عید فطر در آفریقا
کد خبر: 3722835
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

عید فطر در آفریقا

گروه اجتماعی- بیش از پنج میلیون نفر در افریقا پیرو دین اسلام هستند و اکثریت این مسلمانان در شمال، غرب و شرق آفریقا در الجزایر، لیبی، موریتانی، مصر، جیبوتی، گامبیا، سنگال، مراکش، نیجر، سودان، سومالی و تونس زندگی می‌کنند.

عید فطر در آفریقا

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از افریقا نیوز، بیش از 70 درصد جمعیت نیجریه، 50 درصد جمعیت اتیوپی، 33 درصد جمعیت کنیا و سه درصد جمعیت آفریقای جنوبی مسلمان هستند.

به عقیده این مسلمانان عید فطر پاداش روزه‌داری و رشد معنوی در ماه مبارک رمضان است. روز عید با نماز آغاز شده، سپس افراد این روز فرخنده را به یکدیگر تبریک گفته و هدیه می‌دهند و با غذاهایی از یکدیگر پذیرایی می‌کنند. این مراسم در مناطق مختلف افریقا برگزار می‌شود. در ذیل به چند کشور اشاره شده است:

مصر
عید فطر در مصر جشنی بزرگ محسوب می‌شود. در این روز افراد در مساجد و خیابان‌ها نماز عید فطر را برگزار می‌کنند. جشن عید فطر در مصر سه روزه و تعطیل رسمی است.

در اولین روز عید معمولا شیرینی‌ها و بیسکوویت‌های پنیری به نام کعک سرو می‌شود. قبل از پایان ماه رمضان موسسه‌های خیریه پولی را بین فقرا تقسیم می‌کنند تا آنان نیز در مراسم روز عید، لباس نو و شیرینی مخصوص عید را تهیه کنند.

مراکش
مراسم عید فطر در مراکش سه روزه است. پیش از مراسم عید، افراد خیراتی مانند مواد غذایی، برنج، جو و خرما را به نیازمندان تقدیم می‌کنند.
مراسم روز عید با نماز و خطبه در مسجد آغاز و بعد از آن نیز جشن خانوادگی برگزار می‌شود.

نیجریه
در نیجریه مراسم عید دو روزه است. در روز اول، مسلمانان با لباس‌های جدید به مسجد می‌روند و بعد از آن جشن‌های خانوادگی برگزار می‌شود. کودکان از اعضای خانواده و همسایگان هدیه دریافت می‌کنند. غذای روز عید شامل گوشت و برنج است.

سنگال
مسلمانان سنگال عید فطر و عید قربان را با یکدیگر جشن می‌گیرند. عید قربان که 70 روز پس از ماه رمضان است بزرگ‌ترین عید در سنگال است.

کنیا
پس از آنکه مسجد محلی حلول ماه شوال و عید را اعلام کرد زنان خانه شروع به آماده‌سازی غذا و تمیز کردن منزل می‌کنند.

آفریقای جنوبی
جشن عید فطر در آفریقای جنوبی از خانواده‌ای به خانواده دیگر و از شهری به شهر دیگر متفاوت است. این جشن یک‌روزه است.

انتهای پیام

captcha