ساز و کار اصلی تسهیل فرآیند تصمیم‌سازی در کشور/ ضرورت حاکمیت فضای عقلانی و استدلالی بر نهادهای تصمیم‌گیر
کد خبر: 3723317
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
آرین‌منش تشریح کرد:

ساز و کار اصلی تسهیل فرآیند تصمیم‌سازی در کشور/ ضرورت حاکمیت فضای عقلانی و استدلالی بر نهادهای تصمیم‌گیر

گروه سیاسی ــ دبیر حزب مؤتلفه در خراسان رضوی درباره نحوه و روند تصمیم‌سازی و سیاستگذاری در کشور که تأمین‌کننده منافع ملی باشد، گفت: اگر سازو کاری ایجاد شود که در موضوعات مختلف برگزیدگان مردم یا جمعی از نخبگان متخصص بتوانند نظرات خود را به عنوان نظرات علمی، تخصصی و کارشناسی به نمایندگان و تصمیم‌سازان ارائه دهند، آنگاه مطالبات افکار عمومی از مسیری مشخص، شفاف و تخصصی به مسئولان منتقل شده و این مسئله فرآیند تصمیم‌سازی را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش ایکنا؛ اتفاقات اخیر پیرامون نحوه بررسی لایحه ‌FATF در مجلس شورای اسلامی و به ویژه اظهارنظر برخی نمایندگان مبنی بر ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز و اهانت‌بار به آنها برای تصویب نکردن این لایحه سبب شد که مسئله نحوه تصمیم‌‌گیری در مجلس و سایر نهادها، سازوکار ارتباط افکار عمومی با نهاد‌های مختلف و ضرورت تفکیک میان مطالبات افکار عمومی با خواسته‌های جریانی و جناحی مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط مسئولان با نخبگان و صاحب‌نظران؛ راهکار اصلی تسهیل فرآیند تصمیم‌سازی

محمدجواد آرین‌منش، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی و نماینده اسبق مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره سازوکار تصمیم‌گیری در نهادهایی مانند مجلس و ضرورت عدم تأثیرپذیری نمایندگان و تصمیم‌گیران از فشارهای جریان‌های سیاسی برای القای خواست خود به نام مطالبات افکار عمومی گفت: به طور کلی نمایندگان و مسئولان کشور منتخبان مردم هستند. اگر در یک بستر کاملا طبیعی و عقلانی ارتباطاتی میان مردم و نمایندگا‌ن‌شان در رابطه با مسائل مختلف برقرار شود و سازو کاری ایجاد شود که در موضوعات مختلف برگزیدگان مردم یا جمعی از نخبگان متخصص بتوانند نظرات خود را به عنوان نظرات علمی، تخصصی و کارشناسی به نمایندگان و تصمیم‌سازان منتقل کنند عین دموکراسی و مردم‌سالاری است.

وی ادامه داد: از آنجا که مسئولان کشور در قوای مختلف در همه زمینه‌ها متخصص نیستند اگر جمعی از صاحب‌نظران، دست‌اندرکاران، نمایندگان صنوف و فعالان هر حوزه بتوانند نظرات و ایده‌های خود را پیرامون لایحه و طرح مربوطه به مجلس منتقل کنند این امر منجر به تصمیم‌گیری عقلانی و منطبق با منافع ملی شده و راهگشا خواهد بود.

این نمانده اسبق مجلس تصریح کرد: در حقیقت در چنین سازوکاری نخبگان، صاحب‌نظران و فعالان هر حوزه با انتقال نظرات خود فرآیِند تصمیم‌سازی را تسهیل کرده و نمایندگان نیز مبتنی بر داده‌های علمی و کارشناسی شده و به دور از فضای سیاست‌زده و جریانی به طرح یا لایحه‌ای رأی می‌دهند و مطالبات افکار عمومی از مسیری مشخص، شفاف و تخصصی به نمایندگان‌شان منتقل می‌شود.

چگونه مجلس از جایگاه در «رأس امور» بودن سقوط می‌کند؟

آرین‌منش اظهار کرد: اما اگر خلاف این روش صورت گیرد و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی بخواهند نظرات خود را از طریق گروه‌های فشار به نمایندگان تحمیل کنند در این صورت یک فشار غیر طبیعی به نمایندگان وارد شده که تمرکز نمایندگان را بر هم زده و فضای حاکم بر مجلس را که باید یک فضای عقلانی، اقناعی و استدلالی باشد، به سمت یک فضای احساسی، هیجانی و غیر کارشناسی سوق داده و قدرت تصمیم‌گیری را از مجلس یا هر نهاد تصمیم‌‌ساز را زائل می‌کند.

آرین‌منش درباره تبعات از بین رفتن جرئت و جسارت نمایندگان برای ورود به مسائل حساس کشور بر اثر فشارهای بیرونی گفت: کسی که به عنوان نماینده مردم وارد مجلس می‌شود باید خود را آماده اینگونه فشارها، تهدیدها و تطمیع‌‌ها کرده باشد و تحت‌تأثیر القائات بیرونی قرار نگیرد. زیرا یکی از ویژگی‌های ضروری هر نماینده‌ای برخورداری از شجاعت و ایستادگی در برابر فشارها و تهدیدها افراد و جریان‌های ذی‌نفع و گروه‌های فشار است.

وی یادآور شد: اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و نمایندگان در فرآیند تصمیم‌گیری تحت تأثیر فشارها و تهدیدات جریان‌های بیرونی قرار بگیرند آنگاه این منافع ملی است که به خطر می‌افتد و منافع و مصالح ملی فدای منافع سلیقه‌ای، سیاسی و اقتصادی یک گروه اقلیت می‌شود و در چنین حالتی جریان و روند تصمیم‌سازی در مجلس آلوده به بده بستان‌های اقتصادی و سیاسی شده و این چنین مجلسی به تعبیر امام خمینی(ره) در «رأس امور» نخواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان با بیان اینکه در قضیه اخیر برخی اعلام کردند که منشأ تهدیدات پیامکی نمایندگان از مشهد بوده است، گفت: ضمن اینکه این ادعا قابل بررسی و پیگیری است اما من به عنوان کسی که نماینده مردم مشهد بودم معتقدم ترسیم یک چهره خشن، عبوس، غیر عقلانی، غیر علمی و افراطی از شهر مشهد جفا به مشهد و صاحب مشهد، امام رئوف و عالم آل محمد(ع)، است و انتظار می‌رود چهره‌ رئوف، عقلانی و منطقی در مورد مشهد در اذهان عمومی ترسیم شود.

انتهای پیام

captcha