خشم خود را با حلم و صبر معالجه کنید
کد خبر: 3724004
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام امین‎نیا:

خشم خود را با حلم و صبر معالجه کنید

کانون خبرنگاران نبأ ــ خطیب حرم رضوی گفت: برای معالجه نفس از خشم و غضب، فرد باید حلم و صبر پیشه کند تا به اطمینان و آرامش نفس برسد و قوه غضب خود را مهار کند.

 خشم خود را با حلم و صبر معالجه کنید

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی امین‎نیا، خطیب حرم رضوی در ویژه‌برنامه «دین، نشاط، زندگی» که 29 خردادماه قبل از نماز مغرب و عشا با حضور زائران در صحن جمهوری اسلامی برگزار شد، با اشاره با اینکه خشم و غضب یکی از رذائل اخلاقی و زمینه‎ساز نابودی زندگی اجتماعی و فردی انسان است، عنوان کرد: البته بعضی از خشم‌‏ها خوب است، خشمی که ريشه در ايمان داشته باشد و از تعصب به‎جا برای خالق هستی نشئت بگیرد خوب است، اگر كسی به ساحت خدا يا به ساحت مؤمنان به خدا بی‌حرمتی كند، آنگاه جای خشم و غضب است و در غير اين صورت خشم انسان خداپسندانه نيست.
این کارشناس دینی عنوان کرد: خشم یکی از حالت‌های نفسانی است، این امر برای دفاع و امنیت انسان بسیار مهم است به شرط اینکه به درستی به کار گرفته شود و با مدیریت آن شکر نعمت به‌جا آورده شود.
وی ادامه داد: غضب و شهوت دو حالت مهم نفس است که اگر با عقل مدیریت و مهار نشود، به جای آنکه موجب سعادت بشر شود، مهم‏‌ترین عامل شقاوت و بدبختی دنیوی و اخروی انسان خواهد شد.
این استاد حوزه گفت: آدمی باید در نفس خویش به جست‌وجو پردازد و اگر نشانی از خشم مذموم در وجودش یافت، آن را با داروهایی که در آیات، روایات و کتب اخلاقی تجویز شده‌اند، مداوا کند، چون مداوای بیماری‌‏های روحی امری ضروری و بسیار جدی است و کوتاهی در آن باعث سوء عاقبت می‌شود.
وی اعلام کرد: برای معالجه نفس از خشم و غضب فرد باید حلم و صبر پیشه کند تا به اطمینان و آرامش نفس برسد و قوه غضب خود را مهار کند. همچنین باید «کظم غیظ» داشت، یعنی خشم خود را فرو نشاند. گرچه کظم غیظ و نگه داشتن خود، در حال غضب بسیار سخت است.
حجت‌الاسلام امین‏‌نیا اظهار کرد: اسلام برای کنترل خشونت راهکارهایی قرار داده است که از جمله این راهکارها می‌توان از تدبر و تفکر در عاقبت کار همچنین صبر و بردباری و شنیدن حرف‌های طرف مقابل اشاره کرد.
مهناز امیریان
انتهای پیام

captcha