آغاز دور نهم طرح «اسوه» و برپایی «سفیر مهربانی» برای دوازدهمین سال
کد خبر: 3722883
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز دور نهم طرح «اسوه» و برپایی «سفیر مهربانی» برای دوازدهمین سال

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته با اخبار متنوعی همچون، تصویب کلیات آیین‌نامه هیئت «حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی»، آغاز نام‌نویسی طرح اسوه، برگزاری فینال و مراسم اختتامیه دوازدهمین مسابقات «سفیر مهربانی»، راه‌اندازی بخش قرآن در سایت ایران‌صدا و ... همراه بود.

قرآن ایکنا

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت همراه با اخبار متنوع و متعدد قرآنی در حوزه‌های مختلف همچون اعلام خبر موفقیت شصت درصدی نمایشگاه قرآن در برپایی نشست‌های علمی، انتشار خبر برپایی اولین دوره مسابقات فوتسال جلسات قرآن کشور، تصویب کلیات آیین‌نامه هیئت «حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی»، آغاز به کار فعالیت‌ها برای دوره آینده مسابقات بین‌المللی قرآن، برگزاری فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی، اعلام اسامی «کاروان نور» اعزامی به حج تمتع ۹۷، خبر ثبت اتحادیه قرآنی بوشهر، آغاز نام‌نویسی طرح اسوه، حضور بازیکن پرسپولیس در جلسه نفحات القرآن، برگزاری فینال و مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات «سفیر مهربانی»، دیدار رئیس سازمان دارالقرآن با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و ... همراه بود که اهم آن را در این گزارش خواهید خواند.
موفقیت 60 درصدی نمایشگاه قرآن در برپایی نشست‌های علمی
حجت‌الاسلام خسروی، معاون علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن ضمن حضور در برنامه افق رادیو قرآن در مورد نشست‌های علمی و دور بودن عناوین آن از نیازهای روز جامعه و نیز کم مخاطب بودن آنها، اظهار کرد: برای این کار از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم، معاون قرآنی وزیر ارشاد از چندماه قبل از آغاز نمایشگاه، مجامع مشورتی و شورای برنامه‌ریزی تشکیل داده بودند. در این مجامع بحث‌های مفصلی در مورد نشست‌ها مطرح شد و قرار شد در زمینه جذب مخاطب نیز تلاش شود. موضوعی که وجود دارد این است که در نمایشگاه قرآن، مردم برای دیدن می‌آیند و فرصت نشستن و گوش دادن ندارند. شاید حدود ۶۰ درصد نشست‌ها موفقیت‌آمیز بود؛ چرا که مخاطبان آن از قبل مشخص بودند. برخی دیگر از نشست‌ها نیز با وجود حضور اساتید برجسته، با استقبال کم مخاطبان مواجه شد، با این وجود تمامی این نشست‌ها ضبط شده و انتشار خواهد یافت.
وی در ادامه در مورد انتشارات نمایشگاه و اطلاع‌رسانی آن با تأکید بر اینکه اگر سخت‌گیری‌ها بسیار زیاد شود از نوآوری دور خواهیم شد، بیان کرد: در نمایشگاه امسال در بخش‌های مختلف از پیش فراخوان طرح و ایده داده بودیم، اما در بخش انتشارات فرصتی برای ارائه فراخوان طرح و ایده به وجود نیامد. با این وجود یک گروه رصد تعیین شد تا در حین کار به غرفه‌ها مراجعه کنند. در این زمینه گزارشات بسیار معدودی داشتیم که چه محصولات یا مواردی متناسب نمایشگاه نیست. در مجموع نیز مشکل عمده‌ای در این زمینه نداشتیم.
اولین دوره مسابقات فوتسال جلسات قرآن کشور
اولین دوره مسابقات فوتسال بین جلسات قرآن کشور اواخر تیرماه آغاز می‌شود.
در این طرح که توسط محمد انصاری بازیکن ملی‌پوش تیم پرسپولیس از آن رونمایی شد، جلسات قرآن سطح کشور می‌توانند با ارائه تیم فوتسال به رقابت با یکدیگر بپردازند.
علاقه‌مندان جهت حضور در این مسابقات می‌توانند تا آخر خرداد ماه با شماره ۰۹۱۲۸۰۶۶۸۴۳ روابط عمومی مجموعه نفحات‌القرآن تماس حاصل کنند.
تصویب کلیات آیین‌نامه هیئت «حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی»
در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، تشکیل «هیئت حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی» که حدود سه سال از طرح اولیه موضوع آن می‌گذرد، به شور گذاشته شد تا در صورت موافقت، اعضای شورا فعالیت خود را آغاز کند.
همچنین در جلسات گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی، «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی و از اعضای حقیقی این شورا به عنوان مسئول تدوین آیین‌نامه حفظ کرامت چهره‌های قرآنی تعیین شده بود.
عباس سلیمی، از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورای توسعه، کلیات تشکیل این هیئت در یک بخش به تصویب رسیده است، گفت: این مصوبه در مورد ترکیب اعضاء و محل استقرار دبیرخانه بوده است. تصمیم‌گیری در مورد شرح وظایف مربوطه و اینکه این هیئت باید به چه نحوی فعالیت داشته باشد به اعضای کمیته محول شده است.
آغاز به کار فعالیت‌ها برای دوره آینده مسابقات بین‌المللی قرآن
نخستین نشست ستاد برگزاری سی‌‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور عبدالرضا عابد، قائم مقام سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی و حجت‎الاسلام سلیمانی؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از مسئولان این سازمان برگزار شد.
در ابتدای این نشست گروه افکارسنجی سی‌‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران گزارشی را از فعالیت‌های خود در ایام مسابقات ارائه کرد.
در ادامه نیز رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درباره برگزاری زودهنگام نشست ستاد برگزاری سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، گفت: برگزاری این جلسات به این دلیل زودهنگام برگزار می‌شود که کمیته‌های مختلف بتوانند به‌خوبی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
برگزاری فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی
به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران، برنامه فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی روز ۱۵ تیرماه در محل حسینیه صاحب‌الزمانی واقع در تقاطع خیابان مولوی و ولی عصر(عج) تهران برگزار می‌شود.
همچنین، در این مرحله از جشنواره حمید رحیمی، رسول تمجید، حسین شالچی، نائبعلی عبداللهی، وحید خزائی، صادق مسلمی و عباس حسینی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.
اعلام اسامی اسامی «کاروان نور» اعزامی به حج تمتع ۹۷
محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم در رابطه با اعزام کاروان قرآنی به حج تمتع در سال ۹۷ بیان کرد: کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن به عنوان سیاست‌گذار حوزه اعزام‌های تبلیغی قرآنی به خارج از کشور، سال گذشته بنابر مصالحی نسبت به اعزام کاروان قرآنی رسمی کشور به حج تمتع تجدید نظر کرد و اعزام انجام نشد.
میرزاجانی با اشاره به این‌که امسال نیز ملاحظات کمیته اعزام همچنان برقرار است، گفت: بنابه درخواست بعثه مقام معظم رهبری از کمیته اعزام جهت معرفی اعضای کاروان قرآنی اعزامی به حج سال جاری، دبیرخانه کمیته اعزام از بین اعضای کاروان سال گذشته که اعزام ایشان لغو شده بود، افرادی را که متقاضی بودند و نسبت به اعزام اعلام آمادگی کردند، فهرست کاروان قرآنی امسال را چندی پیش طی نامه‌ای به بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت اعلام کرد.
اسامی اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع سال ۹۷ با عنوان «کاروان نور» به شرح ذیل است؛
احمد ابوالقاسمی سرپرست گروه از تهران، قاسم مقدمی از خوزستان، حامد علیزاده از خراسان رضوی، سیدمصطفی حسینی از قزوین، وحید نظریان از کرمانشاه، سیدمحمد کرمانی از تهران، محمد‌حسن موحدی از تهران، محمد زاهدی از قم، محمد‌رضا زینعلی از اصفهان، وحید خزایی از تهران، سیدعباس موسوی از خوزستان، علی شعبانی از قزوین، مجتبی فردفانی از فارس، موسی معتمدی از اصفهان و اعضای گروه تواشیح میعاد از قم.
ثبت اتحادیه قرآنی بوشهر و گیرودار ثبت دیگر اتحادیه‌ها
ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بوشهر بیان کرد: دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات برای ثبت اتحادیه استانی، درخواست داشت که به سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات مراجعه کرده و سپس کد رهگیری دریافت کنیم و در ادامه این کد به دبیرخانه ارائه شود که در صورت بروز مشکل، با مسئولان اداره ثبت، مذاکرات صورت گیرد.
مرادی با تأکید بر اینکه این روند درخواستی دبیرخانه و دریافت کد رهگیری از سوی ما انجام شد، اما با مشاهده عدم هماهنگی هیئت رسیدگی با استان در نتیجه خود ادامه کار را پیگیر شدیم، تصریح کرد: مراحل ثبت تغییر نام اتحادیه پس از ادغام از نظر دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، باید براساس آیین‌نامه انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه الان سه ماه است که به عنوان اولین استان، موفق به تنظیم نشست فوق‌العاده و گرفتن امضاها و موافقت اداره ثبت شدیم، گفت: بالاخره ما یک بار این روند را طی کرده‌ایم و هر استانی که در رابطه با ثبت با ما تماس بگیرد حتما برای راهنمایی در خدمت هستیم.
آغاز نام‌نویسی طرح اسوه
نشست خبری نهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان نوجوان و جوان با عنوان طرح «اسوه» روز ۲۲ خردادماه با حضور محمد‌تقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه و سیدداود سجادی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی طرح اسوه برگزار شد.
مدیر طرح اسوه بیان کرد: عضوگیری جدید در بخش قاریان طرح‌ اسوه و حافظان طرح از ساعت ۱۶ روز ۲۲ خردادماه به صورت رسمی آغاز می‌شود و قاریانی که از درجه ممتازی خاصی برخوردار هستند مخاطبان ما هستند زیراکه کار ما یک کار عمومی نیست لذا کسانی که در بخش قرائت به امتیاری مورد قبول رسیده باشند قاریان ما در طرح اسوه خواهند بود، که می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه طرح اسوه مراجعه و ثبت‌نام کنند.
وی گفت: این فراخوان هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق ۱۰۰ استادی که جلسه‌داری و شاگرد‌داری می‌کنند اطلاع‌رسانی می‌شود همچنین به صورت مجرا درخواست می‌کنیم که اگر افرادی در زمینه قرائت و حفظ را می‌شناسند که خوش درخشیده‌اند را به ما معرفی کنند. همچنین از مؤسسات قرآنی نیز درخواست کردیم تا نخبگان قرآنی خود را معرفی کنند.
حضور بازیکن پرسپولیس در جلسه قرآن
آخرین جلسه نفحات‌القرآن در ماه رمضان، غروب روز جمعه ۱۸ خردادماه از ساعت ۱۸:۳۰ در حسینیه نفحات واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان کیا، نبش بن‌بست مینو، پلاک پرچم برگزار شد.
این جلسه که با رونمایی از لوگوی جدید مجموعه نفحات‌القرآن و تجلیل از فعالان رسانه‌ای نفحات همراه بود، شاهد حضور محمد انصاری، بازیکن با اخلاق تیم فوتبال پرسپولیس و سیدمهدی علوی معاونت سابق فرهنگی - اجتماعی باشگاه استقلال نیز بود.

ایران صدا و تلاوت‌های ناب

مراسم راه‌اندازی و رونمایی از پایگاه جامع قرآنی «ایران صدا» با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، مدیران ارشد رسانه و نیز اساتید قرآنی و اخلاقی یک‌شنبه ۲۰ خرداد‌ماه در استودیو شماره ۸ ساختمان رادیو برگزار شد.
پخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از ۲۸ خرداد
پخش تلویزیونی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه ۹۷ در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن به میزبانی شهر مقدس مشهد برگزار شد، از دوشنبه هفته بعد آغاز می‌شود.
پخش این مسابقات از ۲۸ خردادماه تا ۲۸ تیرماه به مدت یک ماه ادامه دارد و روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت.

محفل قرآنی بسیج وزارت امور اقتصادی و دارایی

دومین محفل انس با قرآن کریم مرکز مقاومت بسیج وزارت امور اقتصادی و دارایی در ماه رمضان سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه در سالن مدرس وزارت امور اقتصادی و دارایی واقع در میدان امام خمینی(ره) تهران برگزار ‌شد.
برگزاری فینال و مراسم اختتامیه دوازدهمین مسابقات «سفیر مهربانی»
دوازدهمین دوره مسابقات سفیر مهربانی به یاد استاد مرحوم علی اربابی با معرفی و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.
بعد از درگذشت علی اربابی، استاد و پیشکسوت قرآن کریم، هرساله در ماه رمضان مسابقات قرآن با عنوان سفیر مهربانی در محل جلسه این استاد قرآن واقع در آستان امامزادگان پنج‌تن در محله لویزان تهران شکل گرفت تا یاد و خاطره این پدر شهید و استاد قرآن زنده‌نگاه داشته شود و اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال از سالگرد این استاد قرآن می‌توان گفت این مسابقات یکی از بزرگترین گعده‌های قرآنی است که جامعه قرآنی را گرد هم جمع می‌کند.
در همین راستا مرحله مقدماتی دوازدهمین دوره این مسابقات در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه در رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق و حفظ پنج، ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن برای آقایان در سه رده سنی کمتر و بیشتر از ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال(پیشکسوتان) برگزار شد و نفرات برتر دوره مقدماتی خود را برای مرحله نهایی این مسابقات که چهارشنبه‌شب، ۲۳ خردادماه برگزار شد، آماده کردند.
از نکات جالب توجه آیین اختتامیه، اهداء کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به نفرات اول رشته حفظ و قرائت بالای ۱۸ سال به همراه خانواده توسط یکی از علاقه‎مندان و بانیان جلسه بود که در کنار هدایای در نظر گرفته شده توسط مسئولان برگزاری مسابقات به حمیدرضا نصیری و محمدرضا احمدی تعلق گرفت، همچنین چهار نفر از اعضاء هیئت داوران نیز به قید قرعه توسط این بانی قرآنی برای زیارت راهی مشهد مقدس خواهند شد.
دیدار رئیس سازمان دارالقرآن با کمیسیون فرهنگی مجلس
روز دوشنبه، ۲۱ خرداد‌ماه، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم، جلسه‌ای با رئیس و معاونان سازمان برگزار کردند.
در این جلسه آقایان مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان، حجت‌الاسلام والمسلمین دارابی، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی، محمد اسماعيل سعيدی، نماينده مردم استان آذربايجان شرقی، جمشيد جعفرپور، نماينده مردم استان فارس و حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مازنی، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
جلسه با تلاوت قرآن توسط بهبودی آغاز شد و در ادامه مهدی قره شیخلو ضمن ابراز خرسندی از حضور نمایندگان مردم در این جلسه و خوش‌آمدگویی، به معرفی سازمان و بیان تاریخچه‌ای اجمالی از فعالیت‌های سازمان از بدو تأسیس تا کنون پرداختند و همچنین در ادامه معاونین و مدیران سازمان برنامه‌ها و طرح‌های حوزه مدیریتی خود را تشریح کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته اظهار امیدواری کردند و گفتند با گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی شاهد حمایت مسئولان و دستگاه‌های مختلف از این فعالیت‌ها باشیم.

انتهای پیام

captcha