راه‌کارهایی برای حفظ دستاوردهای معنوی رمضان/ ضرورت تداوم انس با قرآن
کد خبر: 3723658
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
آیت‌الله میردامادی در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد:

راه‌کارهایی برای حفظ دستاوردهای معنوی رمضان/ ضرورت تداوم انس با قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه نتیجه اعمال عبادی در ماه رمضان کسب قدرت معنوی برای مبارزه با هوی و هوس و شیطان در طول سال است، گفت: ضمن مراقبه از اعمال بعد از ماه رمضان، لازم است انس و تلاوت با قرآن را نیز در سایر ماه‌های سال ادامه داد.

راه‌کارهایی برای حفظ دستاوردهای معنوی رمضان/ ضرورت تداوم انس با قرآن

آیت‌الله سیدباقر میردامادی، محقق و مؤلف حوزوی، مدیر حوزه علمیه ابوالفتح و نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران، در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با تأکید حفظ دستاوردهای معنوی ماه رمضان در سایر ایام سال گفت: مؤمنین در دانشگاه ماه مبارک رمضان درس مبارزه با نفس را آموختند و در این مدت یک ماه با روزه‌داری در این جهاد نفس شرکت کردند، که لازم است این دستاوردهای مهم معنوی را بعد از این ماه مبارک حفظ کنند.
عظمت ماه رمضان و لزوم حفظ دستاوردهای معنوی آن
آیت‌الله میردامادی در ادامه با تشریح عظمت ماه رمضان به اهمیت حفظ دستاوردهای معنوی این ماه پرداخت و گفت: مؤمنین ماهی را به پایان رساندند که در بین ماه‌های سالی، ماهی به عظمت و شرافت و مهمی ماه مبارک رمضان وجود ندارد، و این ماه یکی از الطاف الهی و نعمتی معنوی به مسلمانان است که فقط مسلمانان امکان بهره از این ماه را دارند، و حیف است که در پایان این ماه مبارک دستاوردهای عظیم معنوی این ماه را با ورود به روزمرگی‌های خود از دست بدهیم.
امتیازات ماه رمضان بر سایر ماه‌های سال
این استاد حوزوی با برشمردن امتیازات ماه رمضان بر سایر ماه‌های سال، اظهار کرد: در قرآن اسم هیچ کدام از ماه‌های سال نیامده و فقط اشاره‌ای به 4 ماه حرام در سال شده ولی اسم هیچ کدام نیامده است اما در قرآن نام ماه مبارک رمضان به صراحت آمده و خداوند در آیه 185 سوره بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ».
آیت‌الله میردامادی به امتیاز دیگر ماه رمضان اشاره و بیان کرد: امتیاز دیگر این ماه نسبت به سایر ماه‌ها وجود شب قدر و نزول قرآن در این ماه است، که در قرآن یک سوره درباره این شب آمده است و این شب لیلة القدر در ماه مبارک رمضان واقع شده و این تنها شبی است که ملائکه از آسمان به زمین می‌آیند و تا صبح عبادت خدا را انجام می‌دهند و صبح روز قدر هم خدمت امام زمان(عج) می‌رسند که این یکی دیگر از امتیازات ماه رمضان است. شبه احیاء نیز در شب‌های این ماه واقع شده است، و این شب شبی است برای شب زنده‌داری و عبادت که مقدرات یک سال انسان در این شب رقم می‌خورد، که باز این شب مهم و با عظمت در این ماه رمضان واقع شده است.
نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی افزود: در ایام سال دعاهای مختلفی داریم که می‌خوانیم از جمله دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و سایر دعاهای دیگر اما این دعاها مخصوص روز خاصی وارد نشده و به نحوی، کلی هستند؛ مثلا در تمام شب‌های ماه محرم هیچ دعای مخصوصی وارد نشده که مومنین بخوانند اما برای ماه مبارک رمضان دعای مخصوص وارد شده است که نشان از اهمیت این ماه نسبت به ماه‌های دیگر دارد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین این ماه، ماه عبادت، ماه دعا، ماه تضرع و زاری بود که خدا به ما لطف کرد و ما زنده ماندیم و توانستیم وارد شهر الرمضان شویم و همچنین خداوند اجازه داد تا از معنویت و عبودیت این ماه استفاده کرده تا ره توشه‌ای برای آخرت خود و قدرت معنوی برای زندگی در سایر ماه‌های سال کسب کنیم.

راه‌کارهایی برای حفظ دستاوردهای معنوی رمضان/ ضرورت تداوم انس با قرآن
چه نتیجه‌ای باید از عبادات ماه رمضان کسب کرد؟
آیت‌الله میردامادی در پاسخ به اینکه با تمام شدن ماه رمضان اکنون ما باید چه نتیجه‌ای از عباداتمان بگیریم، گفت: رمضان میدان امتحان بود تا در آن مورد امتحان الهی واقع شویم و همانطور که عرض شد؛ ماه رمضان را یک دانشگاه تصور کنید که درس این دانشگاه مبارزه با هوای نفس و شیطان است، و امتحان این دانشگاه هم همین درس مبارزه با هوای نفس است.
وی ادامه داد: بنابراین دانشجویان دانشگاه رمضان در این مدت یک ماه سر کلاس درس مبارزه با هوی و هوس نفس حاضر شدند و با جهاد یک ماهه خود با نفس مبارزه کردند و در امتحان نهایی دانشگاه رمضان، مبارزه با نفس را امتحان دادند و کسانی که توانستند خوب با شیطان و هوی و هوس نفس در این مدت مبارزه کنند، قبول شدگان دانشگاه رمضان هستند که این قبول شدگان در روز عید فطر گواهینامه قبولی خود را همراه با جوایز الهی دریافت کردند.
این استاد حوزوی افزود: در این ماه انسان گرسنه بود اما روی نفس خود پا گذاشت و از سحر تا افطار به دلیل اطاعت دستور خدا چیزی نخورد و همینطور چیزی نیاشامید و این یک نمونه از مبارزه با نفس در دانشگاه ماه رمضان بود.
آیت‌الله میردامادی مبارزه با نفس را مهمترین درس و پیام ماه رمضان دانست و گفت: گرسنگی و تشنگی نوعی مبارزه با نفس است و ما در امتحانات الهی باید با مبارزه با نفس و شیطان نمره قبولی را کسب کنیم که یک نمونه آن مبارزه با گرسنگی و تشنگی در روزه‌داری است.
وی ادامه داد: نتیجه اینکه ما باید بعد از ماه مبارک رمضان در مشکلات و گرفتاری‌ها نیز با تأسی از ماه رمضان در مقابل این مشکلات با نفس خود مبارزه و ایستادگی کنیم و نگذاریم این مشکل ما را مردود در امتحان الهی کند، بنابراین باید این روحیه مبارزه با نفس که در ماه رمضان کسب کردیم در تمام طول سال حفظ کنیم تا به مراحل بالاتر معنوی برسیم.
آیت‌الله میردامادی با بیان اینکه مخالفت با هواس نفس از دروسی است که در دانشگاه رمضان کسب کردیم، افزود: ما در ماه رمضان در مقابل هوی و هوس و شیطان ایستادگی و دستورات خداوند را اطاعت کردیم و توانستیم با این مخالفت با نفس و شیطان موفق به اجرای دستور خدا و گرفتن روزه شویم، پس می‌توانیم در این مبارزه پیروز شویم و این یک امتحان برای انجام این مبارزه در سایر ماه‌های سال است.
وی ادامه داد: بنابراین ما باید از این درس مبارزه با هوای نفس در ماه رمضان یاد بگیریم که در دیگر ایام سال نیز این روحیه مقابله با نفس و شیطان را داشته باشیم که اگر با ورود به روزمرگی‌های خود بعد از ماه رمضان محیط و بستر گناهی پیش آمد ما با تأسی از ماه رمضان در مقابل گناه ایستادگی کنیم و مرتکب خطا و نافرمانی نشویم. باید این روحیه جهادی مبارزه با نفس که در ماه رمضان کسب شد بعد از این ماه نیز تقویت شود و در دوره سال به دستاوردهای معنوی خود بیفزاییم.
جهاد با هوای نفس و شیطان مهمترین دستاورد رمضان
آیت‌الله میردامادی جهاد با نفس و شیطان را مهمترین دستاورد ماه رمضان برشمرد و گفت: جهاد با نفس و شیطان مهمترین دستاورد ماه رمضان است که این جهاد با نفس مهمتر از جهاد با دشمن است، جهاد با دشمن وقت معینی دارد؛ اما جهاد با نفس همیشه و تا لحظه مرگ ادامه دارد و منحصر به ماه رمضان نیست. خداوند نیز در آیه 69 سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ».
وی ادامه داد: باید این روحیه مبارزه و جهاد با نفس را از ماه رمضان کسب و علیه شیطان هم کار کنیم و همین طور 17 ساعت روزه بودیم و چیزی نخوردیم و نیاشامیدیم این روحیه مبارزه را در سایر ایام سال هم داشته باشیم. نتیجه اینکه دانشگاه ماه رمضان به ما درس مبارزه با هوی نفس داد، آدمیت را به ما نشان داد، و این یک امتیاز بزرگی است که باید بعد از این ماه حفظ شود.
حفظ دستاوردهای معنوی ماه رمضان با مراقبه
آیت‌الله میردامادی برای حفظ دستاوردهای معنوی ماه رمضان به مراقبه بعد از این ماه توصیه کرد و گفت: این اعمال عبادی که با مبارزه با هوای نفس در این ماه مبارک رمضان به‌دست آمد، لازم است که از گزند شیطان حفظ شود، که انسان با مراقبه می‌تواند از این دستاوردهای معنوی خود محافظت کند.
وی ادامه داد: برای این مراقبه لازم است انسان بهشت و جهنم، صحنه قبر و قیامت را در نظر بگیرد و به آن معتقد باشد که فردای قیامتی و بهشت و جهنمی هست تا با این تصور جلوی گناه گرفته شود و به‌راحتی دستاوردهای معنوی خود را از دست ندهد و دوباره مرتکب گناه نشود.
این استاد حوزوی افزود: چنانچه بعد از این ماه مبارک از اعمال و دستاوردهای خوب معنوی خود مراقبه و مواظب نشود و باز انسان به حالات عادی خود برگردد و خدایی نکرده گناه کند، بداند که هر چه در ماه رمضان زحمت کشیده و توشه و عملی کسب کرده همه آنها با یک گناه به باد خواهد رفت. پس بهتر است همه سالتان ماه رمضان باشد و مرتب در جهاد با نفس و مراقبه باشید.
آیت‌الله میردامادی خاطرنشان کرد: بیان شد که ماه رمضان دانشگاه است و درس آن هم مبارزه با هوی نفس است، پس یک دانشجوی زرنگ دنبال نمره قبولی است و بعد از قبولی هم در تلاش برای رفتن به کلاس بالاتر است نه اینکه هر چه درس خوانده آن را به باد بدهد و رفوزه شود.
وی افزود: پا منبر عالمی اگر می‌روید باید آنجا چیزی یاد بگیرید و همین طور در کلاس درس دانشگاه رمضان هم باید معلومات شما افزوده شود و بعد از یادگیری به آنچه آموختید عمل کنید و اگر پایان کلاس به آموخته‌هایمان عمل نکنیم بی‌فایده است و ما به جایی نخواهیم رسید.
ادامه انس و تلاوت با قرآن در دیگر ماه‌های سال
آیت‌الله میردامادی در پایان به توجه به جلسات انس و تلاوت قرآن در ماه رمضان، گفت: یکی از خواص ماه رمضان و اعمال آن تلاوت قرآن در این ماه بود، که مجالس قرائت قرآن زیادی در شهرها برگزار و مورد استقبال مردم هم واقع شد، اما نکته مهم این است که تلاوت و انس با قرآن نباید منحصر به ماه رمضان شود و با تمام شدن ماه رمضان این قرآن‌ها بسته و تا ماه رمضان سال بعد کسی سراغ آن نرود.
وی ادامه داد: با تمام شدن ماه رمضان سعی کنید خود را مقید به خواندن قرآن کنید و این قرائت قرآنی را که در ماه رمضان داشتیم، ادامه دهید و با قرآن در تمام روزها و ماه‌های سال انس برقرار کنید و بدانید یکی از شفیعان روز قیامت، قرآن است؛ بنابراین تلاوت و انس با قرآن یکی از دروس ماه رمضان بود که باید در سایر ماه‌های سال آن را ادامه داد.
امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha