حجاج
کد خبر: 3722531
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
اسفندياری خبر داد:

آمادگی ۲۰ فرودگاه كشور برای خدمات‌دهی ويژه به حجاج

گروه جامعه ــ قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در امور فرودگاه‌ها از آغاز عمليات حج در ۲۸ تيرماه، خبر داد و گفت: امسال ۸۵ هزار نفر از ۲۰ فرودگاه كشور به سرزمين وحی اعزام می‌شوند.

آمادگی ۲۰ فرودگاه كشور برای خدمات‌دهی ويژه به حجاج

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حج و زیارت؛ حسين اسفندياری، قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در امور فرودگاه‌ها درباره عمليات حج در فرودگاه‌های كشور گفت: در سال جاری طبق اعلام سازمان حج و زيارت ۸۵ هزار حاجی از فرودگاه‌های كشور به سرزمين وحی اعزام می‌شوند، در صورت عدم اعلام تغيير توسط سازمان حج و زيارت ثابت ماندن برنامه‌ها، پروازهای رفت حجاج از ۲۸ تيرماه در فرودگاه‌های اهواز، بوشهر، امام خمینی(ره) و مشهد شروع شده و آخرين پروازهای رفت هم ۲۴ مردادماه، در فرودگاه‌های امام(ره) و تبريز انجام می‌شود.

وی افزود: عمليات برگشت نيز از سوم شهريورماه، آغاز شده و تا ۲۲ شهريورماه، به طول مي‌انجامد. اولين پرواز برگشت به فرودگاه بوشهر و آخرين پروازهای برگشت در فرودگاه‌های بيرجند، تبريز، امام و گرگان انجام می‌شود.

اسفندیاری اظهار کرد: عمليات حج امسال در فرودگاه‌های امام‌خمينی(ره)، مشهد، اصفهان، اهواز، شيراز، همدان، گرگان، ساری، تبريز، كرمان، اروميه، يزد، بيرجند، زاهدان، كرمانشاه، زنجان، بندرعباس، بوشهر، اردبيل و رشت انجام می‌شود. همچنين بيشترين تعداد حجاج به تعداد ۲۲ هزار و ۷۱۶ نفر از فرودگاه‌ امام خمينی(ره) و كمترين تعداد حجاج به تعداد ۴۹۳ نفر از فرودگاه رشت اعزام می‌شوند.

اين مقام مسئول در شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايي ايران گفت: متولی اصلی حج در ايران سازمان حج و زيارت است و بعد از اعلام زمانبندی حج توسط اين فرودگاه‌های كشور برنامه ريزی مربوطه را سازماندهی می‌كنند. با اين حال در يك بازه زماني كوتاه بخش عمده‌ای از فرودگاه‌های ما درگير عمليات حج هستند و فشار زيادی بر روی شركت فرودگاه‌ها وجود دارد. بايد توجه داشت كه فرودگاه چون نقطه شروع و پايان سفر است، خاطره‌ای ماندگار در ذهن حجاج ايجاد می‌كند.

تسهيلات ويژه فرودگاهی برای حجاج

قائم مقام شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران درباره اقدامات اين شركت برای تسهيل عمليات حج گفت: طبيعتا از هم اكنون اطلاع رسانی به فرودگاه‌ها انجام شده است. جلسات هماهنگی مديران اين فرودگاه‌ها به همراه مسئول عمليات حج در چندين نوبت در تهران برگزار و برنامه ريزی‌های لازم را انجام خواهيم داد. هفته آينده بعد از ايام عيد فطر اولين جلسه هماهنگی را با مديران فرودگاه ها خواهيم داشت و تذكرات لازم ارائه می‌شود. البته اولين اطلاع‌رسانی به فرودگاه‌ها درباره حج سال ۹۷ در اسفندماه ۹۶ انجام شده است.

اسفندياری درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی همراهان حجاج گفت: تعداد زيادی از مردم مخصوصاً در برگشت به عنوان مستقبل به فرودگاه‌ها مراجعه می‌كنند. حتی در برخی شهرها شاهديم كه به ازای هر حاجی تا ۳۰ نفر مستقبل به فرودگاه مراجعه می‌كنند. يكی از برنامه‌هايی كه ما داريم برای ساماندهی مستقبلين و مشايعت‌كنندگان است تا حضورشان اخلالی در پروازهای حج و ساير پروازها ايجاد نكند.

وی ادامه داد: پاركينگ مستقبلين به صورت خاص در فرودگاه‌ها آماده می‌شود. اين محوطه‌ها بايد تجهيز و آماده شوند، به منظور جلوگيری از مشكلات ترافيكی در مسير فرودگاه جلساتی برای هماهنگی با ارگان‌های مربوطه، شركت‌های هواپيمايی، شركت‌های هندلينگ، سپاه، پليس، گذرنامه، گمرك، سوختگيری و همه ارگان‌های شهری برگزار می‌شود تا از اين اتفاق جلوگيری شود.

اسفندياری افزود: تركيب زائران حج به سمت سالمندی حركت كرده است. بخشی از سالمندان توانايی انجام امورات شخصی خود را دارند و بخشي ديگر بايد خدمات ويژه دريافت كنند. خدمات ويژه برای سالمندان در ترمينال‌های فرودگاهی تدارك ديده شده است اما خدمات از شهر به فرودگاه توسط كاروان‌ها و از ترمينال به هواپيما توسط شركت‌های هواپيمايی ارائه می‌شود.

انتهای پیام

captcha