تلاش نتانیاهو برای اجرای مرحله دوم ایران‌هراسی در دوران پساداعش/ پیام‌های ویدیویی بخشی از شعبده‌بازی صهیونیستی
کد خبر: 3723023
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
نصرت‌الله تاجیک عنوان کرد:

تلاش نتانیاهو برای اجرای مرحله دوم ایران‌هراسی در دوران پساداعش/ پیام‌های ویدیویی بخشی از شعبده‌بازی صهیونیستی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با سفر نتانیاهو به سه کشور اروپایی و انتشار پیام‌های ویدیویی خطاب به ملت ایران گفت: دوران پساداعش یک دوران سختی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و باید انتظار داشت که بازیگرانی مثل عربستان و رژیم صهیونیستی در مقابل ما قرار گیرند تا شرایطی را به وجود آورند تا مرحله دوم ایران هراسی به اجرا درآید.

تلاش نتانیاهو برای اجرای مرحله دوم ایران‌هراسی در دوران پساداعش/ پیام‌های ویدیویی بخشی از شعبده‌بازی صهیونیستی

«نصرت‌الله تاجیک»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر سابق کشورمان در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل اهداف سفر نتانیاهو به چند کشور اروپایی علیه برجام و اقدامات تازه او در انتشار چند پیام ویدیویی برای ایرانیان پرداخت و دراین رابطه گفت: دوران پساداعش یک دوران سختی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما همه نیرو و سرمایه‌‌گذاری‌هایمان را برای مبارزه با داعش صرف کردیم.

وی ادامه داد: لذا باید انتظار داشته باشیم که در این دوران، مرحله دوم ایران هراسی کلید زده شود. در حقیقت در منطقه بازیگرانی مثل عربستان ورژیم صهیونیستی در مقابل سیاست خارجی ایران قرار دارند و آن‌ها را فعال می‌بینیم. همچنین در این دوران به‌ویژه با خروج ترامپ از برجام به دلایل سیاسی، شرایطی به وجود آمد که برخی از رژیم‌ها مثل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مرحله دوم ایران‎هراسی را به اجرا در آورند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این مطلب که سفر نتانیاهو به سه کشور اروپایی با هدف تأثیرگذاری بر مواضع اروپا در حوزه‌ برجام و همچنین همکاری‌های اقتصادی قابل تجزیه و تحلیل است، گفت: این سه کشور در حقیقت کشورهایی هستند که با روش ترامپ مخالف هستند و معتقدند که ساختار برجام باید حفظ شود و اگر هم قرار است اصلاح و یا یک سری موضوعات دیگر به وسیله مذاکرات در یک تفاهم‌نامه تکمیلی به این توافق افزوده شود، اما باید برجام باقی بماند.

وی افزود: اما ترامپ این نظر را قبول ندارد و نتانیاهو هم با استفاده از برخی اسناد که چیز جدیدی هم نیست سعی داشت تا مواضع سه کشور اروپایی را نسبت به مواع ترامپ نرم‌تر کند.

سفیر اسبق ایران در اردن در رابطه اختلافات مشهود میان اعضای گروه هفت و رفتار ترامپ گفت: در اجلاس گروه هفت که در «کبک» کانادا برگزار شد که من از به‌عنوان گروه 6 در مقابل یک یاد می‌کنم، اختلافات شدید به وضوح دیده می‌شد مخصوصاً آن عکسی که از آن اجلاس منتشر شد مفهوم آن‌را می‌رساند لذا من اعتقاد دارم که سفر نتانیاهو موفقیت‌آمیز نبوده است.

تاجیک یکی دیگر از اهداف سفر نتانیاهو به اروپا را کاهش نقش منطقه‌ای ایران دانست و در این رابطه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و اروپا به‌طور مشترک به‌دنبال کاهش نقش منطقه‌ای ایران و خروج کشورمان از سوریه هستند اما باید ذکر کرد که سوریه دارای یک حکومت قانونی است و تا زمانی‌که حکومت این کشور خواهان حضور مستشاری یا نظامی جمهوری اسلامی باشد از لحاظ حقوق بین‌الملل هیچ ایرادی ندارد، لذا طرح این‌گونه مباحث فقط اهرمی برای فشار و با اهداف سیاسی مطرح می‌شوند.

وی ادامه داد: یک زمانی کشورهای هم‌پیمان آمریکا مثل ترکیه، قطر و عربستان به دنبال سرنگونی رژیم اسد بودند و ایران با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی و تحلیل صحیح از شرایط، کمک کرد تا این کشور مانند سایر کشورهای دیگر مثل لیبی و سومالی به یک آوردگاه و کشت‌زار عملیات‌های تروریستی تبدیل نشود.

تاجیک افزود: آن‌هایی که با تحلیل غلط به دنبال سرنگونی رژیم اسد بودند باید الان بپذیرند که معادلات امروز سوریه با مدل‌های ماقبل 2011 قابل حل نیست لذا الان شرایطی در سوریه ایجاد شده که بر اثر اشتباه آمریکا و هم‌پیمانان او بوده و آن‌ها به جای تصحیح این اشتباهات سعی دارند با فشار بر سیاست خارجی ایران، نقش منطقه‌ای ما را کاهش دهند.

سفیر اسبق کشورمان در اردن به موضوع مذاکرات اتمی میان کره شمالی و آمریکا و ادعای ترامپ برای انجام مذاکرات مشابه با ایران اشاره کرد و در این رابطه گفت: موضوع ایران با موضوع کره شمالی بسیار متفاوت است یعنی از جهت مسائل هسته‌ای که کره شمالی آزمایش‌های اتمی انجام می‌دهد اما ایران فقط در سطح غنی‌سازی فعالیت می‌کند. همچنین از طرف دیگر ایران یک نقش فعال در خاورمیانه دارد اما کره شمالی در یک شبه‌جزیره‌ای واقع گشته که از طرف هم‌پیمانان آمریکا یعنی کره جنوبی و ژاپن احاطه شده است.

وی افزود: حتی مذاکرات اخیر میان آمریکا و کره شمالی و امضای یک سند همکاری میان آن‌ها، بسیاری از اما و اگرها را در خود جای داده است و یک راه بسیار طولانی میان این دو وجود دارد تا بتوانند به این مذاکرات سامان بخشند.

تاجیک ادامه داد: اما همانطور که گفتم ترامپ دارای یک سری اهداف سیاسی است که می‌خواهد از طریق فشارهای اقتصادی بر نقش منطقه‌ای ایران تأثیرگذار باشد. ترامپ از مذاکراتش با رهبر کره شمالی به‌دنبال استفاده ابزاری و تبلیغاتی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: من فکر می‌کنم پیروز این مذاکرات، «کیم جونگ اون» بوده و توانست اراده‌اش را بر آمریکا تحمیل کند. چون رهبران سابق کره شمالی همواره در چندین دهه گذشته به ویژه پس از تحولات 1952 به‌دنبال حل مسائل‌شان با آمریکا به صورت رودر رو بودند. و آقای «اون» نشان داد که می‌تواند به‌عنوان فردی برابر در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا به‌صورت دوجانبه قرار بگیرد. و همچنین این سندی که امضا شد یک سری ابهامات را در خصوص آینده همکاری‌های این دو به وجود آورده است.

وی درباره پیام‌های تصویری‌ای که نتانیاهو خطاب به ایرانیان منتشر می‌کند، گفت: این‌ها به عقیده من بیشتر شعبده بازی است. نتانیاهو در این کار مهارت بالایی دارد و مشهور است. یعنی هر از گاهی یک کاریکاتوری به دست می‌گیرد و در سازمان ملل نمایش می‌دهد و یا پارچه از روی برخی اسناد می‌کشد.

تاجیک افزود: این شعبده‌بازی‌ها تأثیری بر اراده ملت ایران ندارد و اگر هم مردم ایران مشکلی داشته باشند سعی می‌کنند از طریق قانونی و نهادهای مدنی در داخل کشور مشکلاتشان را حل بکنند. لذا نتانیاهو در جایگاهی نیست که بیاید بر روی مسائل محیط زیستی ما دست بگذارد و درباره آن نظر دهد؛ زیرا او به واسطه سیاست‌هایش، جهنمی را برای مردم فلسطین به بار آورده که همه به آن آگاه هستند.

وی در پایان عنوان کرد: بنابراین مردم ایران خودشان به خوبی می‌دانند که از طریق نهادسازی و گسترش دموکراسی می‌توانند مشکلاتشان را حل و فصل کنند.

گفت‌گو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha