«همرزمان حسین (ع)»؛ 10 گفتار از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
کد خبر: 3723726
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

«همرزمان حسین (ع)»؛ 10 گفتار از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

گروه ادب ــ کتاب «همرزمان حسین (ع)» اثری از انتشارات انقلاب اسلامی است که 10 گفتار از مقام معظم رهبری در تحلیل مبارزات سیاسی امام معصوم(ع) را شامل می‌شود.

«همرزمان حسین (ع)»؛ 10 گفتار از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «همرزمان حسین (ع)» عنوان اثری از انتشارات انقلاب اسلامی است که به تازگی روانه بازار نشر شده است. این اثر شامل 10 گفتار از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امام معصوم (ع) است.

سخنان معظم‌له در هیئت انصارالحسین تهران همزمان با محرم‌الحرام سال 1393 هجری قمری و بهمن‌ماه سال 1351 هجری شمسی ایراد شده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «دوام سلطه و حکومت خلفای جور در طول قرون متمادی،‌ به تدریج به این باور عمومی حتی نزد غالب متفکران انجامین که اساس مبارزه با ظلم و ظالم و تشکیل حکومت اسلامی باری تحقق عینی و عملی دین،‌ وظیفه و تکلیفی است که ائمه معصومین(ع) یعنی جانشیان راستین سیدالمرسلین به غیر از بعضی ادوار تلاشی عملی برای ایفای آن مبذول نداشته‌اند. هر چند این سکوت و سکون، به سبب فشار فرساینده حاکمان و عمل به وظیفه اسلامی تقیه بوده باشد. از این رو ائمه هدی(ع) در نگاه عمومی مسلمین بلکه در چشم قاطبه پیروان خود، ‌آن سلاله پاک نبی(ص) و اسوه‌های علم و فضیلت و عبادت حق هستند که فاقد هر گونه کنش یا تاثیر سیاسی و مبارزه با طواغیت زمان محسوب می‌شوند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با خلق تعبیر «انسان 250 ساله» معصومین پس از رسول اکرم(ص) را به منزله یک انسان می‌دانند که از سال 11 تا 260 هجری قمری همواره در حال جهاد با ظلم و انحراف، و مبارزه سیاسی حاد ممتد با طواغیت است. گرچه صورت و قالب این مبارزه به تبع شرایط مختلف و به اقتضای زمینه‌های متفاوت،‌ مختلف و متفاوت بوده؛ گاهی صلح کرده، گاه به جنگ مسلحانه پرداخته، گاه به مبارزه تشکیلاتی پنهانی برای براندازی حکومت ظلم روی آورده و در مواردی کسانی را به جهاد و جنگ مسلحانه ترغیب کرده یا از آنان پشتیبانی مالی کرده است. از این رو نگرش کلامی صحیح و استوار در میان متفکران شیعه که همه معصومین(ع) نو واحد هستند،‌ به وحدت در مسئله مهم جهاد و مبارزه با دشمن نیز توسعه می‌یابد و مخاطبه با هر یک از ائمه هدی(ع) و گواهی به جهاد حقیقی او در راه خدا معنی می‌یابد.»

رهبر معظم انقلاب در این سلسله سخنرانی‌ها که در فضای اختناق ستم‌شاهی و فشار و سرکوب مبارزان توسط ساواک رژیم شاهنشاهی به اوج رسیده بود،‌ درباره اهمیت شناخت صحیح امامان و توطئه دشمنان برای تحریف چهره مبارزاتی آنان،‌ معنای جهاد و مقصود از مجاهدت ائمه (ع) سخن گفته‌اند.

وحدت شخصیت معصومین (ع) در امر جهاد و حیات سیاسی امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم (ع) را تحلیل کرده و با طرح «انسان 250 ساله»، مراد از آن را توضیح داده‌اند. سپس به بیان حقیقت فعالیت‌های سیاسی آشکار امامزادگان از قبیل زید بن علی (ع) پرداخته‌اند. ایشان سپس وجه توجه ائمه(ع) به شعرای مجاهد و برخورد سخت با علمای درباری را بیان کرده و مقصود از تقیه را شرح داده‌اند.

این کتاب شامل 10 گفتار است که عناوین هر گفتار عبارتند از: گونه‌های مختلف بحث درباره مسئله امامت، اهمیت شناخت چهره و سیره حقیقی ائمه(ع)،‌ فلسفه و هدف امامت، انسان 250 ساله مبارز،‌ دوران‌های چهارگانه امامت،‌ بررسی برهه آغازین دوره چهارم امامت،‌ حیات سیاسی امام صادق (ع)، اقدامات حاد ائمه(ع) و برخورد با علما و شعرای درباری،‌ امامزادگان انقلابی و تقیه.

نمایه‌های این کتاب در بخش آیات به آیات 201، 286، 250 و 286 سوره بقره،‌ آیات 8، 53، 144، 192، 194 و 200 سوره آل عمران،‌ آیات 76 و 84 سوره نساء،‌ آیه 116 سوره مائده،‌ آیات 52، 73 و 111 سوره توبه،‌ آیه 88 سوره یونس، آیات 13 و 14 سوره کهف،‌ آیه 73 سوره انبیاء،‌ آیات 41 و 78 سوره حج،‌ آیه 74 سوره فرقان، آیات 5 و 41 سوره قصص،‌ آیه 24 سوره سجده، آیه 3 سوره سبأ،  آیه 89 سوره صافات، آیه 26 سوره غافر، آیه 39 سوره دخان، آیه 15 سوره احقاف،‌ آیه 7 سوره حشر،‌ آیات 4 و 5 سوره ممتحنه و آیه 4 سوره ملک اختصاص دارد.

در فرازی از این کتاب که بر پشت جلد آن ارائه شده آمده است: «امام صادق‌(ع) همرزم حسین(ع) است. در میدان حسین است؛ موسی بن جعفر، امام جواد، امام هشتم (ع)،‌ همرزم حسین هستند. در میدان حسین و دوشادوش حسین.

همرزمان حسین(ع)، همدل‌های حسین(ع)،‌ پا در رکابان پیکار با ظلم، طلاق دهندگان دنیا، زندگی‌ها، آرامش‌ها، راحتی‌ها،‌ آسودگی‌ها،‌ عافیت‌ها،‌ پول‌ها و مقام‌ها. امام صادق در کنار حسین است و با همان دشمن می‌جنگد و مبارزه می‌کند؛ با همان دستی که حسین(ع) را شهید کردند،‌ او را هم شهید کردند؛ منتهی در دو میدان و مهم این است.»

این کتاب در 424 صفحه، به بهای 260 هزار ريال و در 5 هزار نسخه روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام

captcha