خانواده‌ها به اجبار فرزندان را به سوی قرآن سوق ندهند
کد خبر: 3723813
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴

خانواده‌ها به اجبار فرزندان را به سوی قرآن سوق ندهند

گروه فعالیت‌های قرآنی - یکی از بانوان اساتید قرآن کریم گفت: خانواده‌ها نباید از اجبار برای سوق دادن فرزندانشان به سمت قرآن و دین استفاده کنند و البته در این زمینه نباید از بحث مقایسه آنها با دیگران استفاده کنند بلکه باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که فرزندانشان آزادانه و آگاهانه به سمت قرآن بروند.

صدیقه امینی یکی از مدرسان قرآن کریم که سابقه ۳۰ ساله تدریس در این زمینه را دارد، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: خوشبختانه با توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری داشته‌اند گرایش به سمت قرآن در جامعه گسترش روز افزون داشته است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه فعالیت‌های قرآنی بخصوص حفظ قرآن کریم اقدامات خوبی صورت گرفته است، ادامه داد: با این وجود تا محقق شدن اهداف عالی در این زمان راه زیادی باقی مانده و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
این مدرس قرآن کریم به سطح مسابقات جشنواره قرآنی مدهامتان در سال گذشته اشاره داشت و عنوان کرد: نسبت به سال‌های گذشته سطح مسابقات در این دوره بالا بود به خصوص در زمینه حسن حفظ بانوان شرکت کننده پیشرفت های خوبی را داشتند.
وی در عین حال بر لزوم حفظ تخصصی و استفاده از مربیان مجرب در این زمینه تاکید کرد و گفت: در حفظ باید به صوت، لحن و تجوید هم توجه شود زیرا در مسابقات این معیارها نیز در نظر گرفته می‌شود.
امینی در ادامه به تربیت قرآنی فرزندان از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: اولین مرحله ایجاد انگیزه در کودکان در این است که والدین خود با قرآن انس داشته باشند و همراه با فرزندانشان در محافل قرآنی شرکت کنند تا علاقه به قرآن در کودکی ایجاد شود.

خانواده ها فرزندان خود را به اجبار به سوی قرآن سوق ندهند
وی که دو فرزندش در کودکی حافظ کل قرآن شده اند بیان کرد: خانواده‌ها نباید از اجبار برای سوق دادن فرزندانشان به سمت قرآن و دین استفاده کنند و البته در این زمینه نباید از بحث مقایسه آنها با دیگران استفاده کنند بلکه باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که فرزندانشان آزادانه و آگاهانه به سمت قرآن بروند.
این مدرس قرآن کریم که سابقه ۲۵ سال داوری در مسابقات مختلف را در کارنامه دارد به برگزاری مسابقات مختلف قرآنی در کشور اشاره و عنوان کرد: برگزاری چنین مسابقات موجب پرورش استعدادها می شود و از طرفی دیگر شرکت کنندگان با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می شوند که این امر قطعا در پیشرفت هر چه بیشتر آنها تاثیردارد.
او همچنین ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: در گذشته مسجد تنها به عنوان محلی برای اقامه نماز بود اما امروز با برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری جوانان به سمت مسجد گرایش پیدا کرده اند که می تواند از آنها به عنوان یک سرمایه استفاده کرد.
امینی در ادامه افزود: برخی از جوانان اینگونه تصور می‌کنند که حفظ قرآن کریم ممکن است باعث شود که آنها از تحصیل بازبمانند در حالی که تجربه نشان داده یکی از تاثیرات قرآن کریم تقویت حافظه است و بسیاری از حافظان و قاریان در رده های بالای تحصیلات دانشگاهی هستند و رتبه های علمی بالایی را کسب کرده اند.


رفتار عملی مهمترین عامل در جذب جوانان به قرآن کریم است
وی خاطرنشان کرد: از همان دوران کودکی انس با قرآن را همواره در وجود خود احساس می‌کردم و مطالعه و قرائت قرآن کریم را از ۹ سالگی به شکل جدی دنبال می‌کنم.
این بانوی قرآنی بیان کرد: من از دوران کودکی در مسجد رفت و آمد داشتم و همین امر باعث آشنایی و گرایش هر چه بیشتر من به سمت قرآن شد و در حال حاضر هم در مسجد به عنوان مربی قرآن فعالیت می‌کنم.

خانواده ها فرزندان خود را به اجبار به سوی قرآن سوق ندهند
وی در ادامه با اشاره به مهجور بودن قرآن کریم در جامعه یکی از دلایل را کم کاری نهادها و دستگاه‌های مسئول در این زمینه دانست و افزود: هر فردی به سهم خود در این زمینه مقصر است زیرا برای ترویج قرآن در بین جامعه آنچنان که باید تلاش نشده است و اگر هر کسی به نقش خود در این زمینه واقف بود قطعا شرایط بهتر از این می‌شد.
امینی بیان کرد: برخی از مواقع ما سی دی هایی از قرآن کریم تهیه می‌کنیم که بر روی آن نوشته شده کپی کردن آن حرام است در حالیکه اگر فردی در زمینه قرآن کاری انجام میدهد و یا چیزی را منتشر میکند نباید به مباحث مالی توجه کند و هر آنچه که در زمینه قرآن کریم به دست فردی می‌رسد باید بتواند با کمال اطمینان و آرامش آن را در اختیار دیگری قرار دهد.
وی همچنین بر رفتار عملی تاکید داشت و افزود: چنانچه بخواهیم جامعه قرآنی شود و جوانان به سمت قرآن گرایش داشته باشند در مرحله اول افرادی که خود انس با قرآن دارند در عمل باید رفتار قرآنی داشته باشند زیرا تضاد در بیان و علم قطعا مخاطب را دچار تناقض و دلزدگی میکند.
وی گفت: هر چقدر در زمینه مادی برای قرآن هزینه شود قطعا خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد و در این زمینه میتوان برای گرایش کودکان و نوجوانان به سمت قرآن از تشویق هایی که حتی مادی و با عنوان هدیه باشد استفاده کرد.
انتهای پیام

captcha