از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای
کد خبر: 3723190
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد:

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای

گروه فعالیت‌های قرآنی - نمایشگاه علوم قرآنی اواسط ماه مبارک رمضان در مسجد سیدهای اراک برپا شد، خبرنگار ایکنا با حضور در این نمایشگاه از چگونگی برپایی نمایشگاه و انتظارات تعدادی از بازدیدکنندگان گزارش می‌دهد.

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نمایشگاه علوم قرآنی اراک یک‌شنبه، 13خرداد در مسجد سیدهای این شهرستان افتتاح شد. قرار بود این نمایشگاه تا عید فطر برپا باشد که 20 خردادماه به کار خود پایان داد.
علی شیخی، مدیر مؤسسه نسیم اختران قرآنی اراک و مجری برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی در این‌باره گفت: نمایشگاه علوم قرآنی همراه با نمایشگاه هنری یکشنبه، 13خردادماه در مسجد سیدهای اراک افتتاح شد که نمایشگاه هنری تنها 2 روز برپا بود.
وی تصریح کرد: ناشر از برپایی نمایشگاه به علت تردد زیاد مردم در مسجد راضی بود، شب‌های قدر غرفه‌ها باز بود و استقبال خوبی شد. همچنین به مؤسسات 200 هزار تومان بن تعلق گرفت که اکثر آنان از نمایشگاه خرید کردند ولی میزها فضای زیادی از محوطه را اشغال کرده بود که همین عامل باعث شد نمایشگاه زودتر از موعد مقرر جمع شود.

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای
شیخی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه در این سطح انتظارات مخاطب را برآورده نمی‌کند اظهار کرد: بهتر است مکانی یا نمایشگاه بزرگ دائمی و جامع برای ارائه آثار ناشران داشته باشیم، نمایشگاه مقطعی است و نقص‌های فراوان دارد، نمایشگاه دائمی علاوه بر کتاب می‌تواند محصولات فرهنگی، نرم‌افزاری و ... را در برگیرد.
وی بیان کرد: تجربه برپایی نمایشگاه قرآن سال 88 اراک بسیار شیرین است، چند سالی نیز این نمایشگاه در مصلی برگزار شد که باز هم خوب برگزار شد، اما باید قبول کرد کار فرهنگی در حال تنزل است، کارهای فرهنگی به جای اینکه روز‌به‌روز رشد کنند تنزل پیدا می‌کنند و ما نیز در برابر این تنزل کوتاه می‌آییم، برپایی نمایشگاه دائمی یا نمایشگاه‌های بزرگ در اراک باعث حضور ناشران و تعامل بیشتر مردم با این افراد می‌شود و تبادل‌نظر بین مردم با ناشران مختلف باعث رشد تفکری می‌شود. به نظر می‌رسد کم‌کاری از سوی متولیان امر باشد.
به گزارش ایکنا؛ محمد قزوینی نظم‌آبادی، دارای مدرک تحصیلی دکترای تاریخ اسلام و مدیر هیئت قرآنی نور‌الثقلین اراک، در رابطه با نحوه برپایی نمایشگاه علوم قرآنی گفت: چند روز پیش از نمایشگاه بازدید کردم خوب نبود و بهتر بگویم متأسفانه در حد قرآن نبود، مکان و فضای برگزاری، چیدمان و دکوراسیون در نظر گرفته شده در شأن قرآن آن‌هم در ماه نزول قرآن نبود. مظلومیت قرآن تا اینجاست که نمایشگاه خوبی هم در این بخش برگزار نمی‌شود. متاسفانه برای قرآن سنگ‌تمام نمی‌گذارند.

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای
قزوینی ادامه داد: به نظر بنده وقتی مسئولان در رأس، قرآنی نیستند در واقع به قرآن اهمیت نمی‌دهند، اگر مسئولان قرآنی بودند بودجه بهتر خرج می‌شد و بهای بیشتری به این مصحف شریف نیز داده می‌شد و به شکل معنوی و فیزیکی وارد می‌شدند. باید قرآنی بود تا قرآنی فکر کرد.
وی اظهار کرد: برای ارتقای فرهنگ قرآن در جامعه و تقویت نمایشگاه‌های قرآنی بهتر است بودجه‌های قرآنی را افزایش دهند تا مردم به سمت اشاعه فرهنگ قرآنی تشویق شوند. هدایایی برای نوجوانان و کودکان حاضر در نمایشگاه در نظر گرفته شود، طرح قرآن بخوان و جایزه بگیر یکی از روش‌های موفق در ترغیب کودکان است، برگزاری کارگاه‌های نقاشی با مضامین قرآنی و تخفیف‌های ویژه نیز می‌تواند مؤثر باشد.
قزوینی از اطلاع‌رسانی ضعیف برپایی نمایشگاه علوم قرآنی اراک ابراز تأسف کرد و افزود: اطلاع‌رسانی برای برپایی نمایشگاه بسیار ضعیف بود، من مطلع نشدم فقط یکی از دوستان گفت نمایشگاه برپا شده است. استقبال هم تاجایی که مشاهده کردم با توجه به تردد افراد در شأن قرآن نبود.
به گزارش ایکنا، مجید مرادی، مدیر پخش کتاب نور گفت: مکان برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی در مسجد سیدهای اراک اصلا خوب نبود و بهتر بود نمایشگاه با دکوراسیون زیبا و شکیل مرکزیت داشته باشد. این نمایشگاه بیش از یک‌هزار عنوان داشت ولی استقبال اصلا خوب نبود.

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای
وی ادامه داد: بنده به عنوان پخش‌کننده کتاب قرآن، ادعیه و کتب مذهبی انتظارم از مسجد سیدها خیلی بیشتر بود آن‌هم در ایام ماه رمضان و تلاقی برپایی نمایشگاه با لیالی قدر. اگر بن خرید نبود شاید خرید به همین میزان هم نبود، بهترین زمان برای افتتاح نمایشگاه در نظر گرفته شده بود اما انتظار مرا برآورده نکرد. قرار بود نمایشگاه تا عید فطر برپا باشد اما به دلیل عدم استقبال نمایشگاه را جمع کردم.
مرادی اضافه کرد: نمایشگاه باید محل تردد باشد، حاشیه شهر و پارک‌ها محل مناسبی برای نمایشگاه‌های مهم نیستند. خیلی مصرم نمایشگاه قرآن ماه رمضان مرکز شهر باشد یا حداقل در یکی از پارک‌های پرتردد که همه مردم به این مرکز دسترسی داشته باشند. برپایی نمایشگاه اقدامی تخصصی است و اداره آن باید به افراد متخصص امر سپرده شود؛ چراکه دکوربندی در جذب مخاطب بسیار تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: اگر برپایی نمایشگاه کتاب به کاردان و متخصص سپرده نشود کار بی‌کیفیت و مورد اعتراض عموم مردم و علاقهمندان برگزار می‌شود. بنده امسال چند نمایشگاه علوم قرآنی در شهرستان‌های مختلف زدم اما از جانب فرد یا دستگاهی حمایت نشدم، اما برپایی نمایشگاه در همین سطح در اراک و شهر خودم راضی‌کننده بود.
به گزارش ایکنا؛ زهرا‌سادات ابراهیمی، بازدید‌کننده نمایشگاه علوم قرآنی اراک، گفت: استقبال مردم از نمایشگاه در حد متوسط بود و من کتاب‌ها را دوست داشتم. نمایشگاه 13خرداد افتتاح شد، بازنبودن نمایشگاه در دو نوبت صبح و عصر یکی از ضعف‌های نمایشگاه بود، نمایشگاه موقع نماز که جمعیت بسیاری به مسجد مراجعه می‌کنند بسته بود.

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای
وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی از آغاز به کار نمایشگاه قرآن در اراک خیلی ضعیف بود، اظهار کرد: اخلاق غرفه‌داران برای جذب مخاطب شایسته نبود، افرادی باید حضور داشته باشند که بتوانند با روی گشاده کودکان و نوجوانان را جذب کرده و در انتخاب کتب راهنمایی کنند. بهتر است برای سال‌های آینده نمایشگاه گسترده‌تر و قوی‌تر برگزار شود.
به گزارش ایکنا؛ ندا قاری، بازدید‌کننده از نمایشگاه علوم قرآنی اراک و طلبه سطح سه حوزه، نیز اظهار کرد: برپایی نمایشگاه کتاب آن‌هم نمایشگاه کتب قرآنی در زمینه‌های مختلف بسیار خوب است، اما برای برپایی نمایشگاه باید به تمامی ابعاد توجه شود. باز نبودن نمایشگاه در دو نوبت صبح و عصر و عدم فضای مناسب برای دیدن کتاب‌ها از نقاط ضعف نمایشگاه بود.

از برپایی نمایشگاه دائمی قرآن تا پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای
وی با ابراز نارضایتی از نحوه اطلاع‌رسانی، وجود بازی‌های قرآنی ویژه کودکان را قابل تحسین برشمرد و اظهار کرد: کتب در نظر گرفته شده در نمایشگاه ویژه تمام افراد با هر نوع سلیقه یا گروه سنی و تحصیلی باشد، هر گروه سنی توقع ایجاد خلاقیت و جذابیت دارند که باید به آن توجه شود.
قاری ادامه داد: بهتر است برای کودکان زیر 7 سال در کنار نمایشگاه کارگاه نقاشی قرآنی با آیات برگزار شود، کتابت آیات در حاشیه نمایشگاه باعث جذب مخاطب می‌شود. اینکه کتاب باید تخفیف 50 درصدی بگذاریم اقدامی کلیشه‌ای و تکراری است، باید از کارهای تکراری دست برداشت، تعدادی از مربیان جهت پردازش به آیات و قصص قرآنی به کار گرفته شوند. قصه‌ها توسط پرده‌های دیتا برای نوجوانان پردازش و به نکات اخلاقی پرداخته شود. نمایشگاه باید در وهله اول در شأن قرآن و در درجه دوم در شأن مردم استان باشد. همچنین نمایشگاه‌ها می تواند در سطوح پایین در مساجد برپا شود تا همه از این نعمت بهره‌مند شوند.
انتهای پیام

captcha