مهجوریت قرآن و دوری از آن بعد از ماه رمضان
کد خبر: 3722790
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
سجاد پروینی نژاد مطرح کرد:

مهجوریت قرآن و دوری از آن بعد از ماه رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی - سجاد پروینی نژاد، قاری قرآن گفت: قرآن در بسیاری از برنامه های کشور و برنامه های مردمی مهجور واقع شده است و حتی در بسیاری از حرم های مطهر و مساجد، تنها در ماه مبارک رمضان به قرآن اهمیت می دهند که مسئولان باید برای رفع مهجوریت کلام الهی به دنبال راهکار موثر باشند.

به گزارش ایکنا از قم، ماه مبارک رمضان ماه قرآن کریم است و محافل و جلسات قرآنی در این ماه رونق ویژه ای می یابند. اما با پایان این ماه از شور و نشاط برنامه های قرآنی کاسته می شود و در طول سال نیز، آنچنان که شایسته این کتاب آسمانی است به آن پرداخته نمی شود و این مسئله مورد انتقاد بسیاری از قاریان قرآن کشورمان قرار گرفته است. در این خصوص با سجاد پروینی نژاد، قاری قرآن کریم و فعال قرآنی  به گفت و گو نشستیم.

سجاد پروینی نژاد، در سال 1371 در شهر کرمانشاه در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و از هفت سالگی به همراه پدرش اقدام به شرکت در جلسات قرآنی خانگی و مسجد محل  به همراه پدرش نمود. حدود چهار سال است که به علت ادامه تحصیلات دانشگاهی به قم آمده و فعالیت های قرآنی خود را در قم ادامه داده است. او اکنون دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران و عضو در گروه تواشیح بین المللی ولیعصر و قاری و موذن آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) می باشد. کسب عنوانین مختلف در مسابقات قرآنی و اجرای تلاوت در سال 92 و اجرای تواشیح در سال 97 در محظر رهبر معظم انقلاب، از افتخارات وی بشمار می رود.

مهجوریت قرآن و دوری از آن در بعد از ماه رمضان باعث تاسف است

وی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا، در خصوص آغاز فعالیت تخصصی خود در زمینه قرآن کریم گفت: پس از گذراندن دوران کودکی و آشنایی با روانخوانی و ترتیل و تجوید قرآن کریم، در سن 15 سالگی فعالیت حرفه ای خود را در رشته تخصصی قرائت قرآن کریم با تقلید از قاریان مصری آغاز کردم و با شرکت در مسابقات قرآنی مختلف و سفر های داخلی و خارجی فعالیتم را ادامه دادم و اکنون در شهر مقدس قم مشغول فعالیت قرآنی و قرائت قرآن کریم هستم.

پروینی نژاد به قمستی از برنامه های قرآنی اش در این ماه مبارک اشاره کرد و گفت: با عنایت حضرت فاطمه معصومه(س) امسال سومین سالی بود که توفیق حضور در مراسم ترتیل خوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) را داشتم. بزرگترین افتخار زندگی من این است که افتخار تلاوت قرآن کریم در حرم مطهر و خصوصا ترتیل قرآن کریم در برنامه جزء خوانی ماه مبارک رمضان را دارم. به جز برنامه حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، در سایر مساجد و امامزاده های شهر مقدس قم نیز به تلاوت در محافل و ترتیل خوانی مشغول هستم و الحمدلله ماه مبارک رمضان اوج برنامه های قرآنی و فعالیت قاریان قرآن می باشد.

مهجوریت قرآن و دوری از آن در بعد از ماه رمضان باعث تاسف است

وی با تاکید بر نقش انس با قرآن و تمرین های قرآنی در سایر ماه های سال خاطرنشان کرد: موضوع آماده بودن صدا قطعا به تمرین ها طولانی مدت باز می گردد و تمرین هایی که از قبل انجام شده است. قاریان قرآن کریم به طور مستمر در طول سال به تمرین های صوتی و علاوه بر آن به دقت بر روی نکات مفهومی و تفسیری آیات می پردازند. هر کس به طور حرفه ای رشته ای را دنبال می کند باید خود را وقف آن کند. در رشته ما که تلاوت قرآن است و طبیعتا با صدا و صوت سر و کار دارد، باید تمرین های اصولی، حرفه ای و مداوم را از قبل و در طی سال بدون وقفه انجام دهیم و همیشه تمرین کنیم تا در ماه مبارک که اوج کار هست تمرین هایی قبلی ثمر دهد و از اثرات آن استفاده نماییم. زیرا بعضا تعداد برنامه های قرآنی در این ماه مبارک به 6 برنامه در روز می رسد و معمولا با یک صدای معمولی و در حال روزه و خستگی نمیتوان این تعداد برنامه را اجر کرد اما با کمک قرآن و اهل بیت و تمرین های قبلی این مسئله ممکن می شود.

این قاری قرآن با اشاره به برنامه باشکوه جزء خوانی قرآن حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ماه رمضان عنوان کرد: برنامه جزء خوانی حرم مطهر حضرت معصومه یکی از بی سابقه ترین و با شکوه ترین جلسات جمعی تلاوت قرآن است که در چند نوبت نیز در حرم اجرا می شود. تلاوت در این برنامه قرآنی با توجه به پخش زنده این برنامه و با تعداد بسیار زیاد مخاطب در سراسر کشور و سابقه درخشان چندین ساله آن، بسیار با اهمیت است. بنابراین، قاری باید آماده باشد و با مرور الحان و برنامه داشتن از استرس خود بکاهد. گاهی موارد حاشیه ای مانند گرفتگی صدا حین تلاوت و سر و صدا و ... موجب می شود حضور و تلاوت کمی استرس زا شود و قاری باید با تسلط خود و تمرکز بر آیات بر این استرس غلبه کند.


مهجوریت قرآن و دوری از آن در بعد از ماه رمضان باعث تاسف است

پروینی نژاد در ادامه با انتقاد از بی توجهی بسیاری از مردم و نهاد ها به قرآن کریم خاطرنشان کرد: واقعا قرآن کریم در برنامه های کشور و حتی برنامه های مردمی بسیار مهجور واقع شده است. حتی در بسیاری از حرم های مطهر و مساجد، تنها در ماه مبارک رمضان به قرآن اهمیت می دهند و در سایر ماه های سال هیچ اثری از برنامه های قرآنی نیست که این مسئله بسیار باعث تاسف است که مسئولان قرآنی و فرهنگی باید برای رفع آن به دنبال راهکار موثر باشند.

این قاری قرآن کریم، افزایش جلسات مردمی قرآن را راهکار مهمی برای این مسئله دانست و عنوان کرد: اگر جلسات مردمی قرآن کریم تقویت شود، فعالیت های قرآنی نیز رونق می یابد و پس از آن بسیاری از مردم به عرصه های تخصصی قرآن کریم وارد خواهند شد. در حال حاضر واقعا قرآن مهجور است و حتی در ظاهر آن طور که شایسته قرآن است عمل نمی شود. حتی در شب لیله القدر که شب قرآن است هیچ اثر خاصی از قرآن در محافل و مجالس لیالی قدر دیده نمی شود و باید توجه داشت بسیاری از مشکات مردم بخاطر دوری از قرآن کریم است. قرآن باید مردمی شود و همچون مدح و رثای اهل بیت و جلسات روضه، خود مردم متولی برگزاری جلسات قرآنی شوند تا جنبه عمومی آموزش و اجرای قرآن کریم تقویت شود.

captcha