حکمت؛ بهترین روش پاسخ به سوالات دینی
کد خبر: 3723209
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

حکمت؛ بهترین روش پاسخ به سوالات دینی

گروه معارف – یک استاد فقه و اصول با بیان اینکه بهترین روش پاسخگویی به سوالات دینی جوانان از راه حکمت است، گفت: خداوند متعال نیز در قرآن کریم فرموده که بهترین روش فهماندن و پاسخ به مسائل دینی از راه حکمت و استدلال است.

حکمت؛ بهترین روش پاسخ به سوالات دینی

حجت الاسلام والمسلمین سیامک جعفرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم حکمت و استدلال، موعظه و نصیحت و مجادله احسن را به عنوان سه راه اساسی دعوت به حق و پاسخگویی به مسائل دینی عنوان کرده است.
وی ادامه داد: بهترین روش پاسخ به سوالات دینی بخصوص در مورد جوانان از راه حکمت، استدلال و برهان و عقل است که باید با تعقل و تفکر جوانان را به سوی دین جذب کنیم.
موعظه، احیاگر قلب هاست
این استاد فقه و اصول ادامه داد: دومین روش توصیه شده موعظه و نصیحت است که طبق فرمایشات ائمه (ع) موعظه، احیاگر قلب هاست.
وی سومین روش دعوت به حق را مجادله احسن عنوان کرد و افزود: کسانی که با دو روش قبلی متقاعد نشده اند باید با مجادله احسن با آنان برخورد نمود و از راه روش هایی که خود فرد قبول دارد او را به سوی دین دعوت نمود.
حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده خاطرنشان کرد: مجادله احسن به معنای بحث و جدل های بیهوده که اکنون به وفور در جامعه مشاهده می کنیم نیست و باید رد چارچوبی منطقی مجادله صورت گیرد.
عدم تبیین جذابیت های دین اسلام برای جوانان، عامل دین گریزی است
وی در خصوص دین گریزی برخی جونان گفت: دین اسلام، دین محبت و عشق ورزیدن است و متاسفانه ما در این مورد نتواسنته ایم دین را برای جوانان جذاب و زیبا جلوه دهیم و همین امر موجب دین گریزی و افزایش عرفان ها و دین های نوظهور در جهان گردیده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه یادآور شد: در تبلیغ و ترویج دین و جذب جوانان باید از روش های جوان پسند و جذاب بهره بگیریم تا بتوانیم فلسفه ذهنی جوانان را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: جوان برحسب فطرتش طالب لذت است ولی متاسفانه روحانیون در این مورد کم کاری نموده و لذت های بیشمار دین را برای جوانان روشن نمی کنند و در این مورد باید روحانیون که نگهبانان دین هستند آموزش های لازم را جهت تبیین زیبایی های دین برای جوانان ببینند.
انتهای پیام

captcha