کد خبر: 3722858
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
حجت‌الاسلام رفیعی:
گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه قبولی عمل از خود عمل مهمتر است گفت: تقوا و پذیرش ولایت ائمه(ع) شرط قبولی اعمال است.

 ولایت ائمه(ع)، شرط قبولی اعمال است

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 24 خرداد ماه در حرم حضرت معصومه(س) گفت: یکی از اسامی روز قیامت یوم الحساب است؛ لذا در روایات فرموده‌اند که خود را محاسبه کنید؛ امام صادق(ع) فرمودند که بهترین زمان برای محاسبه نفس موقع خواب است.

وی افزود: در روایت یافتن عیوب و گناه دو فایده محاسبه نفس است؛ پیامبر فرموده که احمق‌ترین مردم کسی است که از خود غافل است و باهوش‌ترین مردم کسی است که به فکر محاسبه نفس خویش است.

رفیعی با اشاره به ماجرای شهید الله‌یار جابری بیان کرد: این شهید نقل کرده که یکی از همرزمان این شهید که فرمانده بود به زیردستان خود کاغذهایی می‌داد که برای محاسبه نفس بود و در آن گناهان و برخی کارهای خوب ذکر شده بود؛ به همین دلیل امام بر خواندن وصایای شهدا توصیه می‌کردند.

وی با بیان اینکه قرآن به کفار می‌گوید شما چون روز حساب را فراموش کردید امروز دچار این مشکلات هستید عنوان کرد: مهمترین شرط بعد از انجام اعمال، قبولی آن است؛ هر عملی سه مرحله دارد؛ اول شرط صحت، دوم شرط قبولی و سوم شرط کمال است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) وقتی خانه خدا را در مکه ساخت 5 دعا کرد که اولین دعای او این بود که خدایا از ما قبول کن بنابراین مغرور به پرعملی نشویم زیرا خیلی‌ها مانند بلعم باعورا و شیطان پرعمل بودند.

رفیعی اظهار کرد: اعتقاد اولین شرط از شروط قبولی اعمال است یعنی در درجه اول، انسان کافر نباشد زیرا اگر کافری انفاق کند تخفیف به او داده می شود ولی از او قبول نیست.
وی افزود: در مورد مسجدسازی نیز در درجه اول فرد باید خدا و روز قیامت را قبول داشته باشد؛ اهل نماز و زکات باشد و فقط از خداوند بترسد.در روایات بیان شده مهمترین شرط برای قبولی اعمال، پذیرش ولایت ائمه(ع) است و این ولایت جزء ارکان دین است.

رفیعی با بیان اینکه دومین شرط، اقتصادی است اظهار کرد: روایت است که اگر کسی به مکه برود و ذره‌ای مال حرام در اموال او باشد لبیک او پذیرفته نیست و باید خمس و زکات خود را بپردازد. خمس سهم امام و سادات است اما متاسفانه خیلی از متدینین ما هم به آن توجه ندارند.

وی شرط اخلاقی را از دیگر شروط برشمرد و تصریح کرد: قرآن سخن کریمانه با والدین را مورد تاکید قرار داده است و در روایت بیان شده که اگر کسی با وجود اینکه والدینش اشتباه هم داشته باشند با آنان تند برخورد کند نمازش قبول نیست و اگر زنی شوهرش را خشمگین کند نماز آن روز او قبول نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شرط اجتماعی بیان کرد: اسلام و مسلمانی مرز ندارد و اگر در گوشه نیجریه هم مسلمان مظلومی باشد باید به کمک او برویم؛ بچه مظلومی که در یمن و غزه شهید می‌شود نباید و نمی توانیم نسبت به او بی تفاوت باشیم و هرمقدار که می‌توانیم باید کمک کنیم؛ زیرا فقط توجه به خود با روح اسلام سازگار نیست.

رفیعی با بیان اینکه در بحث دفاع از مظلوم حتی دین هم مطرح نیست عنوان کرد: شرط دیگر تقواست زیرا شرط قبولی همه اعمال، همین مسئله است.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: