کارکردهای اجتماعی ایام تکریم عید فطر/ سیاست‌گذاری «فطری» لازم است
کد خبر: 3723025
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
حجت‌الاسلام رضوانی‌زاده بیان کرد:

کارکردهای اجتماعی ایام تکریم عید فطر/ سیاست‌گذاری «فطری» لازم است

گروه جامعه ــ یک کارشناس دینی با برشمردن ظرفیت‌های اجتماعی عید فطر در حل مشکلات جوانان، تقویت وحدت جامعه و تکریم سالمندان خانواده و محله بیان کرد: خوب است که سیاست‌گذاران و مسئولان، تقدیرها و اعطای تشویق‌های خود را نسبت به دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان به ایام عید فطر موکول کنند.

کارکردهای اجتماعی ایام تکریم عید فطر/ سیاست‌گذاری «فطری» لازم است

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی رضوانی‌زاده، مدرس دانشگاه علوم و معارف قرآن در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت تکریم عید سعید فطر اظهار کرد: درباره اهمیت روز عید فطر همین بس که در قرآن کریم بیان شده است: « ...وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(بقرة، 185) یعنی پس از یک ماه روزه‌داری، عهد مومنان با خداوند تکمیل می‌شود و از نعمت‌های پروردگار در ماه رمضان شکرگزاری به عمل می‌آید؛ این روز همان عیدسعید فطر است. چه بسا تکبیرهایی که به عنوان استحباب در شب و روز عیدفطر سفارش شده است، از این آیه نشات گرفته باشد.

وی افزود: اهمیت دیگر عید فطر همانطور که از معانی واژه آن استفاده می شود از این جهت است که در این روز، انسان مومن به فطرت خود باز می گردد، بدین گونه که بعد از یک ماه عبادت و تهجد، ظرفیتی در خود ایجاد کرده است که می‌تواند همچون فطرتش پاک گردد و بنده خدا بماند.

این کارشناس دینی با تاکید بر این که عید فطر، یکی از اعیاد بزرگ اسلام است، گفت: در روایات وارد شده است که در این روز اجر مومنان اعطا می‌شود و روز اول شوال، روز تقسیم پاداش‌هاست. اهمیت این عید از آن جا نیز فهمیده می‌شود که اعمال توصیه شده برای عید فطر همچون اعمال شب قدر است. در روایتی نیز آمده: این عید، روزی است که به اندازه ماه مبارک رمضان، انسان‌ها در آن بخشیده می‌شوند.

ظرفیت‌های اجتماعی ایام تکریم عید فطر

حجت‌الاسلام رضوانی‌زاده در پاسخ به این سوال که ایام تکریم عید فطر چه ظرفیت‌های اجتماعی دارند؟ اظهار کرد: این دو روز تعطیلی در ایران می‌تواند ظرفیت خوبی برای استفاده اجتماعی از عیدفطر باشد زیرا مردم کشورمان از دیرباز این عید را تکریم می‌کنند و پیوندها، دید و بازدیدها و ارتباطات اجتماعی وسیعی به واسطه جشن‌ها و برنامه‌های عیدفطر حاصل می‌شود. مومنان با حضور در برنامه‌های مربوط به عیدفطر، ضمن دید و بازدید برای یکدیگر آرزوی قبولی طاعات نیز می‌کنند و این موجب تقویت اخوت و برادری در جامعه اسلامی می‌شود. اولین ظرفیت این ایام این است که ریش سفیدان می توانند در این دید و بازدیدها و محافل عیدانه، مسائل و مشکلات جوانان همچون: ازدواج، شغل، تحصیل و ...را بررسی و برای آن چاره‌جویی کنند. لازم به ذکر است که در این ایام قلب‌های مومنان، بیشتر آماده است و با عزم آنان، گره‌های اجتماعی از نسل جوان راحت‌تر باز می‌شود.

وی در ادامه گفت: ظرفیت دوم، زکات فطره است که از مهم‌ترین واجبات اسلامی و عملی اجتماعی تلقی می‌شود. زکات فطره، نگاه دین به مستمندان را نشان می‌دهد، این که ما باید برای رفع فقر از نیازمندان برنامه داشتیم و زکات فطره کمترین کاری است که باید انجام دهیم. در روایات آمده است زکات فطره، تکمیل کننده یک ماه روزه داری است و چه بسا کسی که عمداً این واجب الهی را انجام ندهد، روزه او مورد قبول واقع نشود. چه زیبا این آیه می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى، وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»(اعلی، 14 و 15) یعنی رستگار شد انسانی که زکاتش را از مالش جدا کرد و سپس خدا را یاد کرد و نماز خواند. مفسران بسیاری این آیات را درباره زکات فطریه دانسته‌اند که مشکلاتی ازاجتماع را حل می‌کند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ظرفیت سوم هم در قالب نماز عید فطر به وجود می‌آید. همان آثار و برکاتی که در عصر غیبت برای نماز جمعه مترتب است در مورد نماز عید فطر نیز صادق است، با این تفاوت که در عید فطر مومنان یک ماه روزه داری کرده اند و توشه‌های معنوی فراوانی اندوخته‌اند. مردم کشورمان در ایام تکریم عیدفطر، هم ذکر خدا را به یاد می‌آورند و هم بزرگترها را در محله و خانواده مورد تکریم قرار می‌دهند. ظرفیت‌های این روز، می‌تواند نشاط و تجدید همتی در جامعه مومنان به وجود بیاورد.

وی یادآور شد: امام علی(ع) شادی حقیقی این روز برای کسانی دانسته‌اند که ماه رمضان را گرامی داشته اند، آن افرادی که خدای ناکرده نسبت به روزه اهمیت نداده اند چیزی جز خسران نصیبشان نخواهد شد. یکی از کارهایی که در این ایام می‌توان انجام داد این است که با زبان منطقی و به نحوی حکیمانه به افراد بی‌تفاوت به روزه متذکر شویم که یک ماه از عمرمان رفت، برای روزه دار چه می ماند و برای کسی که اهل طاعت و روزه نبوده است چه می ماند؟، ان‌شاءالله روزی برسد که همگی بتوانیم از برکات و شادی حقیقی این عید بهره ببریم، لذا با توجه به مطالبی که عرض کردم فلسفه عید فطر و کارکردهای اجتماعی آن را باید تبلیغ و ترویج دهیم.

کارکردهای اجتماعی ایام تکریم عید فطر/ سیاست‌گذاری «فطری» لازم است

سیاست‌گذاری «فطری» لازم است

حجت‌الاسلام رضوانی‌زاده در ادامه پیشنهاد کرد: خیلی خوب است که سیاست‌گذاران و مسئولان امر، ایام عید فطر را روز تقدیر و پاداش قرار بدهند مثلاً اگر قرار است در طی سال از دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان تقدیری به عمل آید، این کار در روز عیدفطر انجام شود. این مساله می‌تواند نشاط اجتماعی را در ایام عید فطر بیشتر کند و یادآور احادیثی باشد که گفته‌اند روز عیدفطر، روز تقسیم اجر معنوی مومنان است.

وی در پایان گفت: خواندن دعای ندبه و دعا برای فرج امام زمان (عج) در این ایام بسیار پسندیده و شایسته است؛ مردم عزیز بدانند که صاحب این عید، حضرت بقیة‌الله (عج) است و روز ظهور ایشان نیز عید همه مسلمانان خواهد بود.

انتهای پیام

captcha