روزه‌داران کردستانی‌ در ماه رمضان ۱۷۰۴ واحد خون اهدا کردند
کد خبر: 3723486
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

روزه‌داران کردستانی‌ در ماه رمضان ۱۷۰۴ واحد خون اهدا کردند

گروه اجتماعی - مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: در طول ماه مبارک رمضان دو هزار و ۴۲۹ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند و از یک هزار و ۷۰۴ اهداکننده خون‌گیری به عمل آمد.

روزه‌داران کردستانی‌ها در ماه رمضان ۱۷۰۴ واحد خون اهدا کردند

محمد سعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در ماه رمضان هزار و 605 داوطلب اهدای خون به مرکز انتقال خون سنندج، 365 داوطلب به گروه‌های سیار مستقر در بیجار و سریش‌آباد و 459 داوطلب اهدای خون نیز به مرکز انتقال خون شهرستان سقز مراجعه کردند و پذیرش شدند.
وی افزود: پس از انجام معاینات پزشکی یک هزار و 173 اهداکننده خون، سالم و دارای شرایط اهدای خون تشخیص داده شدند و 489 داوطلب اهدای خون‌بار اولی نیز پس از اخذ نمونه خون به جامعه آماری اهداکنندگان خون استان کردستان اضافه شد.
کریمیان تأکید کرد: در مرحله معاینه پزشکی داوطلب اهدای خون می‌تواند به اهدای خون مجاز گردد و یا بر اساس نظر پزشک به‌صورت موقت یا دائم از اهدای خون معاف شود.
وی ادامه داد: از یک هزار و 704 خون‌گیری به‌عمل‌آمده یک هزار و 604 واحد مربوط به اهداکنندگان مرد بوده و 100 واحد خون نیز توسط اهداکنندگان زن اهداشده و درمجموع نیز یک هزار و 697 واحد خون کامل که هرکدام به سه فرآورده پلاکت، گلبول قرمز فشرده و پلاسما تفکیک‌شده است از اهداکنندگان استان در ماه رمضان دریافت شده است.
کریمیان نقش اهداکنندگان زن را کمرنگ برشمرد و عنوان کرد: بیش از نیمی از فرآورده‌های حاصل از خون‌های اهدایی به مصرف بانوان می‌رسد و این در حالی است که حضور بانوان در مراکز انتقال خون چشمگیر نیست.
وی افزود: بانوان نه‌تنها می‌توانند در اهدای خون به بیماران نقش‌آفرین باشند بلکه با جایگاهی که در خانواده‌دارند خواهند توانست فرهنگ نوع‌دوستی با کمک اهدای خون را به فرزندان و آینده‌سازان کشور انتقال دهند.
مدیرکل انتقال خون کردستان در ادامه با اعلام اینکه 65 درصد از خون‌های اهدایی در ماه رمضان توسط اهداکنندگان مستمر اهداشده است؛ گفت: یک هزار و 101 واحد خون کامل از اهداکنندگانی دریافت شده است که در سال حداقل دو بار در مراکز انتقال خون استان خون اهدا کرده‌اند و 603 واحد نیز توسط اهداکنندگانی اهداشده که در سالیان گذشته سابقه اهدای خون را داشته‌اند.
کریمیان در پایان در خصوص نحوه خدمت‌رسانی انتقال خون کردستان اذعان کرد: مثلث خدمت‌رسانی متکی بر سه رأس اهداکنندگان، مصرف‌کنندگان و کارکنان خدمتگزار است و تعامل پایدار این سه طیف است که به خدمات مطلوب و نجات جان بیماران خواهد انجامید.
انتهای پیام

captcha