راهکارهای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه
کد خبر: 3723013
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴

راهکارهای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه

گروه معارف ــ قرآن بارزترین منبع عظیم ذخایر الهی، معجزه آخرین فرستاده خداوند و کتاب زندگی است، کتابی که زمینه‌ساز حیات طیبه برای بشریت است.

راهکارهای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه

به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، قرآن كريم بزرگ‏ترين هديه الهى براى انسان‌ها و گرانبهاترين ميراث پيامبر اعظم(ع) ميان مسلمين است، امت اسلامى آنگونه كه شايسته است براى استفاده از اين ميراث عظيم از خود همت نشان نداده و نمی‌دهد.

قرآن بارزترین منبع عظیم ذخایر الهی، معجزه آخرین فرستاده خداوند و کتاب زندگی است. کتابی که زمینه ساز حیات طیبه برای بشریت است.

اساسی‌ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه، عمل به قرآن است

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، یک کارشناس مسائل مذهبی و دینی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اساسی ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت و نهادینه کردن آن در جامعه عمل به قرآن است زیرا اگر قرآن بخوانیم یا حفظ کنیم باید گامی برای رسیدن به عمل به آیات آن باشد، در غیر این صورت ما در قبال قرآن مسئول خواهیم بود و دیگر شاهد کارایی وتاثیرگذاری مثبت آن در زندگی خود و جامعه نخواهیم بود.

وی، افزود: یکی از راهکارهای وحدت، تمسک به قرآن و عترت است و ما برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی محتاج عمل به آیاتی هستیم که توسط جبرئیل برقلب پیامبر(ص) نازل  شد و از آنجایی که قرآن برای تمام زمانها قابل استفاده است، با تدبر و عمل به آن و سخنان اهل بیت (ع) تمام مشکلات و مسایل روز قابل حل می‌شود.

وی از راهکارهای گسترش فرهنگ قرآنی در میان جوانان گفت و خاطرنشان کرد: راهکارهای مربوط به حیطه وظایف وزارت آموزش و پرورش، مهم ترین راهکارهای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی در میان جوانان بوده است و پس از آن راهکارهای مربوط به حیطه وظایف صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی در این رده بندی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام همزبان ادامه داد: برای اینکه جوانان و نوجوانان به حوزه قرآنی بیشتر ورود داشته باشند باید شأن حاملان و فعالان قرآنی در جامعه حفظ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با اشاره به فرمود امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: اگر آموزه‌های قرآنی (و دینی) در جوانی در ذات و گوهر وجودی جوان قرار گیرد، آنگونه نهادینه و تثبیت می‌شود كه در گوشت و خون جوان آمیخته می شود؛ آمیختگی كه به دنبال آن، ثبات در دین و پایداری در ایمان را بدنبال دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: راهکار ترویج فرهنگ قرآنی جایگاه قائل شدن برای فعالان قرآنی است به گونه‌ای که دیگران با دیدن و لمس این جایگاه برای ورود به فعالیت‌های قرآنی تلاش کنند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) و معلمان قرآن، آیات را به گونه‌ای آسان، روان و بی پیرایه، اقراء و قرائت می کردند که قرآن آموزان درمی‌یافتند همان گونه که به راحتی می‌توانند به زبان مادری خویش حرف بزنند، می توانند قرآن را به آسانی استماع و تکرار کنند.

حجت‌الاسلام همزبان تاکید کرد: اگر جامعه ما حساسیت این مقطع سنی را درک كند، از این فرصت به عنوان یک فرصت طلایی در بهره گیری از آن، همت ویژه ای را بكار خواهد بست.

 بهترين فرصت براى آشنایی با قرآن، دوره نوجوانی و جوانی است

صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: بهترين فرصت براى آشنایی با قرآن و معارف قرآنی، دوره نوجوانى و جوانى است؛ چرا که آنچه در اين دوره فرا گرفته شود، ماندگار و جاودان خواهد بود.

وی افزود: اُنس با قرآن و ایجاد نهضت حفظ این معجزه بزرگ خداوند راهکاری موثر برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه به ویژه در میان نسل نوجوان و جوان جامعه است.

وی روخوانی قرآن را از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دانست و بیان کرد: تجوید قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی و عمل به مفاهیم قرآنی از دیگر گام‌های ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

بهروز، یادآور شد: انسان برای برقراری ارتباط بیشتر با قرآن باید برنامه منظمی داشته باشد و به چند نکته مهم توجه کند. یعنی در روز اول تا ۱۰ صفحه از قرآن را تلاوت کند و در کنار آن نیز در آیات تدبر کند و به هنگام تلاوت قرآن آداب ظاهری مانند داشتن وضو، رو به قبله نشستن، دوری جستن از گناه، تصمیم بر ترک گناه و داشتن نیت پاک را نیز مورد توجه قرار دهد. چرا که قرآن خود پاک بوده و کتاب افراد پاک است.

وی افزود: برای ترویج انس با قرآن در جامعه باید ارتباط با قرآن ثمره‌ای در پی داشته باشد که این ثمره تغییر در وجود انسان است. یعنی دوری جستن از اشتباهات و لغزش‌ها که از مهمترین اثرات مطلوب انس با قرآن است.

بهروز، سبک زندگی اسلامی را محافظ فرهنگ ایرانی دانست و تاکید کرد: سبک زندگی اسلامی محافظ ‌فرهنگ ایرانی و ترویج ارزش‌های دینی و اسلامی و مبارزه با سبک زندگی غربی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، تاکید کرد: نقش و اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه از طرق گوناگون به خصوص در فضای مجازی که نوعی دیگر از جامعه را شکل داده است به دلیل تأثیر بسیار زیادی که بر گروه‌های مختلف اجتماع، بخصوص جوانان دارد از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است. همان طور که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر ترویج سبک زندگی اسلامی و ترویج ارزش‌های دینی در فضای مجازی تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha