دنیای تبلیغات فریبنده است/ تقویت ارزش‌های مبتنی بر حمایت از تولیدات داخلی
کد خبر: 3723347
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱

دنیای تبلیغات فریبنده است/ تقویت ارزش‌های مبتنی بر حمایت از تولیدات داخلی

گروه اجتماعی- دنیای تبلیغات دنیای جذابیت‌های فریبنده است، دنیای سرمایه‌گذاری روی ضعف‌ها و نداشته‌های افراد است، تبلیغات جامعه را به سمتی پیش می‌برد که در افراد جامعه عطش نیاز داشتن و خواستن را تقویت می‌کند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، برخی از کارشناسان معتقدند دنیای تبلیغات دنیای جذابیت‌های فریبنده است، دنیای سرمایه گذاری روی ضعفها و نداشته‌های افراد است، در واقع تبلیغات بر ذهن و افکار انسان سرمایه گذاری می‌کند و هر آنچه را که می‌خواهد برافکار و پذیرش‌های وی جای میدهد.

دنیای تبلیغات فریبنده است/ تقویت ارزش‌های مبتنی بر حمایت از تولیدات داخلی

بسیاری ازکالاهایی که امروز مصرف می کنیم شاید نیازی به داشتن آنها نداریم ولی ما مرعوب تبلیغات لجام گسیخته شده‌ایم، تبلیغاتی که می‌خواهد در انسان عطش نیاز و داشتن ایجاد کند.

 با تغییر سبک زندگی نوع تبلیغات نیز عوض شده است، اگر پیش از این  در مورد لوازم و ضروریات زندگی تبلیغ می‌شد اکنون تبلیغات به سمت کالاهای لوکس، مصرفی و تجملاتی سوق داده شده است.

کارشناسان معتقدند تبلیغات یک اصل درمعرفی کالا و محصول و در واقع یک اصل اساسی در اقتصاد است. به طوری که خیلی از اقتصاددانان معتقدند اگر یک فرد تولید کننده 5 تومان سرمایه داشته باشد باید 3 تومان آن را در تبلیغات هزینه کند و2 تومان بقیه را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرد.پس می توان به نقش پررنگ تبلیغات در معرفی و انتخاب یک محصول به جامعه متوجه  شد که این اصل چگونه زندگی را به چالش می کشاند.

معصومه آفتابی، کارشناس ارشد رسانه در گفت‌وگو با ایکنا می گوید: در حال حاضر سیطره تبلیغات در زندگی باعث شده است سبک زندگی ما در حوزه فرهنگ، دین، اقتصاد وسیاست تابعی از تبلیغات برون ارزشی باشد. تبلیغات برون ارزشی یعنی تبلیغات خارج از عرف و ساختار یک جامعه که همراه با باورهای آن جامعه همخوانی ندارد.

وی، ادامه داد : دنیای کنونی بر اساس تبلیغات می چرخد و گسترش این موضوع باعث ارزش‌گذاری فرعی و اجتماعی در جامعه می‌شود.

دنیای تبلیغات به قدری پیچیده عمل می‌کند که  در کسری از زمان در افراد نسبت به کالایی خاص یا انجام رفتاری خاص احساس نیاز ایجاد می شود و جامعه را به سمتی پیش می‌برد و در افراد جامعه عطش نیاز داشتن و خواستن را تقویت می‌کند.

کارشناس ارشد رسانه با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» افزود: در چنین شرایطی باید خیلی بیشتر از گذشته روی محصولات و کالای ایرانی تبلیغ کرد چرا که همیشه  در ذهن و افکار ما این گونه مطرح شده است که کالای ایرانی کیفیت لازم را ندارد. اگر تا کنون این طور بوده است باید بعد از این با تبلیغات و انجام کارهای مفید و افزایش کیفیت کالای ایرانی این افکار را برای همیشه از ذهن ها دور کرد.

آفتابی تصریح کرد: برای حمایت از کالای ایرانی حتما که نباید الزاماً یک چیزی بخریم همین که بتوانیم در مرحله اول افکار و ارزش‌های مبتنی بر حمایت از تولیدات داخلی را تقویت کنیم و سبک زندگی خود را مطابق با کالای جدید داخلی مطابقت داده و تفکر انسانی خود را اصلاح کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

وی افزود: هر کدام از ما باید بیاموزیم که صرفا اهداف مد نظر یک جامعه را نمی‌توان با مدیریت و تکنولوژی محوری و با اعطای وام و تسهیلات  تحقق بخشید بلکه این موضوع مهم نیازمند بازسازی و تمرکز روی ساختارهای سبک زندگی اعضای خانواده است.

آفتابی، با اشاره به اینکه تبلیغات باعث ایجاد انگیزه برای افزایش درآمد می‌شود خاطرنشان کرد: تبلیغات اگر به صورت مکرر و هدفمند باشد باعث افزایش میل به خرید یا استفاده از خدمات قابل ارائه می شود. حتی گاهی افراد آنقدر در معرض تبلیغات خاصی قرار می‌گیرند که تلاش می‌کنند سطح زندگی و درآمدی خود را افزایش دهند.

این کارشناس رسانه، با بیان نظرات محققین در خصوص نوع تبلیغات گفت: تبلیغات رقابتی مقاوم و پایدار را برای محصول در بازارفروش ایجاد می‌کنند و در دنیای کنونی و با گسترش حجم انبوه رسانه‌ها بعضی محققین بازاریابی بر این باورهستند که تبلیغات، دیگر مانند گذشته، تاثیر طولانی مدت خود را ندارد این محققین معتقدند که ذهن مخاطبین امروزی از تبلیغات اشباع شده است.

بعضی متخصصین نیز بر این باور هستند که هر چند ممکن است که ذهن مردم از تبلیغات اشباع شده باشد ولی وقتی آنها محصولی را که دوست دارند می بینند قطعا به آن وفادار خواهند ماند.

 آفتابی معتقد است: ازدیاد نوع مصرف، ازدیاد مقدار خرید و ازدیاد مدت مصرف از جمله اهدافی است که در یک تبلیغ به دنبال آن هستند مثلا در ازدیاد نوع مصرف تلاش تبلیغات برای متنوع کردن نوع مصرف است به طورمثال خرید گل که می تواند برای امور و مناسبت‌های مختلف کاربرد داشته باشد و ازدیاد مقدارخرید که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به محصولات بهداشتی اشاره کرد که کالاهای کوچک در بسته بندی‌های بزرگ عرضه می شود. منظور از ازدیاد مدت مصرف نیز کالاهای فصلی که امروزه می توان در تمام فصول سال مصرف کرد.

به هر حال نباید فراموش کرد مهم‌ترین هدف هر تبلیغ، معرفی کالا و خدمات و ترغیب خریداران بالقوه به خرید کالای مناسب است که به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد و با استفاده از شگردهای تبلیغاتی و روش‌هایی که هر کدام از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ جهانی برای خودشان دارند در نهایت منجر به شکل گیری تصویر ذهنی برای مخاطب می شود.

انتهای پیام 

captcha