عید فطر، جشن موفقیت در آزمون بندگی و عبادت پروردگار است
کد خبر: 3722737
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

عید فطر، جشن موفقیت در آزمون بندگی و عبادت پروردگار است

گروه معارف- یک استاد حوزه گفت: عید به معنای بازگشت همراه با سرور و خوشحالی به دلیل کسب موفقیت است و مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری و عبادت پروردگار در ماه رمضان، موفقیت خود را در عید فطر جشن می‌گیرند.

عید فطر، جشن موفقیت در آزمون بندگی و عبادت پروردگار است

آیت‌الله محمدعلی مقدس در گفت‌وگو با ایکنا در اصفهان اظهار کرد: عید از ماده «عود» به معنای بازگشت می‌آید و در اصل اجوف واوی به اجوف یایی تبدیل شده و در قرآن کریم آنجا که حواریون از حضرت عیسی درخواست مائده آسمانی کردند، واژه عید به کار رفته است، آیه 114 سوره مائده می‌فرماید:«قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِّأَوَّلِنَا وَ آخِرِنَا وَ آيَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقينَ: عیسى پسر مریم گفت: خداوندا، از آسمان مائده‌اى بر ما فروفرست تا براى ما عیدى باشد هم براى نخستین گروه امّت ما و هم براى آخرین گروه امّتمان و نیز نشانه‌اى از جانب تو باشد و بدین وسیله به ما روزى ده که تو بهترین روزى دهندگانى».
وی افزود: عود به معنای بازگشت بوده و جنبه‌های جشن و سرور نیز در آن نهفته است، فطر نیز از این بابت که انسان به مدت یک ماه عبادت پروردگار را به جا آورده و تقوا در درونش شکل گرفته، عید محسوب می‌شود؛ مثل عید قربان که انسان بعد از انجام موفقیت‌آمیز مناسک حج، آن را جشن می‌گیرد.
این استاد حوزه تصریح کرد: عید به معنای بازگشت است، آن هم بازگشتی همراه با سرور و خوشحالی به دلیل موفقیت‌هایی که از قبل به دست آمده و یا بر اثر تحولی که در وجود انسان یا طبیعت شکل می‌گیرد.
آیت‌الله مقدس با بیان اینکه فطر از ماده افطار یا فطرت سرچشمه می‌گیرد، گفت: فطرت انسان بر مبنای خوبی‌ها و عبادت پروردگار شکل گرفته و زمانی که انسان یک ماه عبادت پروردگار را به جا می‌آورد، بعد از پایان این مدت باید افطار کند و دیگر روزه نباشد، چون روزه گرفتن در روز عید فطر یا اول ماه شوال حرام است.
وی اضافه کرد: در آیات قرآن به صورت مستقیم به عید فطر اشاره نشده، ولی در آیات مربوط به روزه آمده است که:« و لتکملو العده...»، تعداد روزه را باید تکمیل کنید؛ بنابراین وقتی تعداد آن کامل شد، عید فطر فرا می‌رسد که باید افطار کرد، ولی اسم عید فطر در قرآن نیامده است.
این استاد حوزه در خصوص جایگاه و اهمیت عید فطر در میان اعیاد اسلامی گفت: در اسلام دو عید اصلی وجود دارد که همه مسلمانان جهان و همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی، آنها را به عنوان عید گرامی می‌دارند و آن دو، عید فطر و عید قربان است که در آنها نماز عید خوانده می‌شود و بنابراین از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در واقع نماز عید به دلیل موفقیت بزرگی می‌باشد که برای مسلمانان حاصل شده، عید فطر به دلیل موفقیت در روزه‌داری و عبادت پروردگار و عید قربان به دلیل انجام موفقیت‌آمیز مناسک حج است.
وی افزود: شرکت در نماز عید فطر مثل شرکت در نماز جمعه است و اگر این عید با روز جمعه مصادف شد، هر دو نماز با یکدیگر ادغام می‌شود و نماز عید فطر، نماز جمعه را کفایت می‌کند. علاوه بر این، در عید فطر فطریه دادن به دیگران جزء احکام و واجبات است و افراد واجد شرایط باید زکات فطره بپردازند. در عید فطر، نان فقرا به وسیله زکات فطره و در عید قربان، گوشت مورد نیاز آنها تأمین می‌شود.
انتهای پیام/ کد خبرنگار 1303

 

captcha