جای خالی نمایشگاه قرآن کریم در اراک/بودجه نمایشگاه قرآن، فقط 3 میلیون تومان
کد خبر: 3722735
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳
ایکنا بررسی می‌کند:

جای خالی نمایشگاه قرآن کریم در اراک/بودجه نمایشگاه قرآن، فقط 3 میلیون تومان

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون قرآن‌و‌عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به لحاظ توانمندی در برپایی نمایشگاه ثابت کردیم و علاقه‌مند هستیم برای سال آینده اتفاقات خوبی در حوزه برگزاری نمایشگاه قرآن استان مرکزی رخ دهد اما با سه میلیون تومان نمی‌توان نمایشگاه قرآن برگزار کرد.

جای خالی نمایشگاه قرآن کریم در اراک/بودجه نمایشگاه قرآن، فقط 3 میلیون تومان

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نمایشگاه به اصطلاح قرآن یا علوم قرآنی اراک در سکوت کامل برگزار و تمام شد، این در حالی است که در بسیاری از استان‌های کشور، این نمایشگاه با قدرت برگزار می‌شود. اما چند سالی است که مرکز استان مرکزی از برپایی نمایشگاه عظیم قرآن محروم است، ایکنا دلیل برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در اراک را جویا شد که علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه گفت: برای برپایی نمایشگاه بهتر است جذب افراد مختلف با سلائق گوناگون در تمام ابعاد در نظر گرفته شود.
وی از عدم وجود مکان مناسب برای برپایی نمایشگاه قرآن در اراک ابراز نارضایتی کرد و افزود: باید قبول کرد مردم برای نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها اقبالی نشان نمی‌دهند و از سوی دیگر مکان مناسب برای برپایی نمایشگاه آبرومند در مرکز استان نداریم.
حاج‌علی‌بیگی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه‌های محلی در مساجد اقدام خوبی است اما کافی نیست، ادامه داد: نمایشگاه جامع مجموعه‌ای از بخش‌های هنری، دانشگاهی، حوزوی، انتشارات، خانواده، مشاوره، کودک و نوجوان و دیجیتال است که برای برپایی باید اعتبار لازم وجود داشته باشد که ما در اراک از برپایی چنین نمایشگاهی از نظر مکانی و تأمین اعتبار محروم هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های علوم قرآنی برگزار شده در شهرستان‌ها به مؤسسات قرآنی شهرستانی واگذار شده است، اظهار کرد: در همین راستا برپایی نمایشگاه اراک به مؤسسه نسیم اختران قرآنی اراک سپرده شد. ما ابتدای سال اعلام می‌کنیم هر یک از مؤسسات توان برگزاری نمایشگاه دارند پیش‌قدم شوند.
این مقام مسئول اضافه کرد: نحوه و چگونگی برگزاری نمایشگاه مؤسسات با ادارات که با همکاری سایر دستگاه‌ها برگزار می‌شود بسیار متفاوت است. در سال 88 نمایشگاه قرآن در اراک با برپایی 140 غرفه برگزار شد و در آن سال استان مرکزی بین استان‌ها به جز تهران رتبه اول را کسب کرد.
حاج‌علی‌بیگی بیان کرد: اگر قرار باشد نمایشگاهی در اراک همچون سال 88 برگزار شود نیازمند حداقل 200 میلیون تومان اعتبار هستیم. برای سازه و غرفه‌بندی حداقل 70 میلیون نیاز داریم، با شرایط اقتصادی ادارات و استان نمی‌توان انتظار برگزاری چنین نمایشگاهی داشت.
وی ادامه داد: چند سال پیگیر هستیم که حق مردم استان است که سالی یک نمایشگاه تشکیل شود، نمایشگاه‌هایی که توسط مؤسسات برگزار می‌شود مکان آن‌ها با معاونت قرآن ارشاد هماهنگ می‌شود که امسال این نمایشگاه در محوطه مسجد سیدهای اراک برگزار شد ولی نمایشگاه‌هایی بدین شکل ایده‌آل ما نیست.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، ابراز کرد: امروز با وجود مشکلات اقتصادی قدرت خرید کتاب از مردم سلب شده است باید این موضوع را پذیرفت. با توجه به تنوع بسیار خوب کتب و تخفیف 80 درصدی ویژه جامعه قرآنی و تخفیف 30 تا 50 درصدی ویژه عموم مردم اما بازهم استقبال نشد، خرید مردم دست ما نیست، ما علاقه‌مند هستیم کتاب‌ها 90 درصد تخفیف داشته باشد اما اعتبارات ما محدود است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: بهتر است بخشی از اعتبار نمایشگاه بین‌المللی قرآن را به استان‌ها اختصاص دهند تا آنان نیز توان برپایی نمایشگاه را داشته باشند. به لحاظ توانمندی در برپایی نمایشگاه ثابت کردیم و علاقه‌مند هستیم برای سال آینده اتفاقات خوبی در حوزه برگزاری نمایشگاه قرآن استان مرکزی رخ دهد اما با سه میلیون تومان نمی‌توان نمایشگاه کتاب برگزار کرد. امیدواریم برای سال آینده تأمین اعتبار لازم برای برپایی نمایشگاه و فضای مناسب جهت برگزاری در اختیار داشته باشیم.
به گزارش ایکنا، بی‌تردید نمایشگا‌ه‌های قرآن محلی برای ترویج، تعمیق و تشویق مردم در جهت آشنایی با فرهنگ قرآن کریم است که برپا نشدن با عظمت آن در ماه رمضان امسال خالی از لطف بود. فعالان و مؤسسات قرآنی در طول سال فعالیت‌های بسیاری در راستای نشر و آموزش مفاهیم قرآن دارند. نمایشگاه‌های قرآن یکی از مکان‌هایی است که می‌شود در آن فعالیت‌های قرآنی را به مردم و به خصوص جوانان معرفی و آنان را به این سمت جذب کرد.
نمایشگاه قرآن هر ساله مورد بی‌مهری قرار گرفته و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در مورد برپایی این نمایشگاه بسیار محدود و جزئی بوده که این امر در شأن نمایشگاهی با این عنوان نیست. این در حالی است که امسال در سطح شهرستان اراک هیچ نمایشگاه قرآنی در طول ماه رمضان دایر نشد و تنها یک موسسه قرآنی در یکی از مساجد شهر، یک نمایشگاه کوچک کتاب برگزار کرد که به هیچ‌وجه در شأن شهرستان نیست.
با همه این تفاسیر، امسال در حالی ‌که همگان و به ‌خصوص جامعه قرآنی استان منتظر برپایی منسجم‌تر و پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته نمایشگاه قرآن بودند، هیچ لبیکی از اجابت این انتظار به‌جا از سوی هیچ نهاد و مجموعه‌ای برنخواست؛ از سویی با توجه به جو رسانه‌های نوین و مخربی که امروز در دنیا برای یغمای دین و ایمان جوانان مشغول به کار شبانه‌روزی و صرف هزینه‌های کلان هستند، حضور خانواده‌ها و به‌ویژه جوانان در نمایشگاه‌های قرآن تأثیرات فرهنگی انکارناپذیری دارد و بدون شک برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان با توجه به شور و اشتیاق مردم به مباحث قرآنی در این ماه مبارک، می‌توانست اقدامی مفید و عملی در این راستا محسوب شود.
انتهای پیام

captcha