حفظ و احیای ارزش‌های فرهنگی را با کارآفرینی فرهنگی رونق بخشیم
کد خبر: 3723817
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

حفظ و احیای ارزش‌های فرهنگی را با کارآفرینی فرهنگی رونق بخشیم

گروه اجتماعی - حجت‌الاسلام کریم زاد با بیان اینکه حوزه و دانشگاه نیز با حمایت از پژوهش‌های مر تبط با سواد مصرف کالاهای فرهنگی نقش مهمی در این عرصه می توانند داشته باشند گفت: حفظ و احیای ارزش‌های فرهنگی را با کارآفرینی فرهنگی رونق بخشیم.  

 حفظ و احیای ارزش های فرهنگی را با کارآفرینی فرهنگی رونق بخشیم

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام مهدی کریم‌زاد، رییس اداره امور همایش‌های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 29 خرداد در نشستی با ایده پردازان حوزه دینی گفت: با توجه به تنوع فرهنگی موجود در کشورمان لازم است فرصت ها و استعدادهای بالقوه در عرصه کالاهای فرهنگی تشخیص داده شود چون مقدمه ایجاد کسب و کار در حوزه فرهنگ شناخت دقیق است.

وی با اشاره به خصیصه های بنیادین انسانی که نیازمند بودن و مصرف کننده بودن اوست اظهار داشت: امروزه بین نیاز و مصرف شکافی ایجاد شده است و مصرف به واقعیتی چند بعدی تبدیل شده و خرید یک کالایی فقط برطرف کردن نیاز نیست بلکه مصرف فرهنگی با نمادها، علایم خاص نمایانگر سبک زندگی، تمایلات، تفکرات است و یک هویت جدید یافته است.

کریم زاد افزود: شرکت نایکی که اخیراً بدلیل تحریم های ظالمانه امریکا از ارائه محصولات خود به بازیکنان قهرمان تیم ملی ایران خودداری کرد در واقع اقدامش بیشتر از اینکه بعد اقتصادی پیدا کند با بازتاب های مختلف بعد فرهنگی یافت.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی شناسایی حوزه های کاربردی و توجه به تنوع فرهنگی را موجب افزایش توانایی در یافتن اولویت های فرهنگی دانست و گفت: شناخت تنوع فرهنگی، کنشگران فرهنگی این دنیای تکنولوژیک را بیشتر نمایان خواهد کرد.

وی ادامه داد: نباید نادیده گرفت که پدیده های تکنولوژیک خاستگاه فرهنگی دارند لذا لازم است گروه های فناور محور و میراث محور در جامعه همگام بایکدیگر در عرصه ایجاد کسب و کارهای فرهنگی اقدام به ایده پردازی نمایند چرا که اکنون کشور نیاز فراوانی نسبت به کسب و کارهای فرهنگی و تولید محتواها و کالاهای فرهنگی فاخر دارد.

کریم زاد با بیان اینکه حمایت از تولید و مصرف کالاهای هویتی باید جزو یکی از اساسی ترین اقدامات دولت ها باشد، گفت: حوزه و دانشگاه نیز با حمایت از پژوهش های مر تبط نقش مهمی در این عرصه می توانند داشته باشند.

وی با دعوت از شرکت های دانش بنیان در عرصه فرهنگ و مؤسسات شتاب دهنده جهت همکاری با ایده پردازان حوزوی اظهار کرد: با کار آفرینی فرهنگی به شیوه ای نوین به احياء و آفرينش ارزش فرهنگی بپردازیم چرا که این جمله مهم کارآفرینان فرهنگی معروف است که ارزش فرهنگی هميشه در برگيرنده ی ارزشی اقتصادی نيست، اما ارزش اقتصادی می تواند در برگيرنده ی ارزش فرهنگی نيز باشد.

انتهای پیام

captcha