آغاز گفت‌وگوی ايران و ايتاليا در رم/ بررسی برون‌رفت از افراط‌گرایی
کد خبر: 3723611
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸

آغاز گفت‌وگوی ايران و ايتاليا در رم/ بررسی برون‌رفت از افراط‌گرایی

گروه بین‌الملل - سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا با موضوع «بررسی راهکارهای برون‌رفت از افراط‌گرایی دینی ـ اسلام‌هراسی» و با پيام رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رُم آغاز شد.

آغاز گفت‌وگوی ايران و ايتاليا در رم/ بررسی برون‌رفت از افراط‌گراییبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در رُم، سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا امروز (28 خردادماه) با موضوع «بررسی راهکارهای برون‌رفت از افراط‌گرایی دینی ـ اسلام‌هراسی» و با پيام ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بنياد دایرة ‌المعارف «تره‌كانی» در ایتالیا آغاز به کار کرد.

تأکید بر تداوم گفت‌وگوها

«ماسیمو برای»، رئیس دایرة المعارف ایتالیا در سخنرانی خود در این مراسم، با اشاره به حضور چشمگیر جوانان ایرانی در عرصه‌‎های فرهنگی گفت: در ملاقات‌های انجام شده با مقامات فرهنگی ایران توجه به هویت‌‎های فرهنگی یکی از نقاط مشترک بین دو کشور است.

رئیس دایرة المعارف ایتالیا با بیان اینکه شناخت تاریخ دیگر کشورها باعث کاهش تنش بین ملت‌ها می‌شود، گفت: موضوعات مورد بحث در این نشست در این بُرهه از زمان بسیار مهم هستند؛ چراکه تنها راه برون‌رفت از بحران موجود توجه به موضوعات مطرح در این جلسه و شناخت متقابل است.

وی همچنین اظهار کرد: اروپا باید با اسلام گفت‌وگو داشته باشد و اسلام هم بایستی راه را برای گفت‌وگو با دیگر کشورها باز نگه دارد. شاید در مواجهه با پدیده‌ای نوین امروزی نتوانستیم موفق باشیم، اما لازم است کمی تأمل کرده و به راهی که رفته‌ایم نگاه کنیم و از زبان فرهنگ به جای سیاست برای گفت‌وگو با همدیگر استفاده کنیم.

وی آمادگی دایرة ‌المعارف ایتالیا را برای همکاری در زمینه‌های فرهنگی به ویژه تداوم این دور از گفت‌وگوها اعلام کرد.

در ادامه این مراسم، پيام ابراهیمی‌ترکمان در باره سومين دور گفت‌وگوهای فرهنگی ايران و ايتاليا توسط اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در رم قرائت شد؛ متن پیام بدین شرح است:

قبل از هر چیز لازم می‌دانم مراتب سپاس و قدردانی خود را از مرکز دایرة المعارف تره‌کانی ایتالیا و به ویژه ریاست این مرکز جناب پروفسور برای و همچنین سایر دست اندرکاران برپایی سومین دور از گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا که در قالب همایشی با موضوع افراط‌گرایی برگزار شده است، ابراز دارم.

آماده//آغاز گفت‌وگوی ايران و ايتاليا در رم/ بررسی برون‌رفت از افراط‌گرایی

یقین دارم این نشست عالمانه که با حضور فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی و ایتالیایی و با هدف پرداختن به یکی از مباحث حائز اهمیت یعنی موضوع افراط‌گرایی برگزار شده است، می‌تواند سهم و نقش سازنده و مؤثری در گسترش همفکری و همکاری میان مجامع علمی و فرهنگی ایران و ایتالیا و شکل‌گیری یک خرد جمعی برای چاره‌جویی‌های مشترک درباره دغدغه‌های مشترک بر عهده گیرد.

رشد و گسترش افراط‌گرایی و تروریسم در دهه‌های اخیر بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی را با تهدیدات جدی مواجه ساخته و صلح و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار داده و تاکنون انسان‌های بی گناه بسیاری قربانی این رفتارهای غیر منطقی و غیر انسانی شده‌اند.

ارتباط‌دادن اسلام به خشونت و تروریسم بر پاره‌ای از کج فهمی‌ها و برخی جهت‌گیری‌های مغرضانه شکل می‌گیرد که نتوانسته است بین اسلام و جریان‌های خشن و افراطی و تروریسم در درون جهان اسلام که محصول مجموعه‌ای از عوامل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی داخلی و بیرونی است، تفکیک قائل شود.

به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حمایت خود را از هرگونه تلاش و نتایج عالمانه و صادقانه گفت‌وگوهای اندیشمندان ایران و ایتالیا در این نشست برای ایجاد فضای اعتماد و همکاری میان مجامع علمی و فرهنگی ابراز داشته و داشتن یک رابطه فرهنگی پایدار، فعال، رو به گسترش و سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا را از اولویت‌های این سازمان می‌دانم چراکه بر این باورم که چنین رابطه‌ای می‌تواند سهم و نقش مؤثر و سازنده‌ای در کاهش هراس‌های بنیادین بین جهان اسلام و اروپا را به دنبال داشته و در ایجاد ثبات و امنیت در جهان تأثیرگذار باشد.

در این دور از گفت‎وگوها که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در رُم و مشاركت مركز مطالعات راهبردی روابط فرهنگي و بنياد دائره‌المعارف تره‌كانی برگزار شده است، فرهیختگان و کارشناسان اين سازمان، دانشگاه‌ها و مراكز علمی ايران به همراه صاحب‌نظران و اساتيد بنياد دائره‌المعارف تره‌كانی و دانشگاه‌های ايتاليا حضور دارند.

انتهای پیام

captcha