شهید چمران؛ مصداق بارز استاد تراز انقلاب
کد خبر: 3723771
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

شهید چمران؛ مصداق بارز استاد تراز انقلاب

گروه فرهنگی - رئیس بسیج اساتید استان خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تبیین ابعاد شخصیتی شهید چمران، اظهار کرد: شهید مصطفی چمران نمونه بارز یک استاد تراز انقلاب است.

شهید چمران مصداق بارز یک استاد تراز انقلاب است
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجتبی بذرافشان، رئیس بسیج اساتید استان خراسان رضوی در نشست خبری گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران که به مناسبت روز ملی بسیج اساتید در دانشگاه فردوسی مشهد، 29 خردادماه برگزار شد بیان کرد: خاستگاه اولیه بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به عنوان یک نهاد خودجوش در سال 1375 از مشهد شروع شد و به مرور در کشور شکل گرفت.
وی ادامه داد: بر همین اساس در سال 1380 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل آن تصویب و به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ و در ابتدای تأسیس آن همایشی تحت عنوان «شهید چمران اسوه استاد بسیجی» با هدف شناخت ابعاد شخصیتی ایشان برگزار شد.
بذرافشان، ارائه ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار به عنوان اسوه‌‌ای برای اساتید دانشگاه‌ها را هدف اصلی این همایش عنوان کرد و گفت: تلاش و جهاد علمی ایشان چه در دوران تحصیل‌شان در ایران و چه در دانشگاه‌های آمریکا با بالاترین درجات تحصیلی و علمی و حفظ تقوا و پرهیزگاری از خصوصیات ویژه ایشان بود.
وی ادامه داد: احساس مسئولیت اجتماعی و انقلابی و رفاه‌طلب نبودن از دیگر ویژگی‌های این شهید اسوه است که با وجود فراهم بودن امکانات مادی برای ایشان به عنوان یک استاد برجسته فیزیک پلاسما در آمریکا و درخواست ناسا برای ماندن در آمریکا ترجیح داد با توجه به نیازی که آن زمان احساس می‌شد در لبنان و کمک به آرمان فلسطین، رفع محرومیت لبنان و کمک به نهضتی که امام موسی صدر در لبنان شروع کرده بودند، همه را رها کرده و به لبنان برود.
وی اظهار کرد: تلاش‌هایی که دکتر چمران برای رفع مشکلات داشتند یکی دیگر از ویژگی‌های بارز ایشان است و از بدو ورود به لبنان علاوه برکمک به نهضت امام موسی، موسسات خیریه‌ای را برای ایتام و نیازمندان تشکیل داد.
بذرافشان مقدم گفت: ترکیب توأمان عقلانیت، عرفان، ایمان و علم‌ورزی در شخصیت این شهید عزیز موج می‌زد و همه اذعان به این ویژگی‌های برجسته ایشان داشته و دارند.
وی بیان کرد: شهید چمران وقتی وارد جبهه نبرد شدند در سال‌های آغازین دفاع مقدس علیرغم اینکه نماینده مردم تهران در مجلس بود ترجیح داد در عرصه عمل و میدان نبرد حاضر شود و در جنگ‌های نامنظم ابتکارات ویژه ای داشت.
بذرافشان مقدم، فروتن و نرم‌خو بودن با دستان و برخورد باصلابت، استوار و محکم با دشمنان را از ویژگی‌های بارز ایشان برشمرد و گفت: حضرت امام (ره) در خصوص این شهید بزرگوار فرمودند: «مثل چمران زندگی کنید و مثل چمران بمیرید».
رئیس بسیج اساتید استان خراسان رضوی ادامه داد: به خاطر ویژگی‌های بارز شهید چمران رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که دانشگاه‌ها افرادی را در تراز شهید چمران تربیت کنند.
وی افزود: استاد تراز انقلاب استادی است در عرصه علم و دانش، دفاع از مظلومین و محرومین، دفاع از حیثیت مملکت، دین و دفاع از مکتب حضور داشته باشند درست مانند شهید چمران که نه تنها در عرصه علمی بلکه در سال‌های جنگ تحمیلی برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های عالی انقلاب با روحیه و منطق انقلابی، چه در لبنان و فلسطین برای دفاع از محرومان و مستضعفان حضور داشت.
وی اظهار کرد: در سال 77 اولین همایش شهید چمران برگزار و گزارشی از روند آن به مسئولان تراز اول ارائه شد، در همین راستا در سال جاری همزمان با روز ملی بسیج اساتید همایش گرامیداشت دکتر چمران برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی پنج اندیشکده توسط بسیج اساتید خراسان رضوی
بذرافشان مقدم ادامه داد: تا زمان اولین همایش ملی به عنوان اسوه اساتید مطرح نشده بود و پس از پیگیری در سال 88 بسیج اساتید شکل گرفت.
وی تصریح کرد: رسالت‌های بسیج اساتید در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، دفاع از گفتمان انقلاب و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.
بذرافشان مقدم گفت: از وظایف بسیج اساتید کمک به دولت در مواقع بحرانی، ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان، فعالیت‌های خاص در مباحث فرهنگی، علمی، پژوهشی است.
رئیس سازمان بسیج اساتید استان عنوان کرد: رویکرد جدید بسیج اساتید در حوزه پژوهش راه اندازی اندیشکده با مباحث مورد نیاز جامعه است.
وی ادامه داد: راه اندازی پنج اندیشکده پیش‌بینی شده که تاکنون اندیشکده مطالعات راهبردی جمعیت و ژئوپولوتیک غرب آسیا به بهره برداری رسیده و سه اندیشکده دیگر در دست اقدام است.
بزودی اندیشکده وقف در استان خراسان رضوی راه اندازی می‌شود
بذرافشان مقدم اظهار کرد: در راستای تشویق و ترویج فرهنگ وقف به دلیل اهمیت این اقدام نیکوکارانه و از طرفی همجواری استان خراسان رضوی با حرم مطهر رضوی اندیشکده وقف در دستور کار قرار گرفت که از سوی دانشگاه امام رضا(ع) در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال، ادامه داد: در راستای حل معضل بیکاری اندیشکده کارآفرینی با مشارکت بسیج اساتید دانشگاه‌های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی راه اندازی شده است.
راه اندازی اندیشکده سبک زندگی رضوی تا پایان سال 97
رئیس بسیج اساتید استان خراسان رضوی بیان کرد: تا آخر سال جاری با هدف ترویج سبک زندگی رضوی اندیشکده سبک زندگی رضوی راه اندازی خواهد شد.
وی، برگزاری کارگاه‌های علمی و تخصصی با رویکرد دانش افزایی، مهارت افزایی و همچنین برپایی کارگاه کارآفرینی را از دیگر فعالیت‌های بسیج اساتید برشمرد و گفت: کارگاه اخلاق حرفه‌ای در پژوهش و همچنین دوره‎های جنگ نرم برگزار شده است.
ایجاد اشتغال تخصصی برای جوانان روستایی
بذرافشان‌مقدم اظهار کرد: راه اندازی مجموعه یاری پیوست فرهنگی در راستای تبیین اقدامات فرهنگی سازمان‌ها، تشکیل شورای راهبردی جهادگران رضوی با هدف اشتغال‌زایی و رفع محرومیت در روستاهایی که آستان قدس دارای املاک است از جمله فعالیت‌های تشکل بسیج اساتید است.
رئیس بسیج اساتید استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از سه هزار نفر از اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه در بسیج اساتید عضو هستند که بر اساس تخصص این افراد در اندیشکده‌ها و سایر بخش‌های علمی و پژوهشی فعالیت دارند.
وی ادامه داد: ترویج علمی و آکادمیک فرهنگ انقلاب اسلامی در چهلمین سال پیروزی انقلاب از 57 تا 97 در بحث پژوهشی بسیج اساتید به منظور گفتمان سازی در حال انجام است.
بذرافشان مقدم ابراز کرد: با توجه به رویکرد تربیتی اربعین حسینی، این ستاد در سال جاری با همکاری بسیج اساتید در راستای جریان تربیت اربعین اقداماتی انجام خواهد داد، ضمن اینکه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران با بهره‌گیری از اساتید پیشکسوت در دانشگاه‌های قدیمی در حال نگارش است.
گفتنی است، همایش بزرگداشت شخصیت شهید مصطفی چمران با سخنرانی سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه همزمان با 31 خرداد در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha