حکمت خدایی؛ خیر کثیر/ ترک انفاق مشمول شفاعت نمی‌شود
کد خبر: 3723080
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
ویسکرمی مطرح کرد:

حکمت خدایی؛ خیر کثیر/ ترک انفاق مشمول شفاعت نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، از حکمت خدایی با عنوان «خیر کثیر» یاد کرد و افزود: ترک انفاق، در قیامت مشمول شفاعت نخواهد شد.

حکمت خدایی؛ خیر کثیر/ ترک انفاق مشمول شفاعت نمی‌شود

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به بیان اجر عظیم انفاق توسط خداوند متعال در آیه 269 سوره بقره با مضمون «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‌ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ» اشاره و اظهارکرد: در تمام آیاتی‌که حکمت در آن‌ها وارد شده، منظور حکمتی است که جانب خداست.
وی در خصوص معنای کلامی حکمت، گفت: حکمت از استحکام و محکم بودن است، به‌معنای دیگر منظور از حکمت، معرفتی است که محکم باشد.
ویسکرمی به کسب حکمت از دو طریق حصولی و حضوری اشاره کرد و افزود: کسب حکمت به صورت حصولی یعنی چیزی را به علم حصولی یاد بگیریم این در حالی‌است که وقتی پیامبر زمانی به معراج می‌رود با برخی علوم به‌صورت حضوری آشنا می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان حکمت حصولی را آن چیزی که از آیات قرآن فهمیده می‌شود، معنا کرد و با طرح این سؤال که آیا فلسفه حکمت است، اضافه کرد: به تعبیر عرفی فلسفه حکمت است اما از نظر خدا بسیاری از مطالب فلسفی، حکمت نیست.
این مفسر قرآن‌کریم حکمت واقعی را آن حکمتی دانست که از جانب خدا باشد و با ذکر این مطلب که حکمت لقمان پیامبر به‌واقع حکمتی مدنظر قرآن‌کریم است، اضافه کرد: البته این حکمت لازمه داشتن زمینه است به‌معنای دیگر حکمت خدایی که خیر کثیر است نیازمند داشتن عقل و قلب پاک است.
وی با بیان این مطلب که انسان باید زمینه را برای پذیرش حکمت داشته باشد، خاطرنشان کرد: چه حکمت به عقل برسد چه به قلب در هر صورت خیر کثیر است.
ویسکرمی به بیان برخی حکمت‌های خدایی به‌صورت حکمت در قرآن اشاره و بیان کشیده شدن انسان از فقر به فحشا را حکمتی خدایی دانست و افزود: در قرآن‌کریم یکی‌از مصادیق حکمت، خبر دادن از قوانینی که فوق عقل است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: یکی‌از لغزش‌های ما در انفاق این است که ما با خود فکر می‌کنیم آیا خدا می‌داند یا خدا نمی‌داند.
این مفسر قرآن‌کریم در خصوص جمله «وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ» گفت: در انفاق بدانیم که خدا از نیت عمل ما خبر دارد.

انفاق مخفی؛ باارزش‌ترین انفاق‌ها

وی به اهمیت انفاق مخفی اشاره و با بیان این‌که انفاق اعلانی ارزش دارد اما انفاق مخفی بالاتر است، اضافه کرد: فقرا به گردن ما حق دارند لذا در اموالی که به ما داده‌اند حق عائله‌مندی و فقرا هم لحاظ شود.
ویسکرمی به گریز برخی افراد از انفاق اشاره کرد و گفت: برخی‌ها فقط به‌دنبال این هستند که خمس مال خود را ندهند، این در حالی‌است که باید مردم روشن باشند که پرداخت خمس و زکات موجب برکت مال است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که وقتی بهشت برپا می‌شود، بهشتی‌ها، جهنمی‌ها را می‌بینند با هم گفت‌وگو می‌کنند، خاطرنشان کرد: گاهی جهنمی‌ها از دست هم شکایت می‌کنند.
این مفسر قرآن‌کریم گفت زمانی‌که از اهل جهنم می‌پرسند چرا جهنمی شده‌اید، آنان پاسخ می‌دهند که ما اهل نماز نبوده، اهل اطعام به مساکین نبودیم و ترک انفاق باعث شده از شفاعت محروم شویم.
وی ترک انفاق را از گناهان کبیره برشمرد و اظهارکرد: ترک انفاق از آن جهت که به‌دلیل مشمول حق‌الناس می‌شود، با شفاعت درست نمی‌شود، این در حالی‌است که برخی گناهان کبیره با شفاعت حل می‌شود اما انفاق چون مشمول حق‌الناس است را نمی‌توان آن‌را شفاعت کرد.
ویسکرمی در پایان گفت: در روایتی آمده است که اگر کسی مؤمنی را یک ساعت معطل کند در قیامت معطل حساب می‌شود.

انتهای پیام

captcha