ناصر بابامحمدی: چاپ قرآن را کاهش دادیم/ سودجویان به پیشواز تحریم‌ها رفتند
کد خبر: 3723675
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآن/1

ناصر بابامحمدی: چاپ قرآن را کاهش دادیم/ سودجویان به پیشواز تحریم‌ها رفتند

گروه ادب ــ مدیرعامل انتشارات اسوه با اشاره به کاهش چاپ قرآن به دلیل افزایش قیمت کاغذ گفت: برخی سودجویان بازار را آشفته کرده و به پیشواز تحریم رفته‌اند.

چاپ قرآن را کاهش دادیم/سودجویان به پیشواز تحریم‌ها رفتند
ناصر بابامحمدی، مدیرعامل انتشارات اسوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بازار کاغذ گفت: متأسفانه قیمت کاغذ از دیروز تا امروز بندی 10 هزار تومان افزایش قیمت داشته است، یعنی اکنون کاغذی که برای قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذ 70 گرم، امروز بندی 130 هزار تومان شده است.
وی با اشاره به تأثیر بسته حمایتی کاغذ بر بازار فعلی عنوان کرد: در صورتی که این بسته حمایتی عملی و اجرایی شود، می‌تواند در ثبات قیمت‌ها اثرگذار باشد، اما اگر در حد گزارش و پیام و ... باشد، تأثیری نخواهد داشت و به نظر می‌رسد طی یک هفته گذشته تأثیری نداشته است، مگر اینکه اجرایی شود تا بتوانیم آثار آن را بدانیم.
بابامحمدی ادامه داد: چند روز پیش از یکی از دوستان شنیدم که مراجعه به سازمان دارالقرآن برای دریافت مجوز چاپ قرآن کمتر شده و عامل اصلی آن همین افزایش قیمت‌ها است و اگر ناشری بخواهد با این اوضاع، اقدام به چاپ قرآن کند، پس از این همه هزینه برای چاپ، سرمایه‌اش مدتی در انبار خواهد ماند و با وجود اینکه سودی نمی‌برد زیان هم خواهد کرد.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر گرانی کاغذ، اوضاع را برای ناشران وخیم کرده است و اگر همین‌طور پیش برود، اوضاع بدتر هم خواهد شد، امیدواریم مدیران با تصویب این بسته حمایتی، در اجرای آن هم جدیت داشته باشند.
این ناشر قرآن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این افزایش قیمت را ناشی از افزایش تحریم‌ها می‌دانید یا مدیریت فرهنگی و اقتصادی کشور دچار مشکل است؛ تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، اما تحریم‌ها هنوز افزایش نیافته است و به نظر می‌رسد عده‌ای سودجو در بازار از این فرصت سوء استفاده کرده و بازار را به هم ریخته‌اند. من روز گذشته برای پیدا کردن دارویی حیاتی به داروخانه مراجعه کردم اما آن را نیافتم و شایع شده که داروخانه‌ها برخی داروها را دارند اما عرضه نمی‌کنند. نکته جالب اینجاست که هنوز تحریم‌ها اجرا نشده اما عده‌ای به استقبال و پیشواز آن رفته‌اند.
بابامحمدی در ادامه از کاهش چاپ قرآن در روزهای اخیر در انتشارات اسوه خبر داد و گفت: بازار آشفته کاغذ سبب شده، قدری دست نگه داریم، حتی حدود 600 هزار جلد قرآن برای چاپ سفارش گرفته‌ایم که به دلیل گران شدن کاغذ، هنوز اقدام نکرده‌ایم و جرئت نمی‌کنیم وارد بازار شویم. تعدادی از ناشران به دلیل اینکه قرآن‌های خود را با کاغذ گلاسه چاپ کرده‌اند و طی روزهای اخیر قیمت کاغذ گلاسه افزایش یافته و به همین دلیل ناشر این قرآن‌ها را عرضه نمی‌کند.
مدیر انتشارات اسوه یادآور شد: با وجود افزایش قیمت‌ها، هنوز هدیه قرآن‌ها را افزایش ندادیم و همان هدیه سال گذشته است و در رابطه با کتاب‌های دیگر نیز براساس قیمت پشت جلد عرضه می‌شوند، اما برخی از ناشران همین کتاب‌‌ها را هم با زدن برچسب با قیمت جدید عرضه می‌کنند که تخلف است و برخی نیز حتی شناسنامه کتاب را تغییر می‌دهند که ما این کارها را انجام نمی‌دهیم و انصاف هم نیست.
یادآور می‌شود؛ بسته حمایتی کاغذ دوشنبه 21 خرداد با اعمال اصلاحاتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید و تصویب شد. در این بسته با هدف جلوگیری از التهاب بازار دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت پیش‌بینی شده که در هر یک از این برنامه‌ها، راهکارهایی برای کمک به تولید کاغذ داخلی، همچنین تسهیل ورود مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان کاغذ در نظر گرفته شده است.
رویکرد اصلی این بسته، حمایت از تولید داخلی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کمی و کیفی کاغذ، همچنین ارتقای توان رقابتی برای تولید صادارت محور در راستای سیاست‌های حمایتی دولت تمهیداتی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

captcha