آغاز تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین‌القضات همدانی
کد خبر: 3723224
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹

آغاز تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین‌القضات همدانی

گروه فرهنگی - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین‌القضات با مشارکت نهادهای علمی و هنری در قالب چند برنامه ادبی و فرهنگی آغاز شده و تا یک ماه آینده علنی خواهد شد.

آغاز تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین القضات همدانی

مجید فروتن، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری مجوز چاپ ٣٥ عنوان کتاب برای نویسندگان، شاعران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان صادر شده است.
وی با بیان اینکه این کتاب‌ها با موضوعات ادبیات و دین، تاریخ و جغرافیا و علوم پایه تألیف شده است افزود: 57 ناشر در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ٣٧ ناشر خصوصی و مابقی ناشران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی فعالیت دارند.
معاون فرهنگی ارشاد استان به صدور ٤١٣ مجوز چاپ کتاب در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد ٣٥٠ عنوان چاپ شده و مابقی در دست اقدام است که تا پایان سال جاری همگی به چاپ خواهد رسید.
وی اشاره ای به برنامه‌های بزرگداشت عین‌القضات همدانی داشت و گفت: تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین‌القضات با مشارکت نهادهای علمی و هنری در قالب چند برنامه ادبی و فرهنگی آغاز شده و تا یک ماه آینده علنی خواهد شد.
فروتن افزود: برگزاری نشست‌های هم اندیشی علمی و تخصصی، چاپ کتاب‌هایی با موضوع عین القضات، رویداد ادبی و همایش علمی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای بزرگداشت این فیلسوف فرزانه است.
وی با بیان اینکه زمان و نحوه برگزاری برنامه‌های بزرگداشت به زودی اعلام خواهد شد گفت: نهضت معرفی مفاخر همدان از چهار سال پیش با نامگذاری سالانه همدان به نام یکی از مشاهیر و بزرگانی همچون میرسید علی همدانی، سیدجمال الدین اسدآبادی، بابا طاهرعریان آغاز و امسال نیز به نام عین‌القضات اختصاص یافته است.
گفتنی است عین القضات همدانی حکیم، نویسنده، شاعر، مفسر قرآن، محدث و فقیه ایرانی بود و در عرفان و تصوف در جایگاه بالایی قرار داشت و به سبب تبحری که در فقه بدست آورد عنوان قاضی و مدرس یافت.
عین القضات اندیشمند و روشنگری آزادیخواه بود که همچون منصور حلاج در گفتن آنچه می‌دانسته بی‌پروائی می‌کرد و به اعتقاد بسیاری از محققان تالیفات بسیاری دارد که سزاوار ستایش است.
وی در سال ۴۷۶هجری شمسی در همدان متولد و در سال 509 در مدرسه‌ای که به تربیت و ارشاد مریدان و وعظ می‌پرداخت به شهادت رسید.
انتهای پیام

captcha