آخرین اخبار یمن/ فرودگاه الحدیده همچنان در تنش
کد خبر: 3723265
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵

آخرین اخبار یمن/ فرودگاه الحدیده همچنان در تنش

گروه بین‌الملل ـ شرط دولت مستعفی یمن برای تحقق صلح، هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به تهدید زندگی بیش از یک میلیون و نیم یمنی، دستگیری رئیس بزرگترین باند جاسوسی عربستان در الحدیده و ادامه نبرد در نزدیکی فرودگاه این شهر از جمله آخرین تحولات یمن است.

شرط دولت مستعفی یمن برای تحقق صلح

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الشروق؛ عبدالمخلافی، وزیر خارجه سابق یمن که هم‌اکنون منصب مشاور عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن را برعهده دارد، امروز (27 خردادماه) در مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر مدعی شد که خلع سلاح انصارالله تنها راه  تحقق صلح در این کشور است که بیش از سه سال درگیر جنگ است».

وی در ادامه این توئیت گفت: «بازگشت صلح به یمن هدفی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و تنها راه آن، بازگشت دولت و انحصار سلاح به آن و منحل شدن جنبش حوثی‌ها است و در غیر این صورت جنگ برای مدت طولانی و به گونه‌ای دیگر ادامه می یابد».

عبدالمخلافی گفت: مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن طرح خود برای صلح در این کشور را به زودی به شورای امنیت تقدیم می‌کند و تعهدات روشنی را از حوثی‌ها می‌گیرد.

وعده انصارالله به عملیات علیه ائتلاف سعودی

از سوی دیگر، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان را به عملیاتی شدید که توان مقاومت در آن را نداشته باشد، تهدید کرد.

وی تأکید کرد: فرستاده سازمان ملل پیشنهاد کرده که راه‌حل سیاسی از الحدیده آغاز شود و انصارالله مشکلی با این مسئله ندارد و حل بحران در الحدیده باید در صنعا، عدن و دیگر مناطق صورت بگیرد.

محمد عبدالسلام افزود: هدف از جنگ علیه یمن این است که کشور تحت اشغال بیگانگان باشد و ادامه حملات علیه الحدیده و سایر مناطق یمن فرصت حل سیاسی بحران در این کشور را از بین می‌برد.

هشدار سازمان بهداشت جهانی

همچنین، سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای نسبت به تأثیرات بحران شهر حدیده در غرب یمن بر زندگی یک میلیون ششصد هزار شهروند این کشور هشدار دارد و بر ضرورت حمایت از فعالان و کارکنان عرصه بهداشت و تضمین ورود تیم‌های پزشکی برای درمان مجروحان بدون هیچ مانعی تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: بندر الحدیده شریان اصلی زندگی در یمن است و بیش از 70 درصد مواد غذایی و دارویی ضروری و کمک‌های بهداشتی از این استان وارد یمن می‌شد.

دستگیری رئیس باند جاسوسی عربستان

سرویس‌های امنیتی در استان الحدیده یمن، موفق شدند یکی از خطرناک‌ترین باندهای جاسوسی ائتلاف سعودی را پس از رصد دقیق آن، شناسایی کنند.

هدایت این باند جاسوسی را شخصی به نام عبدالله سطیح، متولد عربستان و یکی از فارغ‌التحصیلان مدارس تکفیری برعهده داشت. وی یکی از سرکرده‌های بزرگ سازمان‌های تکفیری فعال در راستای منافع آژانس‌های اطلاعاتی خارجی است و تجارب زیادی از طریق ارتباط با سایر سرکرده‌های تکفیری در یمن و عربستان از جمله «اسامه بن لادن» کسب کرده است.

تنش در فرودگاه الحدیده

شبکه ماهواره‌ای العربیه نیز گزارش داد، ائتلاف عربی به رهبری عربستان امروز حملات هوایی را علیه فرودگاه الحدیده آغاز کرد،‌ همزمان نیروهای زمینی مورد حمایت ائتلاف تلاش کردند کنترل این فرودگاه را به دست بگیرند.

نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن چهارشنبه گذشته عملیاتی را با هدف به کنترل درآوردن فرودگاه و بندر الحدیده آغاز کردند.

 انتهای پیام

captcha