ستر عیوب انسان را به تقرب الهی می‌رساند
کد خبر: 3723111
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

ستر عیوب انسان را به تقرب الهی می‌رساند

گروه معارف - معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اگر بنده‌ای بخواهد زندگی الهی داشته باشد لازم است کتمان اسرار را سرلوحه خود قرار دهد.

ستر عیوب انسان را به تقرب الهی می‌رساند

حجت‌الاسلام محمدابراهیم افلاکیان، معاون فرهنگی نهادرهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد:یکی از مسائلی که خداوند نسبت به بندگان خود تفضل دارد، ستر عیوب است یعنی خدای متعال کتمان اسرار دارد و اسرار را آشکار نمی کند لذا اگر بنده‌ای بخواهد زندگی الهی داشته باشد لازم است کتمان اسرار را سرلوحه خود قرار دهد.
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که انسان برای داشتن چشم بصیرت باید نخست به این مقام کتمان اسرار نائل شود تا خداوند به او تفضل کند و چشم بصیرت به او دهد.
حجت‎الاسلام افلاکیان با بیان اینکه روایت داریم که بنده اهل ایمان نمی‌شود مگر اینکه سه ویژگی در او ایجاد شود؛ سنت خدا، سنت رسول خدا(ص) و سنت امام معصوم(ع)، اذعان کرد: سنت خدا این است که نسبت به اسرار پرده پوشی داشته باشد چراکه خداوند هرگز عیب کسی را آشکار نکرده است.
وی افزود: باید همانگونه که خداوند ستارالعیوب است این ویژگی در بنده‎اش تجلی یابد تا خداوند به او عنایت کند لذا اگر از پنهان فردی اطلاع داشتیم به ما اجازه داده نشده عیوب دیگران را بیان کنیم چراکه ممکن است فردی که خطا کرده توبه کند.
وی تأکید کرد: مشکل عظیم جامعه این است که نسبت به یکدیگر عیب‌جویی می‌کنیم و باید توجه کرد که فردی که عیب جویی می‌کند راه خیر را بر خود و دیگران می‌بندد.
پیش نماز مسجد مهدیه همدان عنوان کرد: انسان سخن‌چین قابل اعتماد نیست چراکه چه راست بگوید و چه دروغ بگوید گناهکار است و منع خیر می‌کند.
وی تشریح کرد: برای جلوگیری از این لغزش و دوری از عیب‌جویی انسان باید به هنگام مشاهده عیب فردی، عیب خود را به یاد بیاورد تا از عیوب خود غافل نباشد و راه دیگر این است که انسان خود را جای فرد بگذارد که اگر خود دارای این عیب بود دوست داشت دیگران با او چگونه برخورد کنند؟

نیت از عمل بهتر است
حجت‌الاسلام افلاکیان گفت: هر فردی دارای ویژگی نیک و رفتار شایسته هم است لذا انسان باید به دلیل آن ویژگی نیک از خطا و عیب افراد چشم بپوشاند و این احتمال را بدهد که در رفتار افراد تعمد درکار نبوده و سهوا مرتکب اشتباه شده است.
وی در ادامه سخنان خود درباره نیت انسان، اظهار کرد: نیت انسان مؤمن از عملش مهمتر است چراکه نزدیکترین وسیله برای تقرب نیت است برای مثال انسان مؤمن نیازمندی که دوست دارد انفاق کند، به دلیل نیت خالص او ثواب آن عمل برایش نوشته خواهد شد.
معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: هنگامی‌که خداوند مشاهده کند بنده در گفتارش صدق نیت دارد در نامه عملش ثوابی عین ثواب عمل به آن را می‌نویسد و انسان اینگونه می‌تواند به سعادت و کمال برسد.
وی با بیان اینکه خداوند واسع الکریم است، گفت: نیت مانند کمان، عمل مانند تیر در تیراندازی است لذا به هراندازه که تیر را در زه کمان محکمتر کشیده شود که اخلاص است، تیر مسیر بیشتری طی می‌کند و به هدف نزدیکتر می‌شود.
وی با بیان اینکه نیت باید انسان را به مقصد برساند و اگر توان انجام عمل خیر ندارد نیت انجام آن را داشته باشد، ابراز کرد: نیت باید انسان را به آسمان هفتم برساند لذا گاهی باوجود اینکه عمل خیر بوده اما به دلیل عدم وجود نیت خالص رشد انسان را متوقف میکند.
حجت‌الاسلام افلاکیان عنوان کرد: نیت مؤمن مستقیم به خداوند می‌رسد و اخلاص یعنی انسان به دنبال چیزی نیست که تاریخ مصرف آن تا زمان ورود به قبر باشد مانند عناوین دکتر و مهندس و غیره که فقط در این دنیا تا زمان مرگ اعتبار دارد لذا باید به دنبال اعمالی بود که به درد آخرت بخورد.
وی تأکید کرد: در روز قیامت اعمالی شایسته به انسان مؤمن نشان میدهند که می‌گوید من این اعمال را انجام ندادهام اما به او گفته می‌شود بله اما به دلیل اینکه نیت عمل به آن را داشته‌ای ثوابش برایت نوشته شده است.
انتهای پیام

captcha