نیازمند انطباق با قوانین بانکی بین‌المللی هستیم/ اقدامات بانک مرکزی در راستای ثبات مالی
کد خبر: 3723712
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
رئیس کل بانک مرکزی:

نیازمند انطباق با قوانین بانکی بین‌المللی هستیم/ اقدامات بانک مرکزی در راستای ثبات مالی

گروه اقتصاد: سیف اظهار کرد: نیازمند هماهنگی با استانداردهای بانکی و قوانین بین‌المللی هستیم. در این زمینه اقداماتی انجام شده و نتایجی نیز حاصل شده که از جمله آنها رفع انجماد دارای‌ها و کمک به افزایش سرمایه بانک‌هاست. همچنین اقدامات مناسبی برای ساماندهی مؤسسات غیر مجاز انجام شده است.

نیازمند انطباق با قوانین بانکی بین‌المللی هستیم/ اقدامات بانک مرکزی در راستای ثبات مالی

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز سه شنبه 29 خردادماه، در بیست‌وهشتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: مسلما بخش زیادی از دستاوردهای اقتصادی سال‌ها‌ی اخیر مرهون سیاست‌های اقتصادی و سازگاری سیاست‌های پولی و مالی بوده است؛ ثبات اقتصادی در دولت یازدهم این امکان را فراهم کرد تا مشکلات ساختاری شناسایی شده و به ویژه نظام بانکی در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تولید داشته و اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

وی افزود: از جمله اقدامات مهم نظام بانکی در راستای ثبات مالی، طرح تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال‌های 94 و 95، حمایت از توسعه پایدار در قالب قانون بودجه سال 96 و نیز مشارکت نظام بانکی در حمایت از توسعه پایدار در مناطق روستایی و عشایری از محل منابع صندوق توسعه ملی بوده است.

سیف عنوان کرد: از دیگر اقدامات نظام بانکی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع دارای فناوری پیشرفته است؛ به گونه‌ای که در سال 96 به هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان از سوی شبکه بانکی تسهیلات پرداخت شده است. این اقدامات در سال جاری پیگیری خواهد شد تا شاهد تحقق اهداف مورد نظر باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی به اقدامات این بانک در حمایت از بخش مسکن اشاره کرد و گفت: همچنین بانک مرکزی با هدف تقویت توان خرید مسکن از طریق اقداماتی همانند افزایش تسهیلات مسکن زمینه مناسبی برای کمک به رونق این بخش و تامین مالی خانه اولی‌ها فراهم کرده است.

سیف ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز می‌توان به برخی اقدامات نظام بانکی از جمله خرید تضمینی محصولات کشاورزی از محل منابع بانکی و امهال بدهی اشخاص حقیقی اشاره کرد. کمک به رفع مشکلات نقدینگی بانک‌ها، ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و همکاری با وزارت اقتصاد در زمینه صندوق‌های با درآمد ثابت، از جمله دیگر اقدامات نظام بانکی بوده است.

وی افزود: رقابت ناسالم میان بانک‌ها اصلاح و نرخ سود به شکل مناسبی کاهش پیدا کرده است. در سال جاری نیز بانک مرکزی هر زمان صلاح بداند متناسب با روند‌های کلان اقتصاد اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تغییرات نرخ ارز نیز اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلایل تغییرات در نرخ ارز عمدتا ناشی از انتظارات از آینده روابط مالی و بین‌المللی کشور است. دولت و بانک مرکزی برای کنترل این بازار رویکرد جدیدی نسبت به بازار ارز در پیش گرفته‌اند تا پاسخگوی نیازهای متقاضیان واقعی ارز باشند. طراحی سامانه نیما و تدوین مقررات چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی، بخشی از اقدامات بانک مرکزی با رویکرد جدید است.

سیف یاد آور شد: با اقدامات جدید، ارز به صورت رسمی در اختیار افراد دارای نیاز واقعی قرار می‌گیرد و سامانه نیما، واسطه میان صادرکننده و واردکننده را حذف کرده است. با توجه به ذخایر ارزی قابل اعتماد هیچ گونه نگرانی برای تأمین ارز نیاز‌های واقعی وجود ندارد و این توانایی را داریم که به نیازهای دارای اولویت، ارز لازم را اختصاص دهیم.

وی افزود: بانک مرکزی با هدف ثبات بخشی به بازار سکه و ارز نسبت به پیش فروش سکه اقدام کرد و در مجموع هفت میلیون و 600 هزار سکه پیش فروش شد. در این راستا حذف مخاطرات امنیتی نگهداری سکه و طلا به صورت فیزیکی مزایای قابل توجهی برای مردم خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با خروج امریکا از برجام، اجرای قرادادهای مالی به تضمین سایر طرف‌های قرارداد برجام بستگی دارد و بانک مرکزی سعی دارد زمینه بهره‌مندی از قراردادهای مالی که با سایر طرف‌های برجام را فراهم کند.

سیف با اشاره به ضرورت هماهنگی با استانداردهای بین‌المللی گفت: از سوی دیگر نیازمند هماهنگی با استانداردهای بانکی و قوانین بین‌المللی هستیم. در این زمینه اقداماتی انجام شده و نتایجی نیز حاصل شده است که از جمله آنها رفع انجماد دارایی‌ها و کمک به افزایش سرمایه بانک‌ها است. همچنین اقدامات مناسبی برای ساماندهی مؤسسات غیر مجاز انجام شده که منجرب آسیب‌های در بازار پول شدند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: به روز رسانی قوانین و مقررات بانکی یک ضرورت است تا خطر بی‌ثباتی مالی در بلند مدت کاهش یابد. در این راستا سایر دستگاه‌های مرتبط با نظام بانکی باید در راستای اصلاحات در این زمینه که تضمین‌کننده رشد و رفاه اقتصادی است همکاری کنند.

انتهای پیام

captcha