هشدار به خانواده‌های قربانیان تجاوز/ فقر فرهنگی و جای خالی همدلی!
کد خبر: 3723599
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
جعفری عنوان کرد:

هشدار به خانواده‌های قربانیان تجاوز/ فقر فرهنگی و جای خالی همدلی!

گروه جامعه ــ مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و اورژانس اجتماعی کشور با تأکید بر اینکه خانواده‌های قربانیان تجاوز هرچه زودتر باید به مراکز مشاوره مراجعه کنند، گفت: نگاه جامعه آسیب‌ وارده به قربانیان تجاوز را افزایش می‌دهد.

سه‌شنبه/ هشدار به خانواده‌های قربانیان تجاوز/ از عضو قربانی خود حمایت و به مراکز مشاوره مراجعه کنید

رضا جعفری، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی و رئیس اورژانس اجتماعی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در واکنش به تجاوزهایی که در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است، ضمن تأکید بر اینکه قربانیان باید به مراجع قضایی مراجعه کنند، گفت: وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد فقط کودک یا زنی که مورد تجاوز قرار گرفته صدمه نمی‌بیند، بلکه کل خانواده این افراد آسیب می‌بیند و باید حمایت‌های اجتماعی از این خانواده‌ها صورت گیرد.

اورژانس اجتماعی آماده ارائه خدمات به قربانیان تجاوز است

وی ضمن تأکید بر این مسئله که روانشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی آماده ارائه تمام خدمات درمانی لازم به این خانواده‌ها هستند، گفت: ما در مراکز مداخله به صورت مستقیم خدمات روانپزشکی را ارائه می‌دهیم و حتی اگر جایی روانپزشک نباشد افراد از طرف بهزیستی به مراکز مورد تأیید این سازمان ارجاع داده می‌شوند تا به صورت رایگان خدمات دریافت کنند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: قربانیان تجاوزها در کشور ما نگران برچسب‌ خوردن، انگ خوردن و اینکه فرصت‌های زندگیشان را برای ازدواج، شغل، معاشرت‌های اجتماعی و ... از دست بدهند، هستند و کار فرهنگی قوی و خوب لازم است تا جامعه بپذیرد که این افراد به خواست خود مورد تجاوز واقع نشده‌اند بلکه قربانی عمل شنیع فرد دیگری شده‌اند.

نگاه جامعه آسیب‌ وارده به قربانیان تجاوز را افزایش می‌دهد

وی تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دینی و انسانی باید به کمک قربانیان جامعه برویم و تا زمانی که این نگاه در جامعه وجود ندارد، آسیب وارده به قربانیان تجاوز افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه حتی در برخی از خانواد‌ه‌ها مقصر قلمداد کردن قربانی وجود دارد به نحوی که خود دختر، زن یا کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته در خانواده خودش هم احساس امنیت نکرده و پذیرفته نمی‌شود.

هشدار به خانواده‌ها/ از عضو قربانی خود حمایت روانی انجام دهید

رئیس اورژانس اجتماعی کشور به خانواد‌‌ه‌‌هایی که یکی از اعضای آنها قربانی تجاوز جنسی شده است هشدار داد و گفت: فقر فرهنگی در برخی خانواده‌ها باعث می‌شود همدلی و حمایت روانی را از قربانی انجام ندهند و به دنبال دریافت خدمات تخصصی برای کاهش آسیب قربانی نباشند، امکان دارد دامنه آسیب گسترده‌تر شود و حتی مواردی را داشته‌ایم که قربانیان دچار اختلال روانی شدید و افسردگی شده‌ و به سمت خودکشی و استفاده از مواد مخدر و داروهای آرامبخش رفته‌ است.

خانواده‌های قربانیان تجاوز هرچه زودتر به مراکز مشاوره مراجعه کنند

وی از خانواده‌های قربانیان تعرض و تجاوز خواست که هرچه زودتر به مراکز مشاوره روانی و درمانی مراجعه کنند تا حمایت‌های روانی از این افراد صورت گیرد چرا که شُک بزرگی به فرد و خانواده وی وارد شده و باید به بازیابی این افراد کمک شود.

جعفری اضافه کرد: اگر از قربانیان خشونت‌ها، آزارها و تجاوزهای جنسی و ... حمایت نشود، سایر اعضای جامعه هم در معرض خطر قرار می‌گیرند چرا که فرد قربانی عضوی از جامعه است و نقش شهروندی در جامعه ایفا می‌کند و فردا پدر یا مادر خواهد شد و به هر حال عواقب این آسیب به جامعه بازگردد؛ ما در همه جوامع چرخه خشونت را داریم و همین فردی که امروز آسیب دیده اگر به وی کمک نشود ممکن است فردا خود آسیب‌رسان شود.

وی تجاوز را نشانه‌ای از اختلال دانست و گفت: ما باید خدمات خود را به فرد متجاوز هم ارائه دهیم  چرا که این افراد هم نیازمند دریافت خدمات روانی هستند و این خدمات باید متوجه هر دو طرف باشد. اگر متجاوزان را فقط مجازات کنیم و درمان نکنیم این مشکلات همچنان در جامعه رخ خواهدداد و در این زمینه مهم‌ترین بحث غربالگری است. هم افرادی که بیشتر در معرض ریسک خشونت هستند و هم افرادی که سابقه خشونت دارند باید خدمات به موقع به آنها ارائه دهیم تا دچار شرایط مزمن نشوند.

مداخلات در آسیب‌های اجتماعی بومی‌سازی می‌شود

رئیس اورژانس اجتماعی کشور در پاسخ به این سؤال که هر یک از استان‌های کشور ویژگی‌های فرهنگی خاص خود را دارند آیا خدمات اورژانس اجتماعی بر اساس فرهنگ بومی هر منطقه ارائه می‌شود؟ گفت: یکی از برنامه‌های ما در سال جاری این است که طرح بومی‌سازی مداخلات را انجام دهیم و اکنون در فاز مطالعاتی این طرح هستیم. ما نمی‌توانیم یک مدل یکپارچه را در سراسر کشور با مشخصات فرهنگی یکسان اجرا کنیم بر همین اساس با همکاری روانشناسان، جامعه‌شناسان و مردم شناسان در حال شناسایی نیازهای فرهنگی هر استان هستیم تا بسته حمایتی متناسب با ویژگی‌های هر استان ارائه شود.  

آزار جنسی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی کم‌تر/ آزارها گزارش نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه آزار جنسی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی کم‌تر است، اظهار کرد: البته موارد گزارش ما در برخی مناطق کم و محدود است و باید به دنبال این مسئله برویم که چشممان را به روی تجاوزها نبندیم و این موارد را گزارش کرده و از خدمات درمانی روانی برای قربانیان استفاده کنیم.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در حوزه اورژانس اجتماعی سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی صورت گرفته است و در طرح توسعه‌ای سال گذشته 150 مرکز جدید به اورژانس اجتماعی کشور اضافه شده است، گفت: اورژانس اجتماعی سرمایه این سرزمین است و باید از آن استفاده شود و یکی از کار ویژه‌های ما  ارائه خدمات حمایتی ـ اجتماعی برای افرادی است که یا در معرض خشونت هستند و یا خشونت دیده‌اند.

وی تشریح کرد: خشونت انواع مختلفی از جمله جسمی، روانی، جنسی و ... دارد که تجاوز هم جزو خشونت‌ها محسوب می‌شود. البته آزار جنسی هم طیف گسترده‌ای دارد که از نگاه کردن و لمس کردن شروع می‌شود و پورنوگرافی، ابتذال جنسی، تهیه تصاویر نامناسب، وادار کردن کودک به درآوردن لباس، نشان دادن آلت‌تناسلی به کودک (عورت نمایی) و ... نیز آزار جنسی محسوب شده و در شدید‌ترین حالت تجاوز رخ‌ می‌دهد.

جعفری در پایان اعلام آمادگی کرد که به سایر سازمان‌هایی که احساس می‌کنند می‌توانند از امکانات اورژانس اجتماعی استفاده کنند ارائه خدمات کنیم.

 انتهای پیام

captcha